A “Kutyaoktatás Erőszakmentesen Kutyaoktató Képzés és Mentorprogram” felnőttképzés (Nyilvántartási szám: B2021/000626) ZÁRÓVIZSGA 3 részből áll:
1. Írásbeli beadandó projekt
2. Írásbeli vizsga
3. Online élő tanítási gyakorlat
BEMELEGÍTÉS (6 pont) | FELADAT TANÍTÁSA (16 pont) | LEZÁRÁS (8 pont) |
1. Motiváló feladat és/ vagy játék (2 pont) 2. Kutya motivációját sikerült felkelteni, készen áll a feladat/ gyakorlat befogadására (2 pont) 3. Kommunikáció a gazdival, gazdi sikeres instruálása, kérdések megválaszolása (2 pont) | 1. A választott feladat első lépésének tanítása. (2 pont) 2. Szünet: szünet konkrét jelzése a kutyának (szóban, kézjellel). Szünetben játék tanítása, ami a választott feladat sikeres tanításához hozzájárul. (2 pont) 3. A választott feladat első lépésének ismétlése és második lépésének tanítása. (2 pont) 4. Szünet: szünet konkrét jelzése a kutyának (szóban, kézjellel). Szünetben játék tanítása, ami a választott feladat sikeres tanításához hozzájárul. (2 pont) 5. A választott feladat első és második lépésének ismétlése és harmadik lépésének tanítása. (2 pont) 6. A tanított személy megértette az instrukciókat és a kutya tanítása sikeres. (2 pont) 7. Tanítás közben a kutyának lehetősége van hozzáférni vízhez, van itatási idő és erre a tanított személy figyelmét is felhívja. (2 pont) 8. A tanítás könnyed, a tanított személy és a kutya is pozitív élményeket szerzett. Az esetleges hibákat észrevétlenül javította. (2 pont) Megjegyzés: egy szünet tartása kötelező a tanított feladat lépései között. Szükség esetén kettő szünetet is be tudsz építeni a gyakorlásba. | 1. Játék, feloldás kioldás. (2 pont) 2. Koncentrációt erősítő könnyed feladat, ami sikerélményt ad a gazdi- kutya párosnak). (2 pont) 3. Lelassítás, érintések instruálása, 4. Tanítás lezárása, ami a kutya számára is egyértelművé teszi a tanulás végét: rituálé, (“vége”). (2 pont) 5. Gazdi kérdéseinek megválaszolása, felmerült sikerélmények és hibák jelzése, átbeszélése. (2 pont) |
Amennyiben a kutya nem motiválható, bármi probléma felmerül, annak felismerése és a tanítás zárása, a tanított személy tájékoztatása minderről. ( 6 pont).
Ebben az esetben egy másik gazdi – kutya páros kerül kiválasztásra és a vizsga folytatódik.
Elérhető pontszám összesen: 30 pont.
A részvizsga sikeres: 18 ponttól (60%-os teljesítés).
A szabadon választott feladatra szánt tanítási időkeret: 5 perc. Egy feladat tanításának első 3 lépés sikeres tanítása a cél egy gazdi -kutya páros számára, online élőben instruálva a gazdit.
Összes pontszám: 45 pont
FELELETVÁLASZTÁS 10 kérdés. 1 pont/ kérdés. Összesen 10 pont, ebből elért pontok száma: …… pont Jelöld a helyes válaszok betűjelét! (Egy kérdéshez 1 vagy 2 vagy 3 helyes válasz tartozik!) |
1. A kutya számára kellemetlen érzeteket keltő ingerekhez szoktatása segít:
A. a félelem oldásában és a fájdalomhoz (pl. orvosi kezelések) szoktatásban
B. hogy a kutya tanult akciókat legyen képes kérésre végrehajtani
az ösztönös reakciók helyett
C. megalapozni az együttműködést a kihívást jelentő élethelyzetekben is
2. Ezek a jelzések a kutya részéről általában azt mutatják, hogy a kutya belső feszültséget él meg vagy fél, és a tanítást érdemes megszakítani/ módosítani:
A. orrváladékozás
B. mancsok verejtékezése
C. vicsorgás
3. A tiltás pozitív tanítására igaz, hogy:
A. törekszünk rá, hogy a kutya a belső nyugalmi állapotát különböző ingerek közepette is fenn tudja tartani
B. pozitív és negatív stresszt is kiváltunk a kutyában a fokozatosság és a megelőzés lépéseit követve
C. a kutyát gyorsan meg lehet tanítani a tiltásra
…
Megoldás:
1-A, B, C
2-A, B, C
3-A, B
HELYES SORREND FELÁLLÍTÁSA 20 kérdés. 1 pont/ kérdés. Összesen 20 pont, ebből elért pontok száma: …… pont Rendezd sorrendbe az alábbi folyamatokat! (A helyes sorrendet a betűk sorrendbe rakásával jelöld!) |
1. A láb melletti séta tanításának a fokozatai az alábbi sorrendben tanítva eredményes:
A. láb mellett szemkontaktus tanítása álló test pózban
B. tiltás pozitív tanítása láb melletti séta közben
C. láb mellett helyben maradás tanítása álló test pózban
D. kéz követésének tanítása láb mellett sétálva
A kutya tanulási folyamatában az alábbi sorrendet érdemes felállítani, hogy fokozatosan növeljük számára a kihívásokat. Tedd sorrendbe az alábbi nehezítő tényezőket, a legkönnyebbtől kezdve! Számozással jelöld a sorrendet!
2. helyszín:
3. feladatban tartás időtartama:
…
Megoldás:
1. C, A, D, B
2. B, D, A, C
3. A, C, B
RÖVID VÁLASZT IGÉNYLŐ FELADATOK 15 kérdés. 15 pont/ kérdés. Összesen 15 pont, ebből elért pontok száma: …… pont Az alábbi kérdésekre adj rövid válaszokat! |
1. Írj egy gyakorlati példát a kulcsingerek alkalmazására a kutyaoktatásban?
2. Mi a klasszikus kondicionálás? Fogalmazd meg, majd írj le egy kutyának tanítható feladatot példaként, amiben a klasszikus kondicionálást gyakorlati szinten alkalmazni tudjuk!
3. Sorold olyan feladatokat, amiket kifejezetten egy olyan családi kutya számára érdemes megtanítani, akit a gazdája autóban szeretne utaztatni?
…
Az oldal tartalmának másolása tilos!