(4. hét: október 13-14.) 3. GYAKORLATI ALKALOM
KÖLYÖKKUTYA ÉLETKORA | 12. hét – 6. hónap (juvenilis életszakasz) |
Tanítás fókuszában | játék és feladat megkülönböztetése (határok és szabályok kialakítása)együttműködés és kommunikáció fejlesztése az emberrelfigyelem koncentráció fejlesztése étel (jutalomfalat) segítségével a szocializációt elősegítő feladatok tanításaönkontroll feladatok és tiltás pozitív tanításavadászösztön játékba terelése (zsákmány felderítés, üldözés, megfogás, marcangolás), játék elengedésekutyasétáltatásra felkészítés, kutyasétáltatás tanítása |
Tanított feladatok a gyakorlati alkalmon | Behívás “GYERE”Keresés (játék keresése) “KERESD”Játék elkérése “KÉREM”Tenyér megérintése “BÖK” szünet “MEHET”Helyben maradás “MARAD” szünet “MEHET”Szemkontaktus szünet “MEHET”Helyre küldés “HELYEDRE” +Önkontroll gyakorlat jutalomfalattal (földre ledobott étel) feladatok vége “VÉGE” |
Tanítási technikák | – megvezetés (pl. az ember kezdeményezi a kapcsolatot és ételt nyújt a kutya felé, amit nem ad oda rögtön, hanem a kéz mozgatásával irányítani kezdi a kutya mozgását) – klasszikus kondicionálás (pl. az ember kezdeményezi a kapcsolatot és szóban megdicséri a kutyát, azonnal étel odaadása követ a kutyának, ezzel a szóbeli dicséret később kiváltja az étel) – operáns kondicionálás (pl. a kutya magától követni kezdi az embert, és ezt a kapcsolat kezdeményezését pozitív élménnyel társítjuk: játékkal, és/ vagy kellemes érintésekkel és/vagy étellel) – formálás (pl. keresés feladatban, amikor a kutyának már felépült a motivációja és a jelzésén szeretnénk változtatni, már csak akkor adunk neki falatot amikor a kívánt jelzést vagy az affelé vezető első jelzést adja- így a jelzés intenzitásán is változtatni tudunk) – habituáció (pl. egy adott zajra a kutya érzékenységét csökkentjük- lásd később tiltás tanítása)deszenzitizáció (pl. adott zajra a kutya válaszreakciója megszűnik- lásd később tiltás tanítása) – szociális tanítás (pl. a kutya egy fajtársától látja, ha leül az ember elé, akkor kap ételt és ezt elkezdi utánozni- másolás útján tanul) A kölyökkutya motivációját törekszünk fenntartani a Premack- elvet is figyelembe véve. (pl. a helyben maradás tanításánál a kutya szívesebben csinálja meg a számára érdektelen feladatot, ha megtanulja, hogy a feladat végrehajtása után nagy játék következik vagy kellemes érintések és így tovább) |
Menedzselés | A kölyökkutya 3 hónapos korától kezdve, a (kötelező oltások meglétének függvényében), személyes kutyaoktatási alkalmakon, és akár csoportos kutyaoktatási alkalmakon is részt vehet (kutyaovi, kölyökkutya tanfolyam). Fontos, figyelembe venni, hogy a kutya személyisége ekkor még alakulóban van, és fajtától függően már mutathat olyan öröklött viselkedést is, ami az adott fajta jellegzetessége, ám ez a személyiségével nem azonosítható, azonban a kutya szükségleteire rálátást kaphatunk általa- a kutya tanítását, a szabályok kialakítását és határok kijelölését ehhez és a gazdi céljaihoz érdemes igazítani (lásd később: felnőtt kutya modul és mentorprogram) . Ekkor kezdődik meg a kutya intenzívebb szocializációja, melynek menedzselésében a szocializációs térkép használata segítséget nyújt a gazdiknak abban, milyen tárgyakhoz, hangokhoz, érintésekhez érdemes szoktatni a kutyát, milyen lépésekben érdemes haladni, hogy a különböző embereket (felnőtt, gyerek, idős stb.), kutyákat, más állatokat, növényeket stb. biztonságban ismerhesse meg a kiskutya. A menedzselésben továbbá fontos szerepet kapnak a kijelölt tanítási időben tanított feladatok élethelyzetekben történő alkalmazása. A feladatok fokozatainak ismeretében az élethelyzetekbe is elkezdhetjük átültetni a tanított feladatokat, ügyelve arra, hogy minél nagyobb kihívás a kutya számára az adott élethelyzetben koncentrálni, annál egyszerűbb fokozatát kérjük tőle az adott feladatnak (sok esetben akár a kézből falat elfogadásáig vagy az állandó étel kontaktushoz szükséges visszalépni egyes élethelyzetekben, kifejezetten a kutya félelmi periódusaiban). A kölyökkutya ezen életszakaszában várható intenzívebb félelmi periódus(ok) megjelenése miatt kifejezetten fontos a kiskutya magabiztosságának növelése, melyhez hozzájárul a -következetes napirend (és a napirendben kijelölt tanítási időben a fokozatos és siker élményen alapuló tanítás mellett a vadászösztönök játékba terelése)- a kutya érdeklődésének bátorító szavakkal, szóbeli dicsérettel megerősítése- a kutya következetes vezetése és a kutyasétáltatás tudatos felépítése (lásd később)- a mozdulataink tudatos alkalmazása a kutya feloldására (pl. gyors mozdulatokkal a kutya reakcióinak felébresztése félelem feloldása céljából (lásd később) A kijelölt tanítási idő 5-20 perc is lehet, amit már a kutyasétáltatás idejébe is be tudunk integrálni (lásd később), de az otthoni gyakorlások megtartása is fontos, hogy a kutya (és az ember) teljes biztonságban és teljes figyelmével tudjon tanulni és a tanítási időt továbbra is a kölyökkutya napirendjéhez igazítjuk: hosszabb alvási időt megelőző aktív szakaszban. A gyakorlati feladatokban megadott ismétlésszám a képzésen résztvevők felnőtt korú kutyáihoz igazítva van feltüntetve. A kutya igényeihez igazítva tudod az ismétlések számát csökkenteni vagy növelni. |
Jutalomfalat nélküli aktivitás a kutyával | Továbbra is: Kellemes érintésekhez szoktatás, kézbevétel, simogatás. Ember követésének tanítása (amikor a kölyökkutya követi az embert, pozitív élmény éri: szóbeli dicséret, kellemes érintés). Emberrel való interakció megerősítése (amikor a kölyökkutya kapcsolatot kezdeményez, pozitív élmény éri: szóbeli dicséret, kellemes érintés). Most már kinti környezetben, kutyasétáltatás közben is. Továbbá:Ingerekhez, tárgyakhoz szoktatás (lásd. később a szocializációnál: természetes és mesterséges hangok/ mozgások, tárgyak, természeti elemek, élőlények stb.). A kívánt viselkedés megerősítése (élethelyzetben igyekszünk megerősíteni a kutya viselkedését: szociális tanítás lásd. később a szocializációnál) Most már kinti környezetben, kutyasétáltatás közben is. |
Tárgyakhoz szoktatás | Továbbra is:nyakörvhöz/ hámhoz szoktatás (folyamatos étel kontaktussal, fokozatosan növelve az időtartamot)játék tárgyakkal megismertetés (vadászösztön játékba terelése: játék kergetése, birkózás, enyhe húzogatás- a fogváltás időszakában a húzogatós játékot kerüljük!)boxhoz/ kennelhez szoktatás (biztonságos kuckó kialakítása, ahol a kutya önszántából tölt időt, pihen vagy játékot/ ételt rág, segítség lehet az egyedüllét és az autóban utazás tanításához)földre leteríthető kutyapelenka (szobatisztaság tanítása)emberi használati tárgyakkal ismerkedés(pl. esernyő, kabát, babakocsi, autó stb.- lásd később szocializáció) Emellett: A tanításban alkalmazható eszközökkel ekkor érdemes megismertetni a kölyökkutyát. A gazdi céljához igazítva tudunk eszközt választani, de eszközök használata nélkül is tudjuk a kutya- gazdi párost tanítani. Eszközök listáját lásd.: Jegyzetkönyv 109-121. oldal |
Az oldal tartalmának másolása tilos!