Büntetés nélkül is szót fogadó kutya? Igen, lehetséges! I. rész

2018-at írunk: ez a kutyák éve a kínai kultúra szerint. Szerintem is.

Mert a kutyanevelés, tanítás, oktatás és kiképzés világszinten fordulóponthoz közelít. A kutya-ember kapcsolat dominancia elmélete fokozatosan megdőlni látszik. A kiegyensúlyozott és engedelmes kutya képet egyre inkább kezdik leváltani a szabad és együttműködő jelzők. A tudatos kutyatartók inkább az utóbbira törekszenek.


Mi is ez a szemléletváltás? Lehet büntetés nélkül nevelni/tartani/tanítani egy kutyát?

Ebben a bejegyzésemben ezekre a kérdésekre kaphatsz választ. A büntetés- és erőszakmentesség hátteréről, a legmodernebb módszerekről és szemléletmódokról olvashatsz, amik a kutyaoktatásban megjelenve minőségi változást hozhatnak az ember-kutya kapcsolatok és az emberi önismeret terén egyaránt.

Az erőszak és a büntetés ott kezdődik, ahol a tudás véget ér.


Mit nevezünk büntetésnek és erőszakos fellépésnek a kutyaoktatásban, nevelésben, kiképzésben?



Ahhoz, hogy tisztább képet tudjak átadni, első körben a büntetés és erőszak fogalmát kell helyén kezelni.

Erőszak: az erőszak kifejezés írja le azokat a gyakran előre eltervezett cselekedeteket, amelyek más élőlényeknek fájdalmat, sérülést, szenvedést okoznak fizikailag vagy lelkileg, illetve fizikai erővel vagy hatalmi nyomással kényszerítenek.

Büntetés: a kutyaoktatásban, nevelésben, kiképzésben és tartásban a büntetést a nem kívánt viselkedés megszüntetésére, elkerülésére alkalmazzák. A büntetést két csoportra szokták osztani: pozitív és negatív. Én ezt most nem így taglalom.

Szimplán felsorolom azokat a módszereket amiket a büntetéssel és az erőszakkal össze lehet kapcsolni, így könnyebben értelmezhető:

  • Cesar Millan módszerek: érintések (kézzel, lábbal), földre lenyomás (alpha-roll), dominancia fitogtatás, Cesar Millan- féle póráz a fültőhöz feltolva
  • fojtó nyakörv, elektromos nyakörv, szöges nyakörv
  • durranó/ csattanó hang használata a kutya kizökkentésére
  • póráz rángatása, retríver póráz használata
  • dominancia fitogtatás, alá- fölé rendeltségre építkezés (alfa elmélet)
  • nyak megrázása, cibálása
  • fizikai fájdalom okozás bármely formája
  • kutya viselkedésének imitálása pl. harapás imitálása
  • morgás vagy éles, dühösnek ható ordibálás, kiabálás a kutyával
  • kutya fölé magasodás vagy félelemkeltés bármely formája
  • megalázás, szégyenérzet keltése a kutyában
  • vizes palack, kavicsos üveg, kutya dobálása, falkából kizárás, üldözés, sarokba szorítás
  • kutya bezárása sötét helyre egyedül
  • kutya orrának belenyomása pisibe, kakiba stb.


Egyre többen szólalnak fel az #erőszakot , #dominanciát , #büntetést alkalmazó trénerek, kutyaiskolák módszerei ellen.
Egyre növekszik azok tábora akikben rossz érzést kelt, ha egy kutyaiskolában arra kérik meg, hogy büntetést vagy erőszakot alkalmazzon a kutyáján és érzékelik, hogy a kutya egy-egy ilyen alkalom után távolodik tőlük mind fizikailag mind lelkileg.
Sőt a kölyökkorban alkalmazott büntetéses vagy erőszakos módszerek felnőtt korra akár viselkedésproblémákat is előidézhetnek a kutyában pl. a földre nyomás (alpha-roll, Cesar Millan egyik módszere) nagy valószínűséggel agresszióhoz vezet.
(http://undogmatik.blog.hu/2018/01/02/hogyan_lesz_a_ksikutyadbol_agressziv_felnott_a_lenyomkodas_alpha_roll_miatt)


Skóciában az elektromos nyakörv használatának betiltása hamarosan célt ér:
https://www.facebook.com/Ban-the-shock-in-Scotland-657789007656726/


Ez a videó tökéletesen jól mutatja mi a különbség az engedelmes kutya és az együttműködő kutya között.
https://www.facebook.com/657789007656726/videos/1219890721446549/



A kutya viselkedésproblémáit nem tudják megoldani tartósan a büntetéses módszerek vagy a dominancia fitogtatása.

De miért is? Mi rossz van a büntetésben?

A büntetést talán a legegyszerűbb módon szemléltetni úgy lehet mint egy gyógyszert, ami a tüneteket kezeli ugyan, de a kiváltó okot nem szünteti meg, sőt mellékhatásai is vannak.
Büntetés és erőszak alkalmazásának eredményeként a kutya- gazda bizalmi kapcsolat romlik, a kutya távolodik, engedelmeskedik ugyan, de a stressz uralkodik rajta. (lsd. alább).

Részben vagy egészében erőszakos és/vagy büntetéses módszerekkel tanított vagy valamely viselkedés miatt büntetett, megfélemlített kutyák is elvégzik a kért feladatot, vagy szót fogadnak gazdájuknak.

Az erőszak és  a büntetés bármely módszere engedelmességre nevel de együttműködésre nem. Fontos megkülönböztetni az engedelmesség és az együttműködés fogalmát.

Az engedelmesség fogalma: akaratunknak egy felsőbb akarathoz való alkalmazkodása.

Az együttműködés fogalma: rendszeres, kölcsönös segítségen, támogatáson alapuló kapcsolat, viszony.

Így már érzékelhető a különbség. Büntetés- és erőszakmentességgel olyan kapcsolatot alakíthatunk ki a kutyával, amelyben a kölcsönös figyelem és együttműködés a mindennapok részévé válik. Vagyis hosszú távú és tartós, kölcsönös bizalmi kapcsolatot..

Míg az erőszak/ büntetés bármely formájával nevelt/tanított kutyák esetében csupán engedelmességet érhetünk el, valódi bizalmi kapcsolat és együttműködés nem alakul ki. A kutya megcsinálja a kért feladatot vagy viselkedést, de csak alkalmazkodik a gazda akaratához.

Más kérdés, hogy ki miért akar dominánsan viselkedni a kutyájával szemben?
Mert azt mondják neki a kutyaiskolában, a tv műsorokban hogy ez a legjobb megoldás, vagy mert belülről érzi úgy, hogy ő emberként a kutya fölött áll.

A dominancia alkalmazása a kutyák kortizolszint emelkedését idézi elő. Ami azt jelenti, hogy a kutya stresszel, nincs nyugodt állapotban a gazdája mellett csak megadó állapotban.
“Kimutattuk, hogy függetlenül a játékos helyzettől, az ember, a játszó fél viselkedése befolyásolja a kutyák kortizolszint változását. A gazda domináns, fegyelmező viselkedése a kutyák kortizol szintjének emelkedését, míg a barátságos, affiliatív viselkedés a kortizolszint csökkenését okozta. Kimutattuk, hogy a rendőrök kutyával szembeni viselkedését egy vizsgahelyzetben befolyásolja a kezdeti tesztoszteron szint és a szubjektív szociális státusz. ‗Kompenzációs Hipotézisünk‘ szerint pedig alacsony alap tesztoszteron szintjüket a rendőrök domináns viselkedéssel kompenzálják. Végül, valamennyi kísérletünkből az derült ki, hogy az öreg kutyák jobban stresszelnek, mint a fiatalok.” (http://teo.elte.hu/minosites/ertekezes2009/igyarto_horvath_zs.pdf)


Hirtelen emberi érzelmi felindulásból való büntetés. Félelem keltés, fájdalom okozás bizalmatlanságot szül. Még egy ideges póráz rángatás is óriási károkat tud okozni az ember- kutya kapcsolatban. A bizalom mire kiépülne a büntetés lerombolja. Így megy ez körbe körbe. Amikor a gazdi szubjektíven úgy érzi, hogy kutyája jól viselkedik akkor jutalmazza, ha rosszul akkor bünteti. A bizalom sose fog kialakulni. A kutya keresi a kiskapukat, a gazdi pedig azt lesi hogy a kutya mikor viselkedik rosszul. A fókusz elterelődik a lényeges dolgokról, a jó viselkedés elvárt a nem kívánt viselkedésért büntetés jár, az objektivitás elvész. A kutya engedelmessé válik, valódi énje sosem mutatkozik meg.

Mit és miért büntet az ember?
 

Nehéz elvonatkoztatni a büntetéstől egy olyan társadalomban, ahol a büntetés elfogadott. Gyerekkorunktól kezdve ebben nőttünk fel. Akár egy családban, ha a gyerek rossz jegyet visz haza, akár elég ha csak a  parkolási bírságokra, börtönbüntetésekre gondolunk… a rossz visekedésért, szabály- és törvényszegésért büntetés jár. Ezzel szemben a jó viselkedés elvárt, azért jutalmat nem osztogatnak.
Így nevelkedünk jelenleg, ez az a tudás amit tudattalanul a kutyánknak is át akarunk adni.

De a kutyáknak a modern társadalmakban szükségük van a motiváló, nyugodt vezetőre, egy olyan emberi társra aki megtanítja nekik az emberi szabályokat. Nem elvárja tőlük, hogy tudjá mi az a nyakörv vagy a póráz. A kutyák tudatosságra hívják az embert. Nekik fogalmuk sincs arról, hogy mi folyik a mi világunkba, amíg meg nem tanítjuk őket a szabályainkra.

Viszont elképzelve egy büntetésmentes társadalmat, ahol a tanításon, a nevelésen, a korai testi- lelki fejlesztésen, a megértésen az empátián és a szereteten van a hangsúly, ahol nincsenek tabu témák, új lehetőségek nyílnak meg.
Egy gyerek igényei mások mint egy felnőtt emberé. Egy kutya igényei úgyszint. Ahhoz hogy kommunikáljunk velük meg kell értenünk őket, a szükségleteiket, az érzékszerveik működését, a fajtársakkal való kommunikációjukat és az emberekkel való kommunikációjukat egyaránt.

Tovább a cikk második részéhez.

Tetszett a cikk?

Oszd meg a barátaiddal is:

Megosztás itt: facebook
Facebook
Az oldal tartalmának másolása tilos!