fbpx

12. nap #behíváskihívás


“Ha az egyik nap gyönyörű a világ, a másik nap barátságtalan, a különbség én vagyok.” mondta Rudolf Steiner osztrák filozófus.

Igaz ez a kutyád tanítására és a kutyasétáltatásra is. 🙂

A kutyád számára sem egyforma minden nap. Vannak napok, amikor könnyebben tud koncentrálni, vannak napok, amikor egy már korábban tanított feladatot is nehezére esik a kérésedre megcsinálni. Függhet ez a napszakoktól, az évszakoktól, az időjárástól, a szervezetének belső folyamataitól, az élethelyzettől, a külső környezetből érkező impulzusoktól egyaránt… (és a lista még bővíthető 🙂 ).

Többek között ezért is lényeges, hogy a kutyád tanításában és a kutyasétáltatásban is olyan rugalmas, de egyben megtartó rendszert és rutint alakíts ki, ami akkor is működik, ha a kutyád a top-on van, és akkor is, ha a kutyád éppen nehezebben tud figyelni.


A FÓKUSZBAN a tanítási rutin.

A kutya tanításában van, hogy a monotonitás, az állandóság visz előre és van, hogy a változatosság. Ez pedig dinamikusan változhat. A mindennapos célzott gyakorlással erre nagyobb rálátást kapsz. Egy megfelelő tanítási rutinnal pedig, a nehézségeket át tudod hidalni, miközben megmarad a kutyád és saját motivációd is a közösen töltött tanulási időhöz. 


FELADAT NEKED

Korábbról már ismerősek lehetnek számodra az alábbiak:
“Gondold át: mi az amitől a kutyád és Te magad is motivált leszel a mai napon gyakorolni? … Lehet, hogy a megadott feladatok ismétlésszámát csökkented. Lehet, hogy több játékos szünetet is belecsempészel a feladatok közé… ”

Ma arra kérlek, hogy gondold át mindezt az alábbi táblázat szerint is: 

1.MI(K) A KUTYÁD KEDVENC JÁTÉKA(I)?
2.MI(K) A KUTYÁD KEDVENC FELADATA(I) (ami nem egy trükk)?
3.MI(K) A KUTYÁD KEDVENC TRÜKKJE(I) (ami nem egy “kötelező” feladat”)?


Majd, ha a táblázattal elkészültél, kezdheted a gyakorlást.



FELADAT A KUTYÁNAK

A mai napon három lehetőség közül válaszd ki a kutyád számára a legideálisabbat.

Séta közben állj meg, terítsd le a kutyád két kijelölt helyét és már kezdődhet is a gyakorlás:


1. Ha a kutyád ma játékos kedvében van, nehezebben koncentrál a feladatokra, tanítsd így

1.HÍVD JÁTSZANI A KEDVENC JÁTÉKÁVAL
2.KÉRJ TŐLE EGY KEDVENC TRÜKKÖT, amit már tud. 
3.KÉRJ TŐLE EGY KEDVENC FELADATOT (amit korábban már tanult, és könnyedén megcsinálja). 
4.KEZDD EL A GYAKORLÁST A 2. HÉT FELADATAI MENTÉN.
Tarts szüneteket az első feladatok között.
Majd a 2. feladattól kezdve folyamatosan tartsd a feladatokat, szünetet már csak akkor tarts, ha a kutyád motivációja csökken, de előbb több falattal próbáld meg magadra vonni a figyelmét. 
5.FOLYTASD A GYAKORLÁST A +1 FELADATTAL IS (JÁTÉK KERESÉSE)
6.ZÁRD LE A GYAKORLÁST 



2. Ha a kutyád ma könnyeben koncentrál, a top-on van, tanítsd így:

1. KÉRJ TŐLE EGY KEDVENC TRÜKKÖT, amit már tud. 
2. KÉRJ TŐLE EGY KEDVENC FELADATOT (amit korábban már tanult, és könnyedén megcsinálja). 
3. KEZDD EL A GYAKORLÁST A 2. HÉT FELADATAI MENTÉN.
Tarts játékos szüneteket a feladatok között, akár egy-egy ismert trükköt is kérhetsz vagy játszhatsz is vele.
4.FOLYTASD A GYAKORLÁST A +1 FELADATTAL IS (JÁTÉK KERESÉSE)
5.ZÁRD LE A GYAKORLÁST 

3. Ha a kutyád ma letargikus, motiválatlan:

Gondold át mi lehet ennek a hátterében. Lehet, hogy kimerült és pihenésre van szüksége? Lehet, hogy beteg, vagy megsérült? Vizsgáld át a bundáját, a mancsait, a fülét, a szemeit (mindehhez használhatsz jutalomfalatokat is). A mai napi gyakorlást pedig hagyd ki. 

Az etetési időben az alapok megszilárdítását ekkor se feledd, de csak akkor gyakorold el, ha biztos vagy benne, hogy a kutyád egészséges.  


A sétából hazaérve, pedig jöhet az alapok megszilárdítása az etetési időben:



5.  Fogd meg a kutyusod tálját, add ki a figyelemfelkeltő hangot és tartsd az orrához a tálat. Így vezesd el a helyéig vagy ahhoz a helyhez ahol etetni szoktad. Amikor követ: mondd: “GYERE”.

Végül rakd le neki a tálat és hagyd, hogy megegye az ételt. (Ezen a ponton, ha van etetési rutinotok, akkor ne felejtsd el gyakorolni vele úgy, ahogy megszokta a kutyád).

Itt meg is állhatsz, vagy a 7. napon felvázoltak szerint gyakorolhatod a behívást még egyszer, miután a kutyád megette az ételét: dönts a megérzéseid szerint. 


MIÉRT EZ A FELADAT?

A kutyád napirendjében a kijelölt tanítási idő lehetőséget ad levezetni a kutyád mentális aktivitását. Ha napi szinten gyakorolsz vele, akkor megfigyelheted, hogy változó az, mennyi mentális aktivitásra van szüksége  kutyádnak. A kutyád fajtájától, személyiségétől, életkorától, egészségi állapotától, és a korábbi nap vagy napok (de van hogy hónapok és évek..)  eseményeitől is függhet, hogy mit és milyen mértékben tudsz neki tanítani. Vagy épp hogy nem tudod őt egyes napokon tanítani. Ezért fontos figyelned arra, hogy a napirendben kijelölt tanítási időben mennyire motivált a kutyád az együttműködésre, és ehhez tudd is igazítani a napi gyakorlás hosszát, a feladatokat (pl. új feladatok tanítása vagy a korábban tanított feladatok ismétlése lesz ideális aznap).
A behívás tanításánál is érdemes figyelned arra, hogy a kutyád mentálisan befogadóképes legyen akkor, amikor tanítani szeretnéd őt, és még azelőtt hagyd abba a tanítását, mielőtt ő elfáradna. Fokozatosan szoktasd hozzá ahhoz, amit még nem tud, olyan lépésekben amiket képes sikeresen befogadni. Ezért színesítsd a tanítási időt közös játékkal, ami kikapcsolódás számára, és egy-egy olyan korábban már tanított trükkel, amit szinte már gondolkodás nélkül képes megcsinálni. Legyen a célzott tanításnak
– eleje, ami lehet játék vagy trükk, ismert feladat (attól függően, hogy a kutyádnak mire van szüksége)
– közepe, ami lehet új feladat(ok) tanítása vagy a már ismert feladatok ismétlése (attól függően, hogy a kutyádnak mire van szüksége)
– vége, ami 100%, hogy sikerélményt ad a kutyádnak, és örömtelien zárjátok a tanulást (ezt is ahhoz igazítsd, amire a kutyád aznap képes)
– lezárása, ami pl. lehet egy-egy érintés, simogatás ami a kapcsolatotokat erősíti (ezt is ahhoz igazítsd, amire a kutyádnak aznap szükséges van, ami jól esik neki).
Figyeld a kutyádat, a jelzéseit és segítsd őt a tanulásban azzal is, hogy a tanítási rutint a fentiek szerint kialakítod és fenntartod.

Az oldal tartalmának másolása tilos!