fbpx

“NE”, “NEM” , “FÚJ” , “NEM SZABAD”- KONTROLL


– “Mit csinálsz akkor ha a kutyád feleszik valamit a földről séta közben?”
– “Megtanítom neki, hogy ne tegye.”
– “Hogyan?”
– “Megtanítom neki, hogy mit tegyen ha talál valamit a földön amit fel szeretne enni.”
– “Ezt nem értem.”
– “Gyere, megmutatom.”

“NE”, “NEM” , “FÚJ” ,  “NEM SZABAD”
Számtalanszor mondjuk ezeket a szavakat kutyánknak. De vajon megérti-e a kutyánk a tiltószó mögött húzódó jelentést?

A mi emberi világunkban a kutyák ösztönös viselkedése sokszor a normáinkba ütközik. Azt hogy mit tartunk normálisnak, mit tartunk jó vagy éppen rossz viselkedésnek, nagy általánosságban a társadalmi rendszerünk határozza meg.
Ugyanígy a kutyák felé is támasztunk normákat. Sokszor ami a kutyák számára természetes, ösztönös viselkedés az ütközik az emberi világ elképzeléseivel. Pár példa erre:

A kutyám

  • kakit eszik
  • mindig élelem után kutat
  • séta közben végig a földet szaglássza
  • bepisil/bekakil a lakásba
  • felugrál emberekre
  • húzza a pórázt
  • kergeti a madarakat
  • labdamániás
  • gödröket ás
  • döglött állati tetemekbe hempereg
  • vadászik stb.

Minden okkal történik. Ha az okot megszüntetjük, akkor az okozat is megszűnik. Egy példa:

A kutyám feleszi a földről a talált élelmet. Milyen okai lehetnek ennek?

  • nem kap minőségileg és/vagy mennyiségileg megfelelő táplálékot — lehetséges megoldás: táp váltás/ nyers etetés, ételadag fizikai lemogzatáshoz igazítva
  • hormonális zavar van az állandó éhségérzet mögött (szaporítótól vásárolt fajtatiszta kutya pl.) — orvosi kivizsgálás
  • mentális szükségletek nincsenek kielégítve, élelem után kutatás ösztönösen bekapcsol — környezetgazdagítás: napi ételadagját nem tányérban kapja meg hanem tanulás közben és/vagy a megszokott környezetében különböző tárgyakba rejtve pl. Kong labda, snuffle mat stb. így kiélheti az élelem utáni ösztönös kutatást
  • nem tanítottam meg neki hogy a földön talált élelemet hagyja ott séta közben — kontroll tanítása türelemmel, következetességgel, kitartással, lépésről lépésre haladva a cél felé.


Ahol a figyelem, ott az energia

A kontroll tanítása erőszakmentesen, büntetés nélkül is lehetséges. A cél, hogy a kutya belső késztetése a gazdival való együttműködésre nagyobb legyen mint a tiltandó élelem/tárgy/másik kutya/ tevékenység iránt mutatott érdeklődés.
Ez akkor fog működni, ha kölcsönös bizalom és figyelem van jelen a gazdi és kutya között.
Amikor a bizalom kellőképpen kiépül a gazdi-kutya páros között és a figyelem kölcsönössé válik akkor a kutya szívesen igazodik a megtanított szabályokhoz. A gazdi megtanul figyelni a kutyára, a jelzéseire és a kutya is megtanul a gazdira figyelni. A szabályokat és a határokat fokozatosan kiterjesztve, lépésről lépésre, sok türelemmel és következetességgel meg kell tanítani, a kutya magától nem tudja mik az általunk felállított szabályok.
Emellett a kutya igényeit figyelembe véve megadjuk neki az időt és a teret ösztönei kiélésére a saját magunk által felállított kereteken belül pl. szagminta keresésére tanítjuk, amit séta közben “játszunk” vele. Ebben kiélheti a szaglás-kutatás ösztönét és még a gazdival való kapcsolat is erősödik.


A kutyák is hibázhatnak

A tanulás dinamikus folyamat a kutyáknál is. Szükség van a sok ismétlésre, hogy az újonnan tanított dolgok rögzüljenek. Fontos a kiterjesztés is.  Ha pl. otthon a földre leejtett finom falatokról már le tudjuk tiltani akkor egy fokkal nehezebb környezetben is elkezdhetjük tanítani. És azt is külön meg kell tanítani ha pl. közelről már tudjuk tiltani akkor növelhetjük a távolságot, vagy ha pórázon vezetve már jól megy a tiltás akkor hosszabb pórázon vagy póráz nélkül is taníthatjuk.
A lényeg, hogy ne várjuk el, hogy a kutya rögtön mindenhol tudja. Nekünk kell megmutatnunk és megtanítanunk a kutyának, hogy hol és mikor mi az amit nem szabad, emellett viszont alternatívát mutatni, hogy amit nem szabad ahelyett mit csináljon. Pl. nem eheti fel a földről az ételt amit séta közben talál, de amikor talál akkor kérésre hagyja ott és helyette inkább jöjjön vissza hozzánk. Ez akkor fog működni, ha a kutya megbízik a gazdájában és nincs benne félelem érzet, hanem egy belső motivációtól vezérelve cselekszik és működik együtt. Ekkor nem fog “kicselezni”, ha félelem van, akkor igen.

A kutyát lelkesítsük, ha sikerül magán uralkodnia vagy egy számára vonzó ingerrel szemben semlegesnek maradnia.  

“NEM” tiltás- önkontroll- kitörő öröm amikor a kutyának sikerül lenyugodnia- alternatív, adott helyzetben normálisnak titulált viselkedés megmutatása és megtanítása pl. gyere ide ha élelmet találtál a földön és megdicsérlek


Türelem, következetesség, kitartás, lépésről lépésre haladva a cél felé.

Tetszett a cikk?

Oszd meg a barátaiddal is:

Facebook

Az oldal tartalmának másolása tilos!