fbpx

GYAKORLATI TANÍTÁS A KUTYAOKTATÁSBAN- Anatómia és fiziológia tanítása a kutyaoktatásban a gazdiknak-példa

KUTYA ANATÓMIA ÉS FIZIOLÓGIA GYAKORLATI TANÍTÁSA A KUTYAOKTATÁSBAN

A kutyaoktatás során a kutya tanítása mellett az ember tanítása is kulcsfontosságú szerepet kap. Az embereket- gazdikat- a kutyával gyakorolt feladatokon keresztül közelebb hozhatjuk a kutya megismeréséhez: alapvető anatómiai, fiziológiai, kutyaetológiai ismeretekkel stb. színesíthetjük a tanítást a kutya számára előzetesen már tanított feladatokra építkezve. Fontos, hogy ezen ismeretek gyakorlati átadását a kutya közreműködésével akkor tudjuk megvalósítani, ha a gazdi- kutya páros között kialakult már bizalmi kapcsolat.

Egy példa gyakorlat a kutya egy fiziológiai átlagértékének megismertetésére.
  1. Amit szeretnénk megismertetni a gazdival: felnőtt kutya átlagos légzés ritmusa (10-35 légvétel/ perc)
  2. Szükséges előzetes tudás a kutya részéről: behívás, testpózok (“ÁLL”, “ÜL”, “FEKSZIK”, “ELDŐL”- oldalára fekszik), helyben maradás minimum 5 percig, szocializált a különböző emberi érintéshez (kellemes és kellemetlen) és mozdulatokhoz, szemkontaktus feladat. Ezeket a feladatokat kérésre, már jutalomfalat késleltetett odaadásával is képes végrehajtani a kutya. 
  3. Feladat 1. : kutya légzés ritmusa pozitív stressz hatására
    kutya motivációjának felkeltése játékkal, játékra hívás. Intenzív játék után behívás, majd pórázra kapcsolás és helyben maradás kérésre (kutya fokozatos ráhangolása a feladatra) a kutya számára kényelmes pózban, amit ő választ magának. Gazdi leguggol a kutya mellé, a kezét a kutya mellkasára teszi és elkezdi számolni a kutya légzését magában (a mellkas emelkedésére vagy süllyedésére koncentrál, azt számolja, ahogy a kezével érzi). Kutyaoktató beindítja a stopper, majd segít, hogy a kutya helyben tudjon maradni, ha szükséges mondja és mutatja a kutyának “MARAD”, akár a pórázt is ő tartja. Amint letelik az 1 perc, szól a gazdinak, aki ezt követően mondja hány légvételt számolt. Majd feloldja a kutyát a feladatból: nagy dicséret, több falat és “MEHET”- szünet. 
  4. Feladat 2.: kutya légzés ritmusa nyugalmi állapotban
    Rövid szünetet követően kutya behívása, pórázra kapcsolás és helyben maradás kérésre (kutya fokozatos ráhangolása a feladatra) a kutya számára kényelmes pózban, amit ő választ magának. A helyben maradást követően fokozatosan a szemkontaktus feladatra térünk rá. Ezt követően a gazdi leguggol a kutya mellé, a kezét a kutya mellkasára teszi és elkezdi számolni a kutya légzését magában (a mellkas emelkedésére vagy süllyedésére koncentrál, azt számolja, ahogy a kezével érzi). Kutyaoktató beindítja a stopper, majd segít, hogy a kutya helyben tudjon maradni, ha szükséges mondja és mutatja a kutyának “MARAD”, akár a pórázt is ő tartja. Amint letelik az 1 perc, szól a gazdinak, aki ezt követően mondja hány légvételt számolt. Majd feloldja a kutyát a feladatból: nagy dicséret, több falat és “MEHET”- szünet. 
  1. Tapasztalatok megosztása, a gazdi ismereteinek gyarapítása:
    a gazdi hogyan tudja egyszerűen ellenőrizni, hogy a kutya nyugodt állapotban van-e?
    – Nyugodt állapotban mik a kutya fiziológiai átlagértékei?

    Házi feladat: pozitív és negatív stressz hatása a kutyára pl. játék közben és állatorvosi váróteremben figyelje meg a kutya légzését a tanultak szerint. Mit tapasztal? Ha stresszhelyzetben feladatot kér a kutyától, akkor mit tapasztal a légzés ritmusában? Ha a kutya megijed valamitől akkor mit tapasztal a légzés ritmusában? Ha a kutya fájdalmat él meg, akkor mit tapasztal a légzés ritmusában? És így tovább… a gazdik a legkönnyebben saját tapasztalatokból tanulnak, nem tankönyvi számokból.
    Állatorvosnál várakozásnál vagy egyéb más stresszhelyzetben, ha az emberi figyelem a jelen valósághoz tud csatlakozni, annak megfigyeléséhez, akár a kutya által, akkor egyrészt az aggodalom csökken, a nyugalom megjelenik, amihez a kutya is szívesebben csatlakozik, másrészt a valóság tényleges tapasztalásán keresztül a gazdi tudatosabb döntést tud hozni az adott élethelyzetben — Pl. már ismert feladatot kér a kutyától, ami biztonságot ad a kutyának és az együttműködés a bizalom által hamarabb megjelenik, még stresszhelyzetben is.
    Emellett az alapvető fiziológiai átlagértékek ismerete segíthet abban is, hogy mihamarabb észrevegyük, ha a kutya betegség jeleit kezdi mutatni. 

ELMÉLETI HÁTTÉR
Jegyzetkönyv 12-14. oldal

A homeosztázisnak köszönhetően a kutya szervezetére jellemző testhőmérséklet, vérnyomás, szív összehúzódás és elernyedés és légzés ritmusa egészséges, nyugalmi állapotban átlagosan az alábbiak szerint alakul: 

ÁTLAGÉRTÉKEK EGY EGÉSZSÉGES KUTYA NYUGALMI ÁLLAPOTÁBAN
vérnyomás normálérték110/80-160/100
szívdobbanás/ perc120-160 szívdobbanás/ perc kölyök és kistermetű kutyák esetében, 60-120 szívdobbanás/ perc közepes- és nagyméretű kutyák esetében 
testhőmérséklet38-39 °C
átlagos légzés ritmusa10-35 légvétel / perc

A kutya szervezete törekszik a vércukorszint szabályozására, az immunrendszer és az idegrendszer összehangolt működésére egyaránt, a külső környezet változásaihoz igazodva, mely mind része a szervezet homeosztatikus működésének. 

kutyaoktatás erőszak- és büntetésmentes szemléletmódjában a kutya tanításával támogatjuk a kutya szervezetét abban, hogy  a belső egyensúlyt fenn tudja tartani a különböző stresszhatások közepette is. Ehhez stabil alapokat biztosítunk számára a feladatok- és határok tanításával, szabályok kialakításával, különös tekintettel arra, hogy az emberi környezetben fellelhető ingerek többsége a kutya érzékszerveinek ingerküszöbét hamar elérik, és ebből fakadóan a kutya reakciói nem kívánt viselkedések sorát indíthatja el.

A fenti gyakorlathoz hasonló módon az anatómiai ismereteket is át lehet adni egy-egy kutyaoktatási szolgáltatás keretein belül (pl. tanfolyam, workshop). A  kreativitás és az elméleti tudás egyaránt segít a gyakorlatok összeállításában és a sikeres tanításban. Ezáltal a gazdik az elméleti tudást tapasztalatok formájában  sajátíthatják el, miközben saját kutyájukkal a kapcsolat épülhet, elmélyülhet. Mindeközben az emberi türelem és empátia is fejlődik, és könnyebben áthidalhatók azok a helyzetek, amikor a kutya nem csinál meg kérésre egy feladatot vagy nem sikerül elsőre megértetni vele mit szeretnénk.
 


Néhány irányadó kérdés, amit érdemes feltenni, akkor ha a kutya nem csinál meg egy feladatot kérésre vagy a tanítás sikertelen:

1. Van-e anatómiai gátja annak, hogy a kutya nem működik együtt? – nem csinálja meg vagy nem tudja megcsinálni a kért feladatot?

2. Kellő tápanyagot kap a kutya szervezete –  minőségre és mennyiségre is elegendő a szervezet számára? 

3. Egészségügyi gond lehet-e a háttérben? – megfelelően fejlődött és működik az idegrendszer, a vázizom rendszer és így tovább… 

4. Valóban az életkornak megfelelő motivációra épülő feladatot tanítunk a kutyának? – feladat összetettsége és az ösztönök megélése a kutya életkorának (és fajtájának) figyelembevételével

Az oldal tartalmának másolása tilos!