fbpx

SÉTA SZAKASZAI- ELMÉLET- 13. HÉT

A séta tanítása valójában a kutya figyelmének elnyerése mozgás közben: minél több helyzetben, minél több inger közepette tudjon a kutya arra az emberre figyelni, akivel együtt sétál, aki segít neki kiigazodni az emberi világban szabályok kialakításával és betartásával. 

Már összetettebb feladat a kutya számára mozgás közben figyelni
– az emberre,
– a feladatra,
– a környezetre,
és úgyszintén az ember számára is egyre összetettebb feladat figyelni
– a kutyára,
– önmagára,
– a környezetre és ehhez igazítva szabályokat megalkotni és betartani.

Ahhoz, hogy a kutya mentálisan is készen álljon akár póráz nélkül is sétálni, akár messzebbről is visszatérni az emberhez, akár valami számára izgalmas, ösztönöket felcsigázó dolgonak hátat fordítani, szükséges

  • a tanítás során a fokozatokat betartani (kutya határainak kitapasztalása és a feladatok fokozatos nehezítése vagy épp könnyítése az adott környezet függvényében) és
  • a kutya motivációját felépíteni 
  • és megismerni a kutya természetét 


Mindebben segít, ha a kutyasétáltatást olyan részekre bontjuk fel, ami a kutya és az ember számára egyaránt érthető, és egyértelmű keretrendszert tud biztosítani.   


A SÉTA SZAKASZOKRA BONTÁSA

A séta szakaszokra bontása megkönnyíti a kutya és gazdája számára is tanulást. A kutyaoktatás során érdemes a következő szakaszok változtatásával a sétát fokozatosan felépíteni:

A séta szakaszokra bontása:

  1. “TOVÁBB”: láb melletti séta (figyelem koncentrációt igénylő feladatok nehézségi szintjének hullámoztatása menet közben, “NEM” tiltás menet közben, pórázon és póráz nélkül gyakorlás, tempóváltás) 
  2. “KERESD”/ “HOZD”: játékidő az emberrel, aki sétáltatja a kutyát (ösztönök megélése mentális feladatokkal összekapcsolva pl. keresés, labdázás, puller) 
  3. “MEHET”: kutya szabadideje, eltávolodás az embertől, környezet felfedezése és kapcsolódás vagy játék más kutyával/ más emberrel/ más élőlénnyel
  4. tanulási idő (feladatok gyakorlása célzottan)
  5. ápolás ideje (kutya masszírozása, bemelegítő vagy levezető nyújtások, fésülés, fülek/ szemek/ szőrzet/ mancsok vizsgálata)


Tudatosan vagy tudattalanul, ezek a szakaszok teljességében vagy részben, de jelen vannak kutyasétáltatás közben minden egyes kutyasétáltatás során. Még azoknál a kutyás embereknél is, akik nem tanítják a kutyájukat, de sétáltatják őt. 

Ha szakaszokra bontjuk a sétát egy-egy kutyaoktatási alkalmat is könnyebben tudunk tervezni és az adott élethelyzethez tudjuk igazítani a kutya tanítását. 

A SÉTA SZAKASZAINAK VÁLTAKOZTATÁSA

Hogy a fentebb említett 4 szakasz hogyan váltakozik a kutyasétáltatás közben, melyik szakasz kap nagyobb hangsúlyt, mely szakasz mely után jön, és meddig tart egy adott séta közben, mind-mind az embertől függ. Tapasztalni fogod, vagy lehet hogy már tapasztalod is, hogy a legtöbb ember a 3. szakaszra vágyakozik, vagyis hogy a kutya szabadon eltávolodjon, akár póráz nélkül sétáljon és “csak jöjjön vissza” és “csak fogadjon szót” mindig. Ahhoz viszont, hogy ez a 3. szakasz biztonsággal érvényesülni tudjon a kutya életében:

  • jól átgondolt feladatok tanítása (egyszerű feladatoktól a komplexebb feladatok felé haladva)
  • kutya motivációjának felépítése (kapcsolat erősítése a “közös játékos vadászat” révén, könnyed és biztonságos légkör megteremtése)
  • szabályrendszer létrehozása (egyértelmű határok és tiszta kommunikáció)

elengedhetetlen.

Tehát elkerülhetetlen a kutya tanítása, vadászösztöneinek játékba terelése, mentális fejlesztése. Vagyis a séta többi szakasza megtámogatja azt, hogy a kutya a szabadidejében, amikor eltávolodik az embertől, akkor is képes legyen figyelni, hívásra minél gyorsabban visszajönni, a kialakított szabályokat betartani. A gazdiknak pedig a legkönnyebb mindezt a komplex rendszert átadni, tanítani, ha ők maguk kutyaoktatói segítséggel megtapasztalják milyen pozitív hatása van egy felépített kutyasétáltatásnak.

EMLÉKEZTETŐ:
FELADAT TANÍTÁSA → SZABÁLYOK KIALAKÍTÁSA
A kutya tanítása során feladatok segítségével alakítjuk ki a vele kölcsönös kommunikációt. A tanított feladatok segítenek abban, hogy a kutya számára a szabályrendszert, amit mi magunk alkotunk, minél hatékonyabban megértse és motivációja legyen azt betartani. 

Az oldal tartalmának másolása tilos!