fbpx

KUTYA JÁTÉK TANÍTÁSA- ESETTANULMÁNY

A kölyök és a felnőttkor határán a kutya motiváltságát a vadászösztönre (zsákmány felderítése, üldözőse, elkapása, marcangolása) építve hosszú távon fenn lehet tartani. Ezt a vadászösztönt biztonságos keretek közé tereljük: játékot tanítunk a kutyának, melyet fokozatosan egyre komplexebb feladatokkal kapcsoljuk össze.

A videón Luna tacskó 6,5 hónapos korában, a kutyaoktatási folyamat 10. alkalmán:
– a korábban tanított feladatokat egy új játéktárggyal kötjük össze, aminek látványára korábban nem mutatott izgalommal reagált otthon
– Luna 3,5 hónapos korától online majd személyes kutyaoktatási alkalmakon tanult a gazdáival együtt
– a videón látható, hogy játék jelenlétében a behívás elkezdett gondot okozni, ami korábban nem volt jellemző, viszont az ivarérés időszakában a korábban tanított behívás és a jutalomfalattal motiválás 6,5 hónapos korában már nem volt számára elégséges
– 3,5 hónapos korában éles határt húztunk a feladat (koncentrált állapot) és a játék (vadászösztön megélése) közé. Erre tudunk építkezni az ivarérés időszakában (Luna még első tüzelés előtti időszakban van, ivartalanítva még nincsen), hogy az ösztönös állapothoz is koncentrált mentális aktivitást kapcsoljunk.

Luna családi célra tenyésztett törpetacskó. Fajtáját figyelembe véve és a megelőzésre koncentrálva tanult játékot. A szabadjára engedett vadászösztönök a mindennapi életben a gazdik számára, -akik családi kutyaként vették maguk mellé- gondot okozott volna a későbbiekben, amikor Luna vadászösztönei éledezni kezdtek. Ezekben az érzékeny periódusokban érdemes már tudatosan, a kutya fajtáját is figyelembe véve olyan játékot tanítani, mely a gazdi- kutya páros számára a mindennapokba is beépíthető aktivitás.

Egy példa a tacskók ösztönös viselkedésére, melyre korábban a tenyésztés során szelektálták a fajtát:

Az oldal tartalmának másolása tilos!