fbpx

SZEMÉLYES KUTYAOKTATÁS

Ebben a feladatban megismerkedhetsz
– mire figyelj a személyes kutyaoktatási alkalmakon
– milyen eszközöket vigyél magaddal
– mi alapján válaszd ki az ideális helyszínt a kutyaoktatáshoz
– milyen időkeretet adj a kutyaoktatási alkalomnak



ERRE FIGYELJ A SZEMÉLYES KUTYAOKTATÁSI ALKALMAKON

A személyesen tartott kutyaoktatás során az időjárás és az évszakok váltakozása nagy mértékben próbára teheti az egészséged megőrzését. Ha kinti környezetben tanítasz, készülj fel az időjárás viszontagságaira. Ekkor a minőségi  ruházatba fektetett pénz a vállalkozásod fontos alappillére. Télen a meleg és vízhatlan kabát, a réteges öltözet, és a vízálló bakancs, esős időben a vízálló kabát… és így tovább, az egészséged megőrzése szempontjából elsődleges. A túraboltok választéka ideális lehet számodra, hogy megtaláld a legmegfelelőbb öltözéket, amit könnyen lehet tisztítani a kutyaszőrtől és mosógépben mosni. 
Különösen figyelj a fizikai határaidra. Készülj fel fizikailag a kutyaoktatásra, erősítsd az izmaidat, járj edzésre, ha erősebb fizikumú kutyákkal is együtt szeretnél dolgozni. Emellett ügyelj arra, hogy a sok hajolgatás, a guggolás, a kutyára lefelé nézés, mind- mind olyan mozdulatok, amiket ha gyakran csinálsz, és emellett nem erősíted a mélyizmokat, előbb- utóbb fájdalmas tüneteid lehetnek a nyaki területen, a vállaidban, a derekadban stb., ami kihat a munkádra is: türelmetlenebb lehetsz, ingerültebb..  Ezért szánj időt önmagadra, melybe a testedzésre is figyelsz, melyben szerepet kap az izmok lazítása, nyújtása is akár szakember segítségével (pl. edző, masszőr, gyógytornász- amire éppen szükséged van). .  



EZEKET AZ ESZKÖZÖKET VIDD MAGADDAL A KUTYAOKTATÁSI ALKALMAKRA

Személyes kutyaoktatásra többféle eszközt is magaddal tudsz vinni, hogy a tanítás sikeres legyen és a gazdinak be tudd mutatni melyik eszközt, mire tudja alkalmazni, majd a későbbiekben a megfelelő eszközt ő maga meg tudja vásárolni.

Például.:

– ultrahangos síp: ezt érdemes neked fújod az oktatási alkalmakon. Ez a gazdi számára is jelzés értékű lehet, ha meghallja a hangját, akkor rögtön hívja magához a kutyát. Így könnyedén megtanulja a kutya a behívást, ha jól időzítesz: minden olyan helyzetben amikor mozgást érzékelsz pl. biciklis közeledik, vagy a kutya jelzésein azt látod, hogy valami szagot készül követni, ha jól időzítesz, akkor a behívást sikerrel tudod megtanítani, majd a gazdival is átbeszélni, hogy mikor- milyen helyzetekben fújja meg a saját sípját, amivel két oktatási alkalom között otthon is gyakorolhatja a behívást.  


nyomkövető póráz (5-10-15 méteres póráz): ezt érdemes magaddal vinned, ha a kutya még dekoncentráltabb, illetve, ha pl. egy parkban vagy erdőben tanítasz, ahol nincs körbekerített biztonságos terület. A hosszú pórázra kapcsolás jelezheti a kutya számára pl. a szabadidejét a “MEHET” szó kimondásával vagy a játék idejét egy játék tárggyal. Idővel a gazdi is vásárolni tud egy pórázt és magával tudja hozni a tanítási alkalmakra, így a távolról behívást, az erdei sétákat, a szünetekben az aktivitásokat/ játékokat könnyedén és biztonsággal tudod tanítani (csoportos tanítás esetében figyelj arra, hogy balesetveszélyes lehet, ha a kutyák játszanak egymással, és előzd meg a bajt!). Ezekből a pórázokból olyat érdemes választani, amit könnyű tisztítani és a kutya nehezebben tud elrágni (kölyökkutyáknál erre kifejezetten figyelj), ilyen pl. a biothane anyagú pórázok ( https://www.vadaszkutyashop.hu/vadaszkutya_porazok_81/nyomkoveto_vercsapa_porazok_191/porazok-nyomkoveto-utankereso-vezetekek-lapos-utankereso-13mm-505 )

–  játékok, amikhez a kutya- gazdi párosnak feladatokat is tudsz tanítani: pl. puller (marcangolás, kergetés, önkontroll gyakorlatok), labda (kergetés, önkontroll gyakorlatok, keresés) , prey dummy (keresés, kergetés, önkontroll gyakorlatok), licki mat / kong játékok (önnyugtatás, feloldás- kioldás), rágóbot (önnyugtatás, feloldás- kioldás, keresés, kergetés, önkontroll gyakorlatok) mind olyan játékok, amiket meg tudsz ismertetni a gazdi-kutya párossal és egy hátizsákban is elférnek. A kipróbálást követően a gazdi meg tudja vásárolni a számukra megfelelő játékokat, amiket a következő oktatási alkalmakra már magával tud hozni. Ne feledd, a játékok amortizálódnak, és tisztítani is szükséges őket minden használat után, ami számodra költség pénzben és időben egyaránt! Ezért a gazdinak szükséges befektetni, játékokat venni a kutyája számára.



Tipp.: akár szervezhetsz kifejezetten játék kiválasztására irányuló workshopot is a nálad tanulóknak egy kutyás bolttal/ webshoppal együttműködve, ahol rögtön meg is tudják venni – kedvezményesen- a vadászösztön levezetésére és tudatosan az életkornak megfelelően kiválasztott játékokat 🙂 


– víz, itatótál: ez jó ha mindig van nálad, a gazdik feledékenyek 🙂

önmagadról se feledkezz meg: vigyél magadnak innivalót és energiaszeletet 😉 

– minden más eszközt pl. a kutya kijelölt helyét, a gazdinak jelezd előre, hogy hozza magával, de legyen nálad tartalékban is, ha elfelejtené 


HELYSZÍN KIVÁLASZTÁSA


HA NINCS KÖRBEKERÍTETT TERÜLET pl. városban / erdőben, külső helyszínen
Amennyiben tanfolyamot tartasz és a kutya szocializációja a cél, akkor az első 3-4 alkalommal egy csendes, nyugodt helyszínt érdemes választani, ahol nincs vagy alig van zavaró tényező, ami a kutya figyelmét eltereli a tanulásról. A 4.-5. alkalommal már egy fokkal nagyobb kihívást jelentő helyszínt is választhatsz, pl. ahol nagyobb a mozgás, több az ember vagy más kutya is megjelenhet, akit sétáltat a gazdája, de ekkor azzal számolj, hogy új feladatot nem biztos, hogy tudsz tanítani a gazdi- kutya párosnak, a helyszínváltás miatt az alapok megszilárdításán tudsz velük dolgozni, egy helyben gyakorolva a feladatokat.
Nagyon mozgalmas helyszínt, ahol más kutyák és emberek intenzíven járnak- kelnek, egy tanfolyamon az utolsó két alkalmon érdemes választani, akkor, amikor a kutya már készen áll rá, tudja láb melletti séta közben is tartani a fókuszt.



Általánosságban felnőtt kutyák esetében az alábbiak szerint alakul a helyszínválasztás egy 6 hetes kezdő tanfolyamon:

1-3. alkalom
csendes, forgalommentes környezet, ahol beton és füves terület egyaránt található, egy helyben tanulás, láb melletti sétára felkészítés- kijelölt hellyel tanítás
4-5. alkalom
a korábban választott környezetből láb melletti sétával egy fokkal nagyobb kihívást jelentő helyszínre sétálunk át, és itt folytatjuk a helyben tanulást, élethelyzetekre felkészítést- kijelölt hellyel tanítás és az 5. alkalmon a kijelölt hely elhagyása
6. alkalom
nagyobb kihívást jelentő helyszínen már intenzíven gyakoroljuk a kutyasétáltatást és annak szakaszokra bontását, élethelyzetek kezelését a tanult feladatokkal- kijelölt hely elhagyása

 

Általánosságban kölyökkutyák esetében az alábbiak szerint alakul a helyszínválasztás egy 8 hetes kezdő tanfolyamon:

1-4. alkalom
csendes, forgalommentes környezet, ahol beton és füves terület egyaránt található, egy helyben tanulás, láb melletti sétára felkészítés- kijelölt hellyel tanítás
5-7. alkalom
a korábban választott környezetből láb melletti sétával egy fokkal nagyobb kihívást jelentő helyszínre sétálunk át, és itt folytatjuk a helyben tanulást, élethelyzetekre felkészítést- kijelölt hellyel tanítás és a 7. alkalmon a kijelölt hely elhagyása
8. alkalom
nagyobb kihívást jelentő helyszínen már intenzíven gyakoroljuk a kutyasétáltatást és annak szakaszokra bontását, élethelyzetek kezelését a tanult feladatokkal- kijelölt hely elhagyása

HATÁROK MEGHÚZÁSA

A kutya nem csak a feladatokból és a játékokból tanul, hanem abból is hogy ezeket hol élheti meg: milyen felületet érint a mancsa. Így a helyszín kiválasztásánál ügyelj arra, hogy mit hol tanítasz a gazdi- kutya párosnak. Pl. városi környezetben a betonon feladatokat (kijelölt, leterített hely segítségével eleinte), füves területeken játékokat tanítva, önmagában már éles határt húz és egyértelmű, biztonságos keretet ad. Így a kutya könnyedén hozzáköti a betonos felületekhez a feladatok végrehajtását, ami a láb melletti sétát és a kutyasétáltatás közben kialakított szabályok betartását megkönnyíti számára. Városban a tanulás ideje alatt továbbá a beton talaj kedvezőbb olyan szempontból is, hogy a kutya kevésbé fog szimatolni, szagot fogni, a  szüneteket pedig a beton melletti füves területre lehet tervezni, így éles határ alakul a kutya fejében: beton = feladat, fű = játék, ami segítheti a tanulást. Később természetesen a füves területhez is érdemes feladatokat kötni, játékos formában. 
Erdei környezetben is hasznos ilyen szempontból határokat meghúzni, ám ott nagyobb kihívás lehet. A kitaposott ösvény irányadó a gazdinak és kutyának egyaránt, ahol a feladatokat és közös játékokat lehet tanítani. A kutya számára kijelölt hely segít ebben. 

FONTOS
Fontos, hogy a kiválasztott helyszínt alaposan ismerd. Ismerd a környéken sétáltatott kutyákat, azok habitusát, jellemét is! Járd be Te magad is saját kutyával az adott hylszínt és mérd fel kutya szemszögből a lehetséges kihívásokat. Ismerd a környezetben előforduló ingereket/ impulzusokat, amik a kutyát érhetik! Ismerd az útvonalakat, merre tudtok sétálni, melyik zöldterületre vagy zöldfelületre lehet a kutyát engedni (városban), mik a helyi szabályozások. ÉS NEM UTOLSÓ SORBAN LEGYEN A KÖZELBEN WC! 🙂


HA KÖRBEKERÍTETT TERÜLETEN TANÍTASZ  pl.kutyaiskolát vezetsz vagy területet bérelsz és külső helyszínen zajlik a tanítás

Amennyiben tanfolyamot tartasz és a kutya szocializációja a cél, akkor egy körbekerített területen olyan szempontból könnyebb dolgod van, hogy a kutyák hamar megszokják a területet és elkezdik hozzákötni a feladatok tanulását. Ezért egy körbekerített területen gyorsabb tempóban tudod a gazdi- kutya párosokat tanítani, és a Te felelősséged, hogy a különféle ingerekkel, amik az élethelyzetekben előfordulhatnak, a kutya ilyen körülmények között is megismerkedjen: avagy a környezetgazdagítással tudod hatékonnyá és sikeressé tenni az élethelyzetekre való felkészítést. A tanulási folyamat megfelelő pontjain különféle hangokat, mozgásokat, szagokat, tárgyakat (pl. bicikli, roller, babakocsi stb.) mint zavaró tényezőt, fokozatosan be tudsz vezetni a kutyák számára már ismert körbekerített területre. Ez számodra lehet nagyobb kihívás, hiszen itt költség szempontjából az élethelyzetekre felkészítés megjelenik és kiadásokkal szükséges számolnod. Ezt azonban úgy is meg tudod oldani, hogy a kutyaiskolát a tanfolyam X. alkalma után, miután a kutyák alapvető felkészítése megtörtént, elhagyjátok és városi környezetben vagy erdei környezetben folytatjátok a tanulást. Erre látsz példát az alábbi táblázatban: 



Általánosságban felnőtt kutyák esetében az alábbiak szerint alakul a helyszínválasztás egy 6 hetes kezdő tanfolyamon:

1-3. alkalom
kutyaiskola, körbekerített területen, egy helyben tanulás, láb melletti sétára felkészítés- kijelölt hellyel tanítás
4. alkalom
kutyaiskolában rövid bemelegítő feladatok után, láb melletti sétával elindulva, kutyasétáltatásra készítjük fel a kutyákat. A kutyasétáltatás szakaszait a kutyaiskola környékén gyakorljuk, élethelyzetekre felkészítéssel- kijelölt hellyel tanítás, amikor megállunk a kutyákkal
5. alkalom
külsős, csendes, forgalommentes környezet, ahol beton és füves terület egyaránt található, egy helyben tanulás, láb melletti sétára felkészítés- kijelölt hellyel tanítás
6. alkalom
a korábban választott környezetből láb melletti sétával egy fokkal nagyobb kihívást jelentő helyszínre sétálunk át, és itt folytatjuk a helyben tanulást, élethelyzetekre felkészítést- kijelölt hellyel tanítás

 

 

Általánosságban kölyökkutyák esetében az alábbiak szerint alakul a helyszínválasztás egy 8 hetes kezdő tanfolyamon:

1-4. alkalom
kutyaiskola, körbekerített területen, egy helyben tanulás, láb melletti sétára felkészítés- kijelölt hellyel tanítás
4-5. alkalom
kutyaiskolában rövid bemelegítő feladatok után, láb melletti sétával elindulva, kutyasétáltatásra készítjük fel a kutyákat. A kutyasétáltatás szakaszait a kutyaiskola környékén gyakorljuk, élethelyzetekre felkészítéssel- kijelölt hellyel tanítás, amikor megállunk a kutyákkal
6-7. alkalom
külsős, csendes, forgalommentes környezet, ahol beton és füves terület egyaránt található, egy helyben tanulás, láb melletti sétára felkészítés- kijelölt hellyel tanítás
8. alkalom
a korábban választott környezetből láb melletti sétával egy fokkal nagyobb kihívást jelentő helyszínre sétálunk át, és itt folytatjuk a helyben tanulást, élethelyzetekre felkészítést- kijelölt hellyel tanítás

 

A SZEMÉLYES KUTYAOKTATÁS IDŐKERETE

Az ideális időkeret egy-egy kutyaoktatási alkalomra szánt 60-90 perc. Tanfolyam formájában tartott kutyaoktatási alkalmaknál a heti egyszeri találkozó javasolt minimum 6 alkalommal felnőtt kutyák esetében és minimum 8 alkalommal kölyökkutyák esetében.

Az oldal tartalmának másolása tilos!