fbpx

14. nap #behíváskihívás

Üdvözöllek a gyakorlásod 14. napján. 🙂  Gondoltad volna, hogy ilyen gyorsan eltelik ez a két hét? A közös gyakorlás a mai nappal zárul, viszont ahhoz, hogy a behívást megerősítsd, érdemes még egy dolgot megnéznünk.


A FÓKUSZBAN: a szabályok kialakítása.

A behívás feladat tanítása önmagában mit sem ér, ha nincs mögötte egy olyan szabályrendszer, amiben a kutyád és Te magad is jól érzitek magatokat. A szabályok kialakításával Te magad magabiztosan tudni fogod, hogy
– mikor kérd a kutyádtól  ezt a feladatot
– hogyan kérd a kutyádtól ezt a feladatot
– és mikor nem a behívás lesz a megoldás az adott helyzetben, ezért ne is kérd a kutyádtól a feladatot.


Szabályok kialakításával a kutyád és a környezeted számára is biztonságot adsz, ha figyelembe veszed a kutyád fizikai, mentális és lelki határait egyaránt. A kitapasztalt határokon belül maradva biztosíthatod a kutyád számára azt is, hogy az aktivitása fizikailag, mentálisan és lelkileg is kiteljesedhessen egy-egy olyan tevékenységben, olyan módon – helyen és időben, ami számára, számodra és a környezeted számára is könnyed közeget teremt. 


FELADAT NEKED

Vedd sorra amit eddig tanultál és ragadj meg egy tollat! Ideje, hogy kialakítsd a saját szabályrendszereteket! Igen, jól olvastad: itt Te írod a szabályokat, úgy ahogy Neked és a kutyádnak, és az éppen aktuális környezetnek a lehető legjobb megoldást jelentse.


1. Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket és írd le a válaszokat:

  • Milyen helyzetekben szeretném, hogy a kutyám visszajöjjön hozzám ha hívom?
  • Ezekben a helyzetekben mi az mit tudok tenni, hogy a behívás sikeres, 100%-os legyen?
    (Ebben segítenek a már tanult feladatok és a korábban megválaszolt kérdéseid is: pl. közelebb lépsz a kutyádhoz / mozogni kezdesz / elé állsz és az orrához tartasz egy falatot/  játékkal kelted fel a figyelmét, majd ezt követően hívod őt / kiadod a figyelemfelkeltő hangot…)

2. Vedd sorra az élethelyzeteket:

  • Hol tart most a kutyád a tanulásban (milyen képességei vannak, milyen távolról, milyen helyzetekben jön vissza, ha hívod)?
  • Mi okoz neki nehézséget/ kihívást (mikor nem jön vissza, mi az a távolság amikor már nem jön vissza ha hívod vagy mi az ami annyira elvonja a figyelmét, hogy nem képes visszamenni hozzád)?

3. A fentiek ismeretében alakíts ki szabályokat:


Egy példa:

“A kutyám mindig odafut más kutyákhoz. Ez veszélyes is lehet, hiszen van kutya, aki támadhat ha fél, vagy éppen beteg… jó ha megtanulja a kutyám, hogy ne fusson oda más kutyákhoz.”
Hozok egy szabályt: amikor másik kutyát látunk séta közben (legyen az ismerős vagy ismeretlen kutya), akkor először mindig jöjjön oda hozzám a kutyám. Utána majd eldöntöm odamegyünk vagy sem a másik kutyához.
Az én kutyámnak ebben a helyzetben az a feladata, hogy: amikor meglát egy kutyát, jöjjön oda hozzám, ha hívom őt.
A tanítás: a kutyám jelenlegi képességeihez mérten még pórázon gyakorlunk. Minden egyes séta alkalmával, amikor kutyát látunk, rögtön hívom magamhoz. Ez pórázhosszról még könnyen megy. Majd fokozatosan növelem a távolságot, mindeközben a kutyám határait figyelembe veszem: lesz olyan nap, amikor az alapokhoz nyúlunk vissza és kiadom a hangot – orrához tartok egy falatot – hátrálok- és abban a pillanatban mondom: “GYERE” , amikor tényleg közeledik felém. Amikor odaért dicsérem szóban, adok neki egy falatot és még kérek tőle pár ismert feladatot. Arra figyelek, hogy kezdetben már akkor hívjam magamhoz a kutyámat, amikor még nem is látja másik kutyát, vagy épp hogy csak észrevette, és minél távolabb legyünk a másik kutyától, hogy később csökkenteni is tudjam a távolságot, ha messiről már sikeresen magamhoz tudom hívni.


Egy másik példa:

“A kutyám mindig oda szeretne menni a cuppogó emberekhez, akik kéretlenül hívják őt az utcán. De a kisgyerekek magas hangjára is izgatottan reagál. Ez kellemetlen szituációkat szülhet, hiszen a kutyám erős, és ha izgatott akár ijesztőnek is tűnhet, és az sem kívánatos hogy odamenjen idegen emberekhez a hangjuk miatt.”
Hozok egy szabályt: amikor másik embertől érkező magas hangot hall a kutyám, akkor először mindig jöjjön oda hozzám a kutyám. Utána majd eldöntöm odamegyünk vagy sem a másik emberhez.
Az én kutyámnak ebben a helyzetben az a feladata, hogy: amikor meghall egy magas hangot egy embertől, jöjjön oda hozzám, ha hívom őt.
A tanítás: a kutyám jelenlegi képességeihez mérten még pórázon gyakorlunk. Minden egyes séta alkalmával, amikor furcsa emberi hangot hallok, magamhoz hívom a kutyámat. Ezt otthon is be tudjuk gyakorolni, megkérem a férjemet, adjon ki magas hangot, majd erre én rögtön a figyelemfelkeltő hangomat adom ki és a tanultak szerint hívom magamhoz a kutyát. Még 5-10 lépés távolságra vagyunk a zavaró hang forrásától, hogy biztosan sikerüljön a behívás. Amikor visszajött a kutyám, levezetem a játékosságát egyik kedvenc játékával, majd egy-egy falattal már ismert feladatokat kérek tőle, amitől koncentráltabb lesz. Majd fokozatosan csökkentem a távolságot, mindeközben a kutyám határait figyelembe veszem és még akkor hagyom abba a gyakorlást, amikor a kutyám nincs elfáradva. Ha otthon már magabiztosan megy, akkor kutyasétáltatás közben is gyakorolni kezdem, ha meghallok egy magasabb hangot, akkor én cselekszem, és hívom magamhoz, nem várom meg hogy ő arra reagáljon.


Most rajtad a sor!
Vázolj fel 3 élethelyzetet, amiben jó lenne, ha a behívás segítene. (Ha bizonytalan vagy, hogy valóban a behívás lehet arra a helyzetre a megoldás vagy sem, akkor kérdezz bátran a Facebook csoportban vagy e-mailben a
hello@virtualiskutyaiskola.hu címre írt üzenetben).

ÉLETHELYZETHOZOK EGY SZABÁLYTAZ ÉN KUTYÁMNAK A FELADATA AZ LESZ, HOGY …ÍGY TANÍTOM A KUTYÁMAT A TANULTAK SZERINT

FELADAT A KUTYÁNAK

A tanultakat elkezdjük élethelyzetekbe átültetni és a kutyasétáltatásnak adunk egy keretet, hogy rutinosan tudd sétáltatni a kutyádat.  

1. A kutyasétáltatás útvonalát és tanuláshoz kiválasztott helyszínt (ahol megállsz és időt szánsz a kutyád tanítására és a közös játékra) előre gondold át, mielőtt elindulnál sétálni a kutyáddal.
2. A kijelölt tanítási időben gyakorold a kutyáddal az általad megalkotott 3 szabály betartását: képzeld el, hogy abban a helyzetben vagytok, és úgy gyakorold vele a behívást, ahogy azt felvázoltad magadnak. (Ha még otthon gyakorolnál, akkor otthon gyakorold a mai napon, egy kijelölt tanítási időben). Gyakorold be előre, hogy ne érjen váratlanul az élethelyzetben!
3. A kutyád kijelölt helyét nem szükséges most használni. Törekedj arra, hogy a kezed legyen a fix pont a kutyád számára (hasonlóan, ahogy a kijelölt helye volt): az ökölbe zárt kezedből kereshet jutalomfalatot, az kezedhez térjen vissza.
4. A kijelölt tanítási időn kívül, kezdd el a 3 kialakított szabályt következetesen tartani kutyasétáltatás közben. (Ha most még sok 3 szabályra figyelned, akkor egyet válassz ki).

A sétából hazaérve, pedig jöhet az alapok megszilárdítása az etetési időben:

Fogd meg a kutyusod tálját, add ki a figyelemfelkeltő hangot és tartsd az orrához a tálat. Így vezesd el a helyéig vagy ahhoz a helyhez ahol etetni szoktad. Amikor követ: mondd: “GYERE”.

Végül rakd le neki a tálat és hagyd, hogy megegye az ételt. (Ezen a ponton, ha van etetési rutinotok, akkor ne felejtsd el gyakorolni vele úgy, ahogy megszokta a kutyád).

Itt meg is állhatsz, vagy a 7. napon felvázoltak szerint gyakorolhatod a behívást még egyszer, miután a kutyád megette az ételét: dönts a megérzéseid szerint. 
Majd gondold át, hogy melyik szabály hogyan működött, van-e valami amin szeretnél változtatni? Ha sokadjára sem sikerül a behívás egy-egy élethelyzetben, akkor vizsgáld felül:
– A kutyád figyelmét sikerül elérned a figyelemfelkeltő hanggal és a jutalomfalattal?
– A kutyád figyelmét sikerül elérned valamely mozdulatoddal (pl. guggolás, karok széttárása, kutya elé állás) vagy játékra hívással?
Ha nem, és a kutyád nagyon kifelé figyel, a motivációjának tárgya erősen leköti a figyelmét, és azt nem tudod magadra vonni, akkor kérj segítséget a hello@virtualiskutyaiskola.hu e-mail címre írt üzenetben vagy a Facebook csoportban. Ne feledd: a behívás nem lesz mindenre megoldás. Számos más feladat, gyakorlat és a megfelelő menedzsment segíti a békés és harmonikus kutyás életmód kialakítását. Ebben a SzimatONline TILTÁS Pozitívan START élő online csoportos tanfolyama is segítségedre lehet.


MIÉRT EZ A FELADAT?


Csak mint mi magunknak, úgy a kutyánknak is megvannak a határai, a képességei, érzései és szükségletei. A behívást ennek tudatában érdemes kérni a kutyától, úgy hogy ő azt képes legyen befogadni, megérteni és végrehajtani. Ahogy a kutya tudása gyarapszik a mindennapi tanítás és a vele töltött minőségi idő hatására, úgy lesz egyre több mindenre képes, ám hibázni ekkor is hibázhat, ami élethelyzetekben akár veszélyes helyzeteket is eredményezhet.  Többek között ezért is, és még azért is érdemes szabályokat megalkotni a kutya számára (és egyben önmagunk számára is), hogy könnyebben össze tudjuk hangolni a mindennapi kutyás életben a saját – és kutyánk szükségleteit.
A szabályok kialakításánál fontos, hogy sosem a kutyát vagy önmagunkat igazítjuk a rendszerhez, hanem a rendszert a kutyához, önmagunkhoz és a környezethez, megadva a tiszteletet a határoknak. Ekkor lesz olyannyira önazonos a szabályrendszerünk, hogy abban a könnyedséget tudjuk megélni.
Összehangolni a mindennapok során a saját és a kutyánk oldalát nagy falatnak tűnhet eleinte, de korántsem annyira bonyolult, ahogy a mai napon tapasztaltad. A szabályokat Te írod,  úgy ahogy Neked és a kutyádnak a lehető legkönnyedebb életet adja. Minden belőled fakad. 😉

Az oldal tartalmának másolása tilos!