LEGGYAKORIBB ESZKÖZÖK A KUTYAOKTATÁSBAN
ESZKÖZ | MIRE ALKALMAZHATÓ? | |
KLIKKER | Hasonlóan, mint a szóbeli dicséret: pozitív megerősítésre alkalmazható. Megnyomva egy “klikk” hangot ad ki az eszköz. Ezt a “klikk” hangot jutalomfalat odaadásával tudjuk összekötni: Kívánt akció elkapása Pl. “ÜL” póz elkapása 1. Kívánt akció láttán “klikk” +jutalomfalat rögtön érkezik 2. Kívánt akció láttán “klikk” + kézjel és szóbeli kérés+jutalomfalat rögtön érkezik 3. Kívánt akció láttán “klikk” + kézjel és szóbeli kérés+ jutalomfalat egyre később érkezik4. Kívánt akció kérése kézjellel és/ vagy szóban (“klikk” elhagyása) Kívánt akció formálása Pl. szeretnénk, hogy a kutya vegye a szájába a játékot és tartsa 1. Kutya közelít fa játékhoz és ekkor “klikk” +jutalomfalat rögtön érkezik 2. Kutya közelít a játékhoz és már orral megérinti ekkor “klikk” +jutalomfalat rögtön érkezik 3. Kutya szájába adjuk a játékot (játszani hívjuk), amikor a szájában van a játék “klikk” + szóbeli kérés+ jutalomfalat rögtön érkezik4. Megvárjuk, hogy a kutya közelítsen a játékhoz, majd önállóan a szájába vegye, ekkor “klikk” + szóbeli kérés+ jutalomfalat rögtön érkezik5. Megvárjuk, hogy a kutya közelítsen a játékhoz, majd önállóan a szájába vegye, ekkor szóbeli kérés+ “klikk” + jutalomfalat rögtön érkezik (megcseréljük a kérés és a klikk hang sorrendjét) Fokozatosan hagyjuk el a “klikk” hangot és kézjellel vagy szóban kérjük az akciót. Alkalmazható (teljesség igénye nélkül) pl. behívás, láb melletti séta, pózok, szemkontaktus, trükkök, tárgyak megérintése, kellemetlen ingerekhez szoktatás, apportírozás, keresés tanításában. Megjegyzés: zajérzékeny kutyáknál a klikker sok esetben nem alkalmazható. | |
TARGET BOT | Klikkerrel vagy szóbeli dicsérettel összekötve, a target bottal a kutyát meg lehet tanítani arra, hogy érintse meg a bot végén található pontot (ez a target pont). Később ilyen pontokat ki tudunk jelölni akár a lakásban is, és a kutya könnyedén megtanulja, hogy érintse meg kérésre. Ilyen módon meg lehet tanítani pl. villany felkapcsolását. De akár a kéz megérintését is könnyedebben lehet tanítani, amit a láb melletti séta tanításával is össze tudunk kötni: kéz követése és megérintése séta közben vagy a behívás tanításának a végét is jelezhetjük ilyen módon a kutyának. Emellett a félelem oldásában is segítség lehet:pl. ijesztő tárgyak közelében érintse meg a kutya, egyre közelebb az ijesztő tárgyhoz. Vagy akár az ugatásról leszoktatásban is segítség lehet: a kutya jelezzen azzal, hogy megérinti a kijelölt dolgot vendég érkezésekor, az ugatás helyett. | |
ULTRAHANGOS SÍP/ SÍPOK | A sípok szerepe főként a behívásban jelentős. Kifejezetten erre a célra az ultrahangos síp a legalkalmasabb. Kutyaoktatásban a tanításnál érdemes arra figyelni családi kutyák esetében, hogy a síp figyelemfelhívásként jelenjen meg, azt követően rögtön a kutya neve és a behívás szava legyen az amit a kutya követni kezd: hiszen sokan használnak ilyen jellegű sípokat, és kellemetlenséget és veszélyhelyzetet idézhet elő, ha a kutya gondolkodás nélkül kezdi el követni a síp hangjának forrását élelemet remélve onnan. Vadászkutyák tanításánál ugyanakkor a kutyakiképzésben pont, hogy a síp forrásának követése a kutya feladata: visszatalálni a gazdájához ilyen módon. Síppal egyéb különböző jelzéseket is meg lehet tanítani a kutyának, melynek jelentős szerepe van a távolról irányításban. Pl. válts irányt, állj meg, fordulj vissza stb. Mindezt a síp hangjának megszakításával a kutya számára egyértelművé tudjuk tenni: pl. két rövid hang = válts irányt, egy hosszú hang = gyere ide, egy rövid majd egy hosszú hang = állj meg és így tovább. A sípok használatához a kutyát hasonló módon lehet szoktatni, mint a klikkerhez. A hang után érkezik a falat és az akcióhoz kapcsolódó szó és kézjel. | |
SZÁJKOSÁR | Szájkosárhoz már kölyökkorban érdemes a kutyát pozitív megerősítéssel hozzászoktatni, hogy később állatorvosnál, kutyakozmetikusnál, tömegközlekedési eszközökön is magabiztosan tudja viselni a kutya. A szájkosárhoz szoktatás időigényes feladat: szájkosárba jutalomfalatot kenni érdemes eleinte, és hagyni, hogy a kutya maga helyezze bele az orrát, száját (klikkerrel vagy szóbeli dicsérettel megerősíteni). Másodperctől indulva fokozatosan lehet az időtartamot növelni. Kutyánként eltérő az ideális szájkosár mérete, fajtája, ezért mindig egyedileg érdemes kiválasztani az ideálisat vagy akár készíttetni a kutya számára (pl. Bumas szájkosarak). Kutyaoktatás ideje alatt az ideális szájkosárban a kutya tud szimatolni, tud lihegni (hőt leadni) és tud inni. A második képen látható szájkosár típust kutyaoktatásban NEM alkalmazzuk. Az olyan típusú szájkosarak, melyek a kutya lihegését gátolják, kizárólag rövid ideig horhatók (5-10 perc), hogy a kutya ne hevüljön túl. Pl. állatorvosi vizsgálat ideje alatt ideális, de tömegközlekedési eszközön már nem állja meg a helyét: a kutya könnyen túlhevülhet, nem tud megfelelően hőt leadni. | |
HOSSZÚ PÓRÁZ | A távolról behívás és a póráz nélküli séta tanítására egyaránt alkalmasak az 5-10-15 méter hosszú nyomkövető pórázok. Ezeknek a pórázoknak elég csak a végét fogni vagy a földre ledobni és vészhelyzet esetén a pórázra lépni. Csoportban tanulásnál is ideális, illetve erdei és városi környezetben egyaránt a nagyobb zöldterületeken távolabbra lehet engedni a kutyát. Ezáltal játékokat, fizikai aktivitást is lehet tanítani a kutyának. Ugyanakkor megvan a veszélye a hosszú pórázok használatának: könnyen feltekeredhetnek, sérülést okozhatnak ha a kutyák egymással játszanak, ezért kifejezetten érdemes figyelni a használatuk közben és a póráz állandó figyelése könnyen elvonhatja a figyelmet a kutyáról és a tanításról. Az ideális hosszú pórázok vízállók, még akkor sem csúsznak ki a kézből ha nedvesek, és könnyen tisztíthatók. Ezeket vadászboltokban lehet vásárolni, kifejezetten vadászkutyák számára készült pórázok, melyek időtállók (pl. biothane anyagból készült pórázok). | |
BÓLYÁK/ KIJELÖLT HELYEK | Csoportos és egyéni kutyaoktatási alkalmakon egyaránt előnyös használni a kutya számára kijelölt helyet, ahol a feladatokat kérjük tőle. Ez segíti a koncentrációt és növeli a kutya biztonságérzetét. Emellett az emberek számára is egy fix pontot biztosít a tanítás ideje alatt, ami megkönnyíti a csoportos oktatást. A bólyákat és kijelölt helyeket nagy sikerrel tudjuk alkalmazni a kutyaoktatásban: – koncentrál mentális állapot tanítása- helyben maradás tanítása- önbizalom növelése (kistestű kutyák tanítása magasított kijelölt helyen)- előreküldés, helyre küldés tanítása- nyugodt állapot tanítása: ápolás, egészségügyi vizsgálatokra felkészítés, kutyakozmetikára való felkészítés- boxban/ szobakennelben várakozásra felkészítés- vadászösztönök levezetéséhez kapcsolt játékok tanításához: pl. tréning pályák felépítése bólyákkal. | |
JÁTÉKOK – dummy – puller – frizbee – labda – plüss játékok- rágó bot – húzogatós játékok | A játékok a kutya különböző érzékszerveire hatnak és a vadászösztön levezetének célját szolgálják elsődlegesen. A kutya számára megfelelő játék kiválasztásánál célszerű figyelembe venni a kutya életkorát, fajtáját,életmódját (városi/ falusi környezet, egyedül töltött idő otthon, egyéb aktivitások a kutya életében)és a tanítás célját. A játékkal összekapcsolva különféle feladatokat érdemes tanítani a kutyának: – fusson érte – hozza vissza- tartsa a szájában/ engedje el – keresse meg – jelezze, ha megtalálta és így tovább. A kutyaoktatási alkalmakon a motiváció felépítésének és fenntartásának egyik eszköze a játék, mely segíti a gazdi- kutya párost az együttműködésben. Egy másik cél, amit szolgál, az a kutya figyelmének lekötése, amíg beszélgetünk a gazdival: pl. kölyökkutyák esetében a fogváltás időszakában a rágóbotot érdemes használni.Az egyik leggyakoribb játék ami elterjedt a hétköznapi életben, a labdázás. A labdázás tanításához érdemes két ugyanolyan méretű- színű- formájú- anyagú labdát választani, így a labda visszahozását és elengedését is könnyebben meg tudjuk tanítani a kutyának (frizbzésnél szintúgy). Fontos azonban, hogy vannak játékok, amik a kutya egészségét károsíthatják, ezeket érdemes kerülni: pl. kötélből készült játékok (az apró kötéldarabok lenyelésével a kutya beleiben okozhat maradandó károsodást), a teniszlabdába ragadó apró homokszemcsék a kutya fogait károsítják, a nem megfelelő műanyagból készült játékok rákkeltő hatásúak lehetnek, a nem kutya számára készült plüss játékokon található műanyag darabok/ műszőrme/ töltőanyag lenyelését követően a kutya állatorvosi ellátásra szorulhat. | |
JUTALOMFALATOS JÁTÉKOK | A jutalomfalatos játékok szerepe kettős. Egyrész a kutyaoktatásba is beépíthetők, különféle feladatokkkal összekapcsolhatók ezek a játékok. Másrészt a kutya önálló elfoglaltságként is tevékenykedhet velük. Az egyedüllét tanításában kiemelkedő szerepük lehet. Azonban fontos szem előtt tartani a kutyát ért korábbi hatásokat, szocializációs tényezőket a megfelelő alkalmazás érdekében. Azok a kutyák akik akár kölyökként kóborolva élelmet kerestek, nekik érdemes a gazdival közös aktivitásba bevonni ezeket a játékokat: együttműködés tanítása céljából, máskülönben nagy valószínűséggel az önálló étel után kutatást erősíthetik fel a kutya viselkedésében, ami a legtöbb esetben nem kívánatos tevékenység. | |
LICKI MAT | A nyalogatható felületű játékok vagy más néven licki mat-ek többrétűen alkalmazhatók a kutya tanításában: – kozmetikushoz szoktatás (fürdetéshez, fésüléshez, karomvágáshoz, fül- és szem tisztításához szoktatás)- láb melletti séta tanításához- instabil és stabil eszközökön tornázáshoz (dog fitness)- szocializációban tárgyakhoz, hangokhoz szoktatáshoz pl. porszívóhoz – kellemetlen ingerekhez szoktatás (hanghatások, állatorvosi vizsgálatokhoz szükséges érintések stb.)- stressz oldása (szorongó, félénk kutyák oldása). Az állandó ételkontaktus, amit a licki mat kínál a kutya számára, az idegrendszert nyugtatja, az alom biztonságára emlékeztető hatása lehet. | |
INSTABIL és STATIKUS ESZKÖZÖK | A kutya mélyizmait erősítő feladatok tanításához alkalmazhatók az instabil és statikus eszközök. Ezek általában az emberi fitness eszközökkel megegyező vagy azokhoz hasonló eszközök. A kutya életkorától függetlenül alkalmazhatók, azonban az egészségügyi állapotot, kiváltképpen a vázizom rendszer egészségre figyelemmel kell lenni a használatuk közben. Érdemes külön szakember segítségével továbbtanulni kutyaoktatóként, és elsajátítani az egyes eszközök alkalmazhatóságát, melyek többek között fejlesztik a kutya idegrendszerét, koordinációs képességét, magabiztosságát. | |
EGYÉB – akadálypálya – box/ kennel/ babarács | A kutya szocializációjában kiemelkedő szerepe lehet a babarács/ box/ szobakennel alkalmazásának. Ezen eszközök a megelőzésben segítenek, kifejezetten kölyökkorban pl. autóban utazáshoz szoktatás, lakásban határok kijelölése, kölyökkutya számára pihenőidő és hely kijelölése. Emellett az ún. play box-ok a kölyökkori alkalmazása segít a kutyának hozzászokni a különféle hanghatásokhoz, érintésekhez, hirtelen felülről/ hátulról érkező ingerekhez, ami a későbbi tanítását megkönnyítik. Ilyen play box-ok akár otthon is elkészíthetők aszerint, hogy mire szeretnénk felkészíteni a kölyökkutyákat. Pl. ha forgalmas városi élethez, akkor különféle hangokat kiadó dolgokat tudunk felaggatni rájuk, amihez ha a kutya hozzáér hangot ad ki pl. csengő, műanyag üvegek, illetve a simogatáshoz hozzászoktatásban segíthet, ha rongydarabokat aggatunk fel, amihez a kutya háta hozzáér miközben sétál a play box alatt. Fontos, hogy az emberi play box-tól eltérően, nem cél, hogy a kutya a szájába vegye a felaggatott tárgyakat, dolgokat, vagy interakcióba lépjen velük, hanem inkább szolgálja azt a célt, hogy a kutya a különféle zajokkal/ érintésekkel megismerkedjen, ne ijedjen meg tőlük ha a háta mögül érkezik egy hang vagy a feje fölött lóg valami. Érdemes fokozatosan egyre több ingerforrást akasztani a play box-ra, hogy ne inger sokként érje a kiskutyát, illetve már az első félelemi periódust megelőzően még az alomtársakkal, anyakutyával együtt felfedezve érvényesülnek a pozitív hatások jutalomfalat nélkül is. A kutya idősebb korában már jutalomfalattal, állandó ételkontaktussal vezessük a kutyát, még akkor is ha korábban már találkozott ezekkel az ingerekkel (ügyelve a félelmi periódusok hullámzó megjelenésére). A kutyaoktatásban kölyökkutyák tanításánál kifejezetten előnyös az alkalmazása. |
Az oldal tartalmának másolása tilos!