Mire tanítsd meg a kutyád?

Mit tanítok Nektek?

Amikor belevágunk a közös munkába egy folyamaton vezetlek végig, tanítalak Téged, hogy olyan látásmódot tudj elsajátítani a kutyanevelésben, melyben az addigi “lehetetlen” -ről kiderül, hogy végtelen lehetőséget rejt, az “akadályok” valójában nem is léteznek és a “problémák” csupán vezérfonalak a fejlődés útján, mutatják mi az amivel még dolgunk van az életben- ha “A” verzió nem működik, akkor jöhet a “B” és így tovább amíg végül eljutunk a megoldáshoz.

Türelem, kitartás és próbálkozások sora indul meg, hogy egy célt szolgáljon: a harmóniát.
Azt a harmóniát, melyben a kutya-ember kapcsolat dinamikája biztonsággal fejlődhet. A Te világod és a Kutyád világa az igényeiteknek megfelelően kialakított Közös világotokban, biztonságos keretek között találkozik.

  1. Biztonságos távolság- határ kijelölése

A biztonságos távolságot úgy definiálom; hogy az az általam (gazdi által) meghatározott távolság amin belül tudom, hogy a kutyám hallgat rám. Mindez a póráz hosszon a kutya tanításával kezdődik (figyelem koncentráció pórázon).

Ha rövid pórázon tud figyelni Rád a kutyád még zavaró körülmények közepette is, akkor fokozatosan növelhető a távolság (5-10 méter) és így végül a póráz nélküli séta ideje is eljön, de a biztonságos távolság ott is mérvadó: a kutya eltávolodásának határát minden esetben én, mint gazdi jelölöm ki az adott környezeti ingerekhez igazítva, a kutyám képességeit ismerve és tiszteletben tartva.

A biztonságos távolság határa függ a környezeti ingerek mértékétől.
Sok zavaró tényező, nagy zaj, tömeg stb. esetén a távolság csökkentése ajánlott. Minden olyan szituációban, ahol úgy érezzük, hogy a kutya figyelmét nehezen vagy már nem tudjuk visszahozni: csökkentsük a kutya eltávolodásának határát (behívás és akár rövid pórázon séta) és tréningezzük a kutyát hogy minél több zavaró inger mellett is képes legyen a figyelmét ránk koncentrálni. Így felkészítve a kutyát és magunkat is a váratlan eseményekre. Emellett érdemes tréningezni, hogy a kutya ösztönös állapotában is képes legyen ránk figyelni és “meghallani” a kérésünket.

Tehát láb melletti séta, minden olyan szituációban amikor úgy érezzük, hogy a kutya figyelmét elveszíthetjük. És tanítás: hogy zavaró körülmények közepette/ösztönös állapotban is képes legyen meghallani a kérésünket.

2. Szabályok kialakítása
Különböző szituációkban érdemes a kutyát szabályok betartására tanítani, hogy veszélyes helyzeteket megelőzzünk. A szabályok biztonságot adnak kutyának és gazdájának is, otthoni környezetben és séta közben egyaránt.

Pl. másik kutya látványa séta közben = behívás és nem egyenlő azzal, hogy a kutyám rögtön oda szaladjon hozzá (nem minden kutya barátságos, lehet a másik kutya beteg, vagy öreg, félős stb.)
Pl. labda látványa séta közben = behívás és nem egyenlő azzal, hogy a kutyám odaszalad és elveszi vagy éppen egy úttestre kiguruló labda után szaladva balesetet okoz
Pl. séta közben a járda széle = minden alkalommal megállás még póráz hosszon is és nem egyenlő azzal hogy a kutya váratlanul lesétál az úttestre

Tehát a kontroll kialakítása, a tiltás tanítása és az alternatív viselkedés tanítása elengedhetetlen a szabályok kialakításához.



3. Biztonságos keret
A biztonságos keret az a Közös világotok a kutyáddal, amiben a kutyád biztonsággal mozoghat és tevékenykedhet.

Ezt a biztonságos keretet a kutya tanításával tudjuk kialakítani.
Az alap feladatok (ül, fekszik, marad, laza pórázon sétál, “NEM”, behívás)  ismerete különböző körülmények között biztonságos keretet ad a kutyának és gazdájának egyaránt. Tanítás során kölcsönös egymásra figyelés alakul ki a gazdi és kutyája között- ezáltal mélyül a kapcsolat és a bizalom. A figyelem koncentrálásával a Közös világ és a keret észrevétlenül kialakul.

Különböző és váratlan szituációkban a tanult feladatok biztonságos keretet adnak:

  • a kutya és a gazdája is tud viszonyulni
  • váratlan helyzetekben is a már jól begyakorolt ismerős feladatok, kézjelek és vezényszavak következetes használata
  • a kutya számára nehezebb szituációban a kívánt viselkedés megtanítása pl. emberekre urálás helyett üljön le  

A feladatok ismerete egyfajta kapaszkodót ad a kutyának a kusza emberi világban ahhoz, hogy -az emberektől olykor elvárás szintjén- a kívánt viselkedést elsajátíthassa a különböző szituációkban. Illetve kapaszkodót ad a gazdinak is ahhoz, hogy a kutyáját hogyan tudja kontrollálni és koncentrált állapotba hozni a feladatok segítségével.

A kölcsönös egymásra figyelés, a jelzések megértése (az embernek a kutya jelzéseit a kutyának az ember jelzéseit kell megtanulnia), a kutyánk apró rezdüléseinek simerete mind építik a bizalmat és a kapcsolat dinamikáját követve együttműködést eredményeznek.

Sosem szabad elfelejteni, hogy a kutyának a séta is egy feladat. A séta időt érdemes három szakaszra osztani

  1. szaglászás, felfedezés, szocializáció más kutyákkal és emberekkel
  2. fizikai fárasztás, közös aktivitás (játék a kutyával) pl. labdázás, frizbizés, puller, kergetőzés- kapcsolat erősítés a közös játék során
  3. feladat, mentális fárasztás, tanulás (alapfeladatok gyakorlása vagy nehezítése, trükkök tanítása, új feladatok tanítása)


A határok kijelölése és a szabályok kialakításának alapja a kutya tanítása.

4. Biztonságos tér- kölcsönös kapcsolat és biztonság

Végeredményben így jön létre az a  biztonságos tér, amelyet Te teremtesz meg kutyádnak és önmagadnak egyaránt. A külvilági ingerek ellenére is erős gazdi- kutya kapcsolat, folyamatos JELEN-LÉT, visszacsatolás és kölcsönös figyelem egymáson.

Bármi történjen is körülöttetek, a Ti világotokban a szabályok és a határok a biztonságos keret feladatainak ismeretében olyan biztonságos teret teremtenek, mely a változó körülmények ellenére is együttműködést eredményez.


Sosem szabad elfelejteni, hogy mint minden kapcsolat a kutya-ember kapcsolati si dinamikusan változik. Minden nap dolgozni kell rajta, hogy életben maradjon az a kapocs ami összekovácsol.
Nem mellesleg a kutyának és embernek egyaránt más- más igényei jelennek meg a különböző élet szakaszoknak megfelelően. Így rugalmas hozzáállással  tartható fent a harmonikus kapcsolat.

A kutya tiltása sarkallatos pont. A tiltást lehet pusztán pozitív visszacsatolással is tanítani, ebben az esetben a kutya bizalma felénk megnő és egyre több szituációban jelez nekünk, kommunikációt kezdeményez velünk, nem fél keresni a társaságunkat és hamarabb jelzi ha egészségügyi problémája akad és mi magunk is hamarabb észrevesszük, megértjük a jelzéseit.
A tiltás tanításánál fontos megértetni a kutyával, hogy oké hogy ezt NEM lehet és megmutatni neki azt, hogy mi az ami IGEN, mi az amit helyette csináljon- mi következik a NEM után?- ezt mi tanítjuk.
Ha kutyánk tudja mi az hogy “NEM” ,akkor könnyedén tudunk szituációnak megfelelően új szabályokat kialakítani.
A szabályok felállítása fontos a biztonságos tér megteremtéséhez és a kellemetlen vagy veszélyes szituációk megelőzéséhez.

Azt tudom befolyásolni ami még nem történt meg, ami megtörtént azt már nem– a biztonságos térben a megelőzésen van a fókusz, a biztonságot a kutyának és nekünk is egyaránt a feladatokkal kialakított határok, szabályok adják.  

Tetszett a cikk?

Oszd meg a barátaiddal is:

Facebook

Az oldal tartalmának másolása tilos!