EMLÉKEZTETŐ
Projekt beadás határideje:
– hétköznapi csoport 2024.01.26. 18:00
– hétvégi csoport 2024.01.27. 18:00
e-mailben elküldve a hello@virtualiskutyaiskola.hu címre.
Projekt megírásához ajánlott a héten a kutyaoktatási terv (4 hétre lebontva) rész kidolgozása. Ezzel kapcsolatban a követelményeket megtalálod egy korábban feltöltött segédletben. Továbbá segítségedre lehet a jegyzetkönyvben:
– HOGYAN ÉPÍTÜNK FEL EGY KUTYAOKTATÁSI FOLYAMATOT? 84-85. oldal
– MINTA KUTYAOKTATÁSI TERV VÁZLAT 134. oldal
– MINTA KUTYAOKTATÁSI FOLYAMAT (8 HÉTRE LEBONTVA) 135-150. oldal
+ ESZKÖZÖK A KUTYAOKTATÁSHOZ 109-121. oldal
Példa táblázat 4 hetes kutyaoktatási folyamat vázlatos tervezéséhez: séta tanítása egy felnőtt kutya számára, aki alapvető gyakorlatokat és feladatokat már ismer (behívás, testpózok, szemkontaktus, helyben maradás nem okoz neki gondot nyugodt környezetben), a tanítás kora nyári időszakban zajlik
A táblázat kitölthető formában megtalálható a jegyzetkönyv 85. oldalán.
Tipp: töltsd ki a saját táblázatodat, akár másold át az itt leírtakat, hogy később is át tudd nézni.
hét | 2. hét | 3. hét | 4. hét | |
FÓKUSZ A HÉTEN | alapok megszilárdítása, ismétlés | zavaró ingerekhez szoktatás | felkészítés élethelyzetre (egy forgalmas utcában sétálás a gazdival együtt) | tanítás élethelyzetben (séta forgalmas utcában a gazdival együtt) |
FELADATOK LISTÁJA | 1. kézből falat elfogadása2. láb melletti séta3. kéz követése4. helyben maradás5. megállás6. egy hangra a kutya figyelmének koncentrálása7. behívás8. szemkontaktus9. játék tanítása (belső feszültség + vadászösztön levezetése, motiváció felépítése és fenntartása, feladat és játék összekapcsolása – kognitív képesség fejlesztése)10. önkontroll gyakorlatok | |||
NEHÉZSÉGI FOKOZATOK | Csendes kinti környezet (park), kutya kijelölt helyével tanítás, sok jutalomfalattal, a feladatok alapjait tanítva, sok játékos szünettel (kiadott házi feladatok otthoni gyakorlása, lehetőleg bent a lakásban) | Csendes kinti környezet (park), kutya kijelölt helyével tanítás, sok jutalomfalattal, a feladatok következő lépéseit tanítva, sok játékos szünettel – a játékhoz már feladatokat is kapcsolva (kiadott házi feladatok otthoni gyakorlása, lehetőleg már egy csendes kinti környezetben, amit a kutya ismer és megszokott) | Mozgalmasabb kinti környezet (park), kutya kijelölt helyének elhagyása a tanítási alkalom 2. felében, tanításban sok jutalomfalattal a feladatok könnyített változatát kérjük, minél több/ erősebb a zavaró inger amihez a kutyát elkezdjük hozzászoktatni, és kevesebb jutalomfalattal a feladatok nehezített változatát kérjük, minél kevesebb/ gyengébb a zavaró inger — a kutya jelzései döntik el mi számít erős ingernek és mi gyengébbnek. Az ingerek forrása a kutyaoktató, aki kontrollálja az impulzus mértékét kutya képességeihez igazítva. Játékos szünetekkel és tudatos érintésekkel oldjuk a felgyülemlett feszültséget– ezt a kutya önkioldó jeleihez igazítjuk. (kiadott házi feladatok otthoni gyakorlása, továbbra is egy csendes kinti környezetben, amit a kutya ismer és megszokott) | Mozgalmasabb kinti környezet: egy forgalmas utcában tanítjuk a kutyát. A kijelölt helyét a tanítási alkalom 2. felében elhagyjuk. Követjük az előző héten alkalmazott technikát: több falat és könnyebb feladat – minél erősebb a környezeti inger + kevesebb falat és nehezített feladat, ha gyengébb a környezeti inger. Az ingerek forrása már a spontán élethelyzet, melyekben a kutya jelzései irányadók: mikor, milyen feladatot kap, mennyi ideig (benne maradunk a helyzetben vagy kilépünk belőle), mind- mind a kutya képességeihez igazítjuk és a tűréshatárát nem lépjük át. (kiadott házi feladatok otthoni gyakorlása, már egy mozgalmasabb kinti környezetben, amit a kutya ismer és megszokott, de még nem egy forgalmas utcában) |
FELADATOK SORRENDBE RAKÁSA | 1. kézből falat elfogadása 2. egy hangra a kutya figyelmének koncentrálása 3. kijelölt helyhez szoktatás 4. kéz követése 5. behívás6. helyben maradás 7. szemkontaktus 8. önkontroll gyakorlatok 9. láb melletti séta 10. megállás Szünetekben: játék tanítása (belső feszültség + vadászösztön levezetése, motiváció felépítése és fenntartása, feladat és játék összekapcsolása – kognitív képesség fejlesztése) | |||
FELADATOK HETI BEOSZTÁSA (melyik héten, mely feladatokat tanítjuk) | 1. kézből falat elfogadása 2. egy hangra a kutya figyelmének koncentrálása 3. kijelölt helyhez szoktatás 4. kéz követése 5. behívás6. helyben maradás | 1. kézből falat elfogadása 2. egy hangra a kutya figyelmének koncentrálása 3. kéz követése 4. behívás5. helyben maradás 6. szemkontaktus 7. önkontroll gyakorlatok 8. láb melletti séta 9. megállás | 1. kézből falat elfogadása 2. egy hangra a kutya figyelmének koncentrálása 3. kéz követése 4. behívás5. helyben maradás 6. szemkontaktus 7. önkontroll gyakorlatok 8. láb melletti séta 9. megállás | 1. kézből falat elfogadása 2. egy hangra a kutya figyelmének koncentrálása 3. kéz követése 4. behívás5. helyben maradás 6. szemkontaktus 7. önkontroll gyakorlatok 8. láb melletti séta 9. megállás |
ÉLETHELYZET IMITÁLÁSA | NINCS | NINCS | VAN | NINCS |
ÉLETHELYZETBEN GYAKORLÁS | NINCS | NINCS | NINCS | VAN |
Az oldal tartalmának másolása tilos!