Útmutató a napi rutin tervezéshez # szimat
Ha megnézted már a letölthető napi tervezőt, biztosan feltűnt, hogy egy napba szinte lehetetlen bezsúfolni mindazt a közös aktivitást a kutyáddal együtt, amit felsoroltam számodra segítségképpen:
EMLÉKEZTETŐ
KÖZÖS AKTIVITÁSOK A KUTYÁVAL
• FIZIKAI: séta / testmozgás
• MENTÁLIS: tanulás
• JÁTÉK: vadászösztön levezetése
• ÁPOLÁS: bunda/ karmok/ fülek/ szemek/ fogak
• SZOCIÁLIS: közös élmény más kutyákkal / állatokkal/ emberekkel
EGYÉB AKTIVITÁS
• EVÉS: etetés(ek) ideje
• PIHENÉS: alvás ideje
• REGENERÁLÓDÁS: nyújtás/ masszázs / hangfürdő / egyéb terápia (fizioterápia. akupresszúra, akupunktúra) / relaxáció / erdőfürdő
Hogyan lehet naponta a család, a munka, a barátok, a tanulás… mellett a kutya számára biztosítani mindazt, amire szüksége van ahhoz, hogy jól legyen?
Megnyugtatlak: már mutatom is 🙂
Íme 3 dolog, ami a kutyás mindennapoknak keretet ad:
1. ETETÉS(ek) ideje
2. KÖZÖS AKTIVITÁS(ok) ideje
3. PIHENÉS(ek) ideje
Ha erre a három dologra figyelsz, már nem is tűnik soknak. 🙂
ETETÉSI IDŐ | KÖZÖS AKTIVITÁS | PIHENÉS |
Amikor a kutyád enni kap, és előtte pár percet tanul. | Amikor a kutyád számára biztosítod a fizikai + mentális + vadászösztön levezető + szociális aktivitás / regenerálódás idejét + ápolás idejét. | Amikor a kutyád számára biztosítod a pihenés idejét. |
Ideális az etetési idő(ke)t a közös aktivitás utánra tervezni, pl. kutyasétáltatás után kap enni a kutya. És egy rövid (3-10 perc) tanítási időt is be tudsz időzíteni, még a rohanó mindennapokban is. | Mindezt időnyerő módon a kutyasétáltatás idejébe be tudod építeni, akár napi szinten. Lásd később a tanítási- és kutyasétáltatási rutinnál. | A pihenés idejét ideális a saját ritmusoddal összehangolni: amikor dolgozol, a kutyád számára az lehet a pihenés ideje. De tudd, hogy munkából hazaérve, ő várni fogja a közös aktivitást. |
Ha egy-egy nap nem tudod biztosítani a kutyád számára a közös aktivitást, akkor érdemes a kutyás szolgáltatások igénybevételét megfontolni: kutyasétáltató, kutyanapközi szolgáltatások segítenek, hogy egy zsúfolt napon a kutyás teendők ne nőjenek a fejedre. Vagy a család, barátok, ismerősök segítségét is kérheted. Sőt, akár a családtagokkal egyeztetve, fel is lehet osztani ki mire figyel oda és mikor, mi a feladata a kutyával, ami megkönnyíti a hétköznapokat.
A #szimat minikurzuson ajánlott a kutya számára kijelölt tanítási időben gyakorolni. Ez 5-10 perc célzott tanítási időt jelent.
A tanítási időt a kutya napirendjében a közös aktívások idejébe érdemes beilleszteni. Ideális a fizikai lemozgatás, játék után, DE még az etetési idő előtt gyakorolni.
1. FIZIKAI AKTIVITÁS (séta, közös játék stb.) |
2. KIJELÖLT TANULÁSI IDŐ (#szimat gyakorlás) |
3. ETETÉSI IDŐ rágható és/ vagy nyalogatható ételt kap a kutya. Az ételt el tudod osztani, így tudod a kutyád számára még természetesebbé tenni az evés idejét, ami segít számára megnyugodni, és könnyebben emészteni. Erre kiváló megoldás szokott lenni ha jutalomfalatos játékokba rejted el az ételadag egy kis részét. A darabos falatokat például jutalomfalatos labdába vagy szimatszőnyegbe. És a pépes ételt pedig az ún. liki mat- ek vagy pépes étellel tölthető jutalomfalatos játékokba kened. (Például a Kong nyalogatós játékok). Ha a tanulási időt nem követi etetési idő, akkor érdemes lezárásként több falatot kézből adni a kutyának, majd az említett rágós, és nyalogatós ételeket felkínálni. Tudd: Mivel a jutalomfalatos tanítással az evésre is ösztönözzük a kutyát. A tanítás végére már több falatot megevett, de ha nem lakott jól, akkor hiányérzete maradhat, ami pótcselekvésben, nem kívánt viselkedésben is megmutatkozhat: a kutyád nyugtalan lehet, vagy épp a “fejeden fog pörögni” mert még tanulni akar, ételt kér. Avagy nem tud megnyugodni. És ezt mi váltottuk ki. 🙂 Ezért a megoldás irányába is mi tudjuk őt terelni: FONTOS, hogy ragadozó állatként a megnyugvást, és önnyugtatást a rágcsálással, majd a nyalogatással erősíthetjük a kutyánkban. Ezért, ha a fent is említett sorrendet követed, akkor a kutyád megnyugvást lelhet a tanulási időt követően: 1. evés (amikor a tálkájában megkapja az ételt) — 2. rágcsálás (pl. jutalomfalatos játékokból szárazabb ételt tud megszerezni VAGY fogtisztítós rágcsát kap) — 3. nyalogatás (pl. nyalogatós játékból tudja nyalogatni a pépes ételt) |
4. PIHENÉS IDEJE (nyugodt alvás, melyben a mélyalvás fázisa is megjelenhet) |
A legideálisabb, ha a kutyád a tanulás ideje után hosszabban tud pihenni, aludni, olyan módon, hogy a mélyalvás fázisába is el tudjon merülni. 🙂 Így könnyebben memorizálhatja a kutyád az új ismereteket.
Az ideális napirend kialakítása is hozzájárul a kutya sikeres tanításához. Ha egy-egy nap nem tudod biztosítani a kutyád számára a közös aktivitást, akkor érdemes a kutyás szolgáltatások igénybevételét megfontolni: kutyasétáltató, kutyanapközi szolgáltatások segítenek, hogy egy zsúfolt napon a kutyád is fáradtan térjen haza, és ne nőjön a fejedre a sok teendő. Vagy a család, barátok, ismerősök segítségét is kérheted. Sőt, akár a családtagokkal egyeztetve, fel is lehet osztani ki mire figyel oda és mikor, mi a feladata a kutyával, ami megkönnyíti a hétköznapokat.
Fontos, hogy tudd: ha figyelmen kívül hagyod a kutyád szükségleteit és érzéseit, a kutyád együttműködése irányodba csökkenni fog.
Linda Michaels nyomán terjedt el a köztudatban a kutyák Maslow piramisa, ami a kutyák szükségleteit foglalja össze. A piramis csúcsához közelítve az erőszakmentes tanítás is helyet kap. Az erőszakmentes tanítással pedig csakis úgy érhetsz célt, ha a kutyád alapvető szükségleteit figyelembe veszed és a vezetőjeként biztosítod számára azt, amire szüksége van.
Az említett Maslow- piramisról bővebben a feladat végén található cikkben is olvashatsz.
AJÁNDÉK VIDEÓ A KUTYÁK SZÜKSÉGLETEIRŐL
Részlet a Tiltás pozitívan program magyarázataiból, melyben a kutyák szükségleteit figyelembe véve tanítjuk a kutyának a “NEM” szó megértését: