Útmutató a napi rutin tervezéshez # szimat

Ha megnézted már a letölthető napi tervezőt, biztosan feltűnt, hogy egy napba szinte lehetetlen bezsúfolni mindazt a közös aktivitást a kutyáddal együtt, amit felsoroltam számodra segítségképpen:


EMLÉKEZTETŐ 

KÖZÖS AKTIVITÁSOK A KUTYÁVAL

• FIZIKAI: séta / testmozgás

• MENTÁLIS: tanulás

• JÁTÉK: vadászösztön levezetése

• ÁPOLÁS: bunda/ karmok/ fülek/ szemek/ fogak

• SZOCIÁLIS: közös élmény más kutyákkal / állatokkal/ emberekkel


EGYÉB AKTIVITÁS

• EVÉS: etetés(ek) ideje

• PIHENÉS: alvás ideje

• REGENERÁLÓDÁS: nyújtás/ masszázs / hangfürdő / egyéb terápia (fizioterápia. akupresszúra, akupunktúra) / relaxáció / erdőfürdő


Hogyan lehet naponta a család, a munka, a barátok, a tanulás… mellett a kutya számára biztosítani mindazt, amire szüksége van ahhoz, hogy jól legyen?

Megnyugtatlak: már mutatom is 🙂


Íme 3 dolog, ami a kutyás mindennapoknak keretet ad:

1. ETETÉS(ek) ideje

2. KÖZÖS AKTIVITÁS(ok) ideje 

3. PIHENÉS(ek) ideje

Ha erre a három dologra figyelsz, már nem is tűnik soknak. 🙂 

ETETÉSI IDŐKÖZÖS AKTIVITÁSPIHENÉS
Amikor a kutyád enni kap, és előtte pár percet tanul. Amikor a kutyád számára biztosítod a fizikai + mentális + vadászösztön levezető + szociális aktivitás / regenerálódás idejét  + ápolás idejét.Amikor a kutyád számára biztosítod a pihenés idejét.
Ideális az etetési idő(ke)t a közös aktivitás utánra tervezni, pl. kutyasétáltatás után kap enni a kutya. És egy rövid (3-10 perc) tanítási időt is be tudsz időzíteni, még a rohanó mindennapokban is. Mindezt időnyerő módon a kutyasétáltatás idejébe be tudod építeni, akár napi szinten.
Lásd később a tanítási- és kutyasétáltatási rutinnál. 
A pihenés idejét ideális a saját ritmusoddal összehangolni: amikor dolgozol, a kutyád számára az lehet a pihenés ideje. De tudd, hogy munkából hazaérve, ő várni fogja a közös aktivitást. 

Ha egy-egy nap nem tudod biztosítani a kutyád számára a közös aktivitást, akkor érdemes a kutyás szolgáltatások igénybevételét megfontolni: kutyasétáltató, kutyanapközi szolgáltatások segítenek, hogy egy zsúfolt napon a kutyás teendők ne nőjenek a fejedre. Vagy a család, barátok, ismerősök segítségét is kérheted. Sőt, akár a családtagokkal egyeztetve, fel is lehet osztani ki mire figyel oda és mikor, mi a feladata a kutyával, ami megkönnyíti a hétköznapokat. 



A #szimat minikurzuson ajánlott a kutya számára kijelölt tanítási időben gyakorolni. Ez 5-10 perc célzott tanítási időt jelent. 

A tanítási időt a kutya napirendjében a közös aktívások idejébe érdemes beilleszteni. Ideális a fizikai lemozgatás, játék után, DE még az etetési idő előtt gyakorolni. 

1. FIZIKAI AKTIVITÁS (séta, közös játék stb.)
2. KIJELÖLT TANULÁSI IDŐ (#szimat gyakorlás)
3. ETETÉSI IDŐ rágható és/ vagy nyalogatható ételt kap a kutya.
Az ételt el tudod osztani, így tudod a kutyád számára még természetesebbé tenni az evés idejét, ami segít számára megnyugodni, és könnyebben emészteni.
Erre kiváló megoldás szokott lenni ha jutalomfalatos játékokba rejted el az ételadag egy kis részét. A darabos falatokat például jutalomfalatos labdába vagy szimatszőnyegbe. És a pépes ételt pedig az ún. liki mat- ek vagy pépes étellel tölthető jutalomfalatos játékokba kened. (Például a Kong nyalogatós játékok).

Ha a tanulási időt nem követi etetési idő, akkor érdemes lezárásként több falatot kézből adni a kutyának, majd az említett rágós, és nyalogatós ételeket felkínálni.

Tudd: Mivel a jutalomfalatos tanítással az evésre is ösztönözzük a kutyát. A tanítás végére már több falatot megevett, de ha nem lakott jól, akkor hiányérzete maradhat, ami pótcselekvésben, nem kívánt viselkedésben is megmutatkozhat: a kutyád nyugtalan lehet, vagy épp a “fejeden fog pörögni” mert még tanulni akar, ételt kér. Avagy nem tud megnyugodni. És ezt mi váltottuk ki. 🙂 Ezért a megoldás irányába is mi tudjuk őt terelni: FONTOS, hogy ragadozó állatként a megnyugvást, és önnyugtatást a rágcsálással, majd a nyalogatással erősíthetjük a kutyánkban. Ezért, ha a fent is említett sorrendet követed, akkor a kutyád megnyugvást lelhet a tanulási időt követően: 

1. evés (amikor a tálkájában megkapja az ételt) — 2. rágcsálás (pl. jutalomfalatos játékokból szárazabb ételt tud megszerezni VAGY fogtisztítós rágcsát kap) — 3. nyalogatás (pl. nyalogatós játékból tudja nyalogatni a pépes ételt)
4. PIHENÉS IDEJE (nyugodt alvás, melyben a mélyalvás fázisa is megjelenhet)

A legideálisabb, ha a kutyád a tanulás ideje után hosszabban tud pihenni, aludni, olyan módon, hogy a mélyalvás fázisába is el tudjon merülni. 🙂 Így könnyebben memorizálhatja a kutyád az új ismereteket.  

Az ideális napirend kialakítása is hozzájárul a kutya sikeres tanításához. Ha egy-egy nap nem tudod biztosítani a kutyád számára a közös aktivitást, akkor érdemes a kutyás szolgáltatások igénybevételét megfontolni: kutyasétáltató, kutyanapközi szolgáltatások segítenek, hogy egy zsúfolt napon a kutyád is fáradtan térjen haza, és ne nőjön a fejedre a sok teendő. Vagy a család, barátok, ismerősök segítségét is kérheted. Sőt, akár a családtagokkal egyeztetve, fel is lehet osztani ki mire figyel oda és mikor, mi a feladata a kutyával, ami megkönnyíti a hétköznapokat. 



Fontos, hogy tudd: ha figyelmen kívül hagyod a kutyád szükségleteit és érzéseit, a kutyád együttműködése irányodba csökkenni fog.


Linda Michaels nyomán terjedt el a köztudatban a kutyák Maslow piramisa, ami a kutyák szükségleteit foglalja össze. A piramis csúcsához közelítve az erőszakmentes tanítás is helyet kap.  Az  erőszakmentes tanítással pedig csakis úgy érhetsz célt, ha a kutyád alapvető szükségleteit figyelembe veszed és a vezetőjeként biztosítod számára azt, amire szüksége van.
Az említett Maslow- piramisról bővebben a feladat végén található cikkben is olvashatsz.



AJÁNDÉK VIDEÓ A KUTYÁK SZÜKSÉGLETEIRŐL


Részlet a Tiltás pozitívan program magyarázataiból, melyben a kutyák szükségleteit figyelembe véve tanítjuk a kutyának a “NEM” szó megértését:


A KUTYÁK SZÜKSÉGLETEIRŐL ÉS AZ EMLÍTETT MASLOW- PIRAMISRÓL AZ ALÁBBI CIKKBEN IS OLVASHATSZ