fbpx

KUTYAOKTATÁS ERŐSZAKMENTESEN

 

 

 

 

A kutyák tanítása

A 21. században a kutyák tanítása átalakulóban van. Többek között mindez köszönhető a szabadabb információ áramlásnak, a tudományos kutatások eredményeinek, a holisztikus és integrál szemléletmód terjedésének.

Amíg elődeinket, itt nyugaton, elsősorban a kutya ösztöneinek “kihasználása” segítette különböző területeken (pl. háziállatok őrzése, terelése) és bizonyos területeken a mai napig jellemző mindez, addig manapság a kutya családban betöltött szerepe egyre növekszik és megváltozott igényeket eredményez.
Ez önmagában hordozza a nevelési és tanítási technikák fejlődését, a kutya ösztöneinek lecsendesítését és sokkal kevésbé az ösztönök feltüzelését. Avagy a nyugodt állapot tanítása a kutya számára ma már elsődleges, mintsem az ösztönök feltüzelése vagy az állandó éberség és készenlét fokozása.  

Kutyás jóga
képen: Varga Réka kutyaoktató és Robinson kutyusa

 

képet készítette: Béli Balázs balazsbeli@gmail.com

Változó igények és kutya szerepek

Hiszen egy családban betöltött szerepben kevésbé van igény arra, hogy a kutya ösztönei révén tettre készen álljon szolgálatba, akár a természetéből fakadó agresszív viselkedése felerősödjön vagy folyamatos igénye legyen ösztönei megélésére.

 

Annál inkább növekszik az igény a “társ”, “családtag” szerepbe való gördülékeny beilleszkedésbe és arra, hogy a kutyát minél több helyre lehessen vinni, közös élményeket vele együtt megélni.

 

Egyre több étterem és szállás nyitott a kutyák fogadására.
a kép itt készült: Kardosfa Hotel

 

A kutya tanítása szükségszerű

A fent említettekhez pedig a kutya tanítása elengedhetetlen eleme a számára is egészséges és teljes élet kialakításához. Az ösztönök elfojtására tett lépések, a kutya valódi lényének háttérbe szorítása és határainak átlépése ugyanis minden esetben megmutatkozik, és negatív hozadékai az ember számára további problémákat generál (pl. agresszív viselkedés fokozódása random szituációkban).

 

A kutyaoktatás nem egyenlő a kutyakiképzéssel

A kutyakiképzésben használt elvárás, erőszak és büntetéses módszerek mellett, ma már elérhető a kutyaoktatás és annak szelíd módszerei, mely már magába foglalja a
tudományos kutatások legfrissebb eredményeinek gyakorlati alkalmazását
– és egyben a keleti filozófia holisztikus szemléletmódját. 

Így találkozik Kelet és Nyugat a kutyák tanításában, és így bontogatja szárnyait manapság a kutyaoktatás, mint szemléletmód, mely új lehetőségeket kínál a gazdik számára önmaguk mélyebb megismerésében, nemcsak a kutya, de az emberi oldal reaktív viselkedésének feloldásában, hogy egy tudatosabb, boldogabb és harmonikus élet részeseivé váljon ember és kutya egyaránt.

A kutyaoktatás, mint új fogalom jelenleg is születőben van. Ez a fajta oktatás magába integrálja mindazon tudományágak eredményeit és egyéb kommunikációs technikákat, melyek segítenek hatékonyan kialakítani a harmonikus és együttműködő kapcsolatot ember és kutya között, mindezt erőszak- és büntetés nélkül, a kutya lényének megértésére alapozva, és felébresztve az emberi jelenlétet, tudatosságot és felelősségvállalást.

 

A kutyaoktatásban nem alkalmazunk erőszakot és büntetést.
kép: Varga Réka

 

Szemléletmódváltás a kutyaoktatásban

Lássuk hát, milyen szemléletmóddal tanítjuk a kutyát az erőszakmentes és büntetésmentes kutyaoktatás terén!

  1. Szemléletmódváltás és mindset váltás ez a javából.
    Amint kivesszük a büntetést és az erőszakot a kutya tanításából, úgy szembesülünk önmagunkkal, berögzült mintáinkkal, tudásunk hiányosságával:: “de hát ha rosszat csinál, akkor mit tegyek, ha nem büntetem meg? Mi van a büntetés helyett?”
    Ahogy a mondás tartja: “Ahol a tudás véget ér, ott kezdődik az erőszak.”
    Így a képlet egyszerű: bővítsük tudásunkat, ismerjük meg a kutyák világát és a legmodernebb tanítási technikákat, hiszen csak azt a tudást tudjuk kutyánkank is átadni amit ismerünk.
  2. A kutyát nem megjavítani kell, hanem tanítani.
    Megismerni a valóságot, félretenni az elvárásokat és alázattal s nemes egyszerűséggel tanítani, az időnket rászánva megismerni kutyánk szükségleteit és érzéseit, határait és képességeit, tudatában lenni annak, hogy egy ragadozó állat.
    A helyes útra terelni és biztonságot teremteni a kutya számára elsődleges. Ezt pedig olyan ember tudja elérni, aki önmaga számára is képes mindezt megteremteni.
  3. Semmi sem állandó.
    Az élet dinamikusan változik a kutyák számára is. Főként a felgyorsult életvitel, a megváltozott emberi szokások ma már olyan mértékű tempót diktálnak, melyhez a kutyánk is kénytelen alkalmazkodni. Étterem, nyaralás, strand, kirándulás… költözés, családalapítás, válás, halál… élethelyzetek, melyekbe visszük magunkkal a kutyánakat és a kutya alkalmazkodik. Tudatosan tanítva a kutya egészségben, egységben tudja megélni a különböző élethelyzeteket, viszont ennek hiányában testi/ lelki/ mentális betegségek viselkedésproblémákat szülnek.  
  4. A fix pont én vagyok a kutyám számára.
    A változó környezetben tehát egy a lényeg: a fix pont a kutya számára a gazdája, aki (jobb esetben) nem változik az életében. A gazdi aki figyel rá, tanítja, egy rezdüléséből érti mire van szüksége. Ennek tudatában a kutya biztonságot lel, hiszen a modern nyugati társadalmakban a kutya teljes mértékben kiszolgáltatott és függő kapcsolatban él, melyben a felelősség 100%-ban a gazdára hárul mind a kutya viselkedését, tudását, jólétét illetően.
  5. A kutyám teljes mértékben függ tőlem.
    A felelősséget vállalva érte, nem élek vissza ezzel a helyzettel. Szem előtt tartom a kutyám jólétét és mindeközben önmagamat is fejlesztem és megválaszolom a kérdést: Miért van kutyám, mi célt szolgál az életemben?
    Hogy egészséges kapcsolatot tudjak fenntartani a kutyámmal, kapcsolódva az érzéseimmel és megismerve a saját szükségleteimet, határaimat teljes életet élhessek a kutyámmal együtt, ahhoz előbb szükségszerű önmagamat megismernem.

A kutyaoktatás tehát segít megismerni a kutyádat s egyben önmagadat.
Segít kapcsolódni, harmonikus kapcsolatot kialakítani a kutyáddal, és olyan életmódot kínál mely az egészségre, az egységre törekedve utat nyit szövetségi kötni az ösztönökkel

 

#tudatosság #jelenlét #önismeret #szeretet #bizalom #együttműködés

 

 

Kipróbálnád mindezt a gyakorlatban?

Nézd meg ősszel induló képzésünket, és válj kutyaoktatóvá a SzimatONline Kutyaoktatás Erőszakmentesen Kutyaoktató Képzés és Mentorprogramján! 

 

 

 

Kezdd el már ma a gyakorlást a kutyáddal együtt a Kutya Tanítása Erőszak- és Büntetésmentesen Tudástárral! 

  • Az 5 leghatékonyabb feladat az együttműködő kutya tanításához, konkrét
    feladatsorral,
    -videosegédlettel,
    -részletes magyarázatokkal és
    -elméleti résszel
    egy 90 perc alatt elvégezhető minikurzusban.


  • “A Kutya Tanítása Erőszak- és Büntetésmentesen” tudástárban most megismerheted azokat az eszközöket, melyek segítenek a kutyádat nyugodt és koncentrált állapotba vezetni, és a vadászösztönét motiváló erővé kovácsolva a javadra fordítani.

Tanítsd meg a kutyádat “az orránál fogva” vezetni!
Tudj meg többet a  kutyád szeretetteljes tanításához!

 

 

Ez a cikk lekötötte a figyelmedet?
Olvass tovább a kutyák erőszak- és büntetésmentes tanításáról:
https://kutyaoktato.blog.hu/2017/08/30/eletre_nevelve

 

Lépj be a facebook csoportbahttps://www.facebook.com/groups/341181613921482/
Iratkozz fel a youtube csatornárahttps://www.youtube.com/channel/UCOrTAiJP8OjpHSQ79zzjARg
Nézz körbe a honlaponwww.virtualiskutyaiskola.hu
Kövess facebook-on@reka.varga.kutyaoktato

 

 

A cikket írta: Varga Réka biológus és kutyaoktató
Minden jog fenntartva! A cikket másolni, idézni kizárólag a forrás megjelölésével lehetséges!

Tetszett a cikk?

Oszd meg a barátaiddal is:

Facebook

Az oldal tartalmának másolása tilos!