A kölyök és a felnőttkor határán a kutya motiváltságát a vadászösztönre (zsákmány felderítése, üldözése, elkapása, marcangolása) építve hosszú távon fenn lehet tartani. A kutyaoktatási alkalmakon a vadászösztönt biztonságos keretek közé tereljük, amit már a kutya kölyökkorában elkezdünk tanítani: játékot tanítunk a kutyának, melyet fokozatosan egyre komplexebb feladatokkal kapcsoljuk össze.
A videón szereplő tacskó 3 hónapos korától kutyaoktatás keretein belül tanult. A videon 6,5 hónapos korában, a kutyaoktatási folyamat 10. alkalmán látható:
A videó első felében látható, hogy játék jelenlétében a behívás már nem sikeres, ami korábban nem volt jellemző. A kutya az ivarérés időszakába lépett, emellett a vadászösztön erősebben munkálkodott benne, mint azelőtt.
A korábban sikeresen tanított behívás és a jutalomfalattal motiválás 6,5 hónapos korában már nem volt számára elégséges ahhoz, hogy játék jelenlétében hívásra visszamenjen a gazdihoz.
A video második felében látható, hogy a korábban tanított feladatokat egy új játéktárggyal kötjük össze, aminek látványára korábban nem mutatott izgalommal reagált otthon (ez a frizbee, amit a gazdi vett a kutyának, majd elhozta magával a kutyaoktatási alkalomra).
A kutya számára 3,5 hónapos korában már éles határt húztunk a feladat (koncentrált állapot) és a játék (vadászösztön megélése) közé. Erre tudunk építkezni az ivarérés időszakában 6,5 hónapos korában, amikor a motiváció az étel iránt csökkent és ez a kutyaoktatási alkalmon is megmutatkozott (a kutya még az első tüzelés előtti időszakban van, ivartalanítva még nincsen). Ebben az életkorban kiemelkedően fontos, hogy az ösztönös mentális állapothoz is koncentrált mentális aktivitást kapcsoljunk.
PROBLÉMA, AMI MEGJELENT: a behívás bizonytalanná vált. A kutya már nem volt motivált ételért visszamenni a gazdik hívására, kifejezetten, ha játék volt nála.
MEGOLDÁS: a játékot a behívást motiváló erejévé kovácsoltuk. A behívás végét összekötöttük a játékra hívással. Majd, miután a kutya motivációja kellőképpen felépült, a játékot a már korábban tanult egyéb feladatokkal (helyben maradás, szemkontaktus, tiltás) kapcsoltuk össze, és ezzel erősítettük azt, hogy a vadászösztön megéléséből a koncentrált mentális állapotba könnyedén “átkapcsoljon” .
Itt olvashatsz két tanulási folyamatot, mely a felmerülő problémából erőforrást kovácsolhat a gazdik számára. Az erőszakmentes- és büntetésmentes kutyaoktatásban a problémamegoldás elsődleges, és a kutya életkori sajátosságaihoz és képességeihez igazítjuk a feladatok és játékok tanítását. A kutya felnőtté válásának küszöbén és a felnőttkorban már feladatokkal összekapcsolt játékokat tanítunk.
A kutya számára korábban már tanított feladatok, amikre építkezünk:
– behívás
– helyben maradás
– szemkontaktus
– tiltás pozitívan
– láb melletti séta
– feladat- játék közötti különbség
– feladat kezdetének és végének (“MEHET”) megértése
– játék eleresztése kérésre
A tanult feladatok motiváló ereje: jutalomfalatok
Probléma: a kutyát a frisbee látvány teljes mértékben leköti, önállóan elmerül a játékban, amiből a korábban már tanult behívás feladattal, és egyéb más feladattal sem lehet kizökkenteni. A kutya fajtájából adódóan később ez problémát okozhat a mindennapi életben, fokozhatja a reaktivitást és akár más tárgyak, élőlények irányába is megjelenhet reakció. A játék határa elmosódik a kutya számára és a gazdikkal az együttműködés csorbul.
Kijelölt cél: a frisbee, mint játék bevonása a feladatokba, azzal közös aktivitás kialakítása, majd a behívás motivációjának felépítése játékkal (a jutalomfalat mellett egy újabb motiváló erőt építsünk be a tanításba), a gazdik a tanultakat a hétköznapi életben aktívan tudják alkalmazni a kutya fizikai és mentális lefárasztásában.
Megoldás 1: firsbee kergetés (LÁTÁS- zsákmány üldözése és elkapása) tanítása feladatokkal összekapcsolva – behívás, helyben maradás, szemkontaktus, játék visszahozása
Megoldás 2: a frisbee keresés (SZAGLÁS- zsákmány felkutatása, szaglás útján) tanítása feladatokkal összekapcsolva – behívás, helyben maradás, szemkontaktus, játék megérintése
Firsbee kergetés (LÁTÁS- zsákmány üldözése és elkapása) tanítása feladatokkal összekapcsolva – behívás, helyben maradás, szemkontaktus, játék visszahozása.
A gyakorlást beépítheted a séta idejének játék idejébe is, követve a séta szakaszait. A gyakorlatsort hétről hétre nehezíthetjük a feladatok fokozatainak ismeretében.
BEHÍVÁS: “GYERE” Hívd magadhoz a kutyát és jutalmazd. | Add ki a figyelemfelkeltő hangot, mondd a kutya nevét és a “GYERE” szót. Amikor odaért hozzád, adj neki egy falatot. |
TESTPÓZ + “MARAD” Áll/ül/ fekszik a kutya előtted és jutalmazd. | Kérj egy, a kutya számára már ismert, pózt: áll/ ül/ fekszik. Amikor a pózban van, adj neki egy falatot. Ezt követően egyszer mondd és mutasd “MARAD”. Jutalomfalatot ekkor már ne adj neki. |
SZEMKONTAKTUS + ÖNKONTROLL A kutya magától rád néz és jutalmat kap. A játékot a kezedben fogod, a hátad mögött kezdetben. Azért, hogy a kutya a motivációját ne veszítse el: ezt a 3. pontot eleinte hagyd ki! | Várd meg amíg a kutya rád néz. Ekkor dicsérd szóban, majd jutalmazd rögtön. Ezt ismételd 3x. Majd várd meg amíg a kutya rád néz. Ekkor dicsérd szóban, majd számolj el magadban 5-ig, és ezt követően jutalmazd. Ezt ismételd 3x. Végül a tiltás pozitív lépései közül a játék elejtését gyakorold el. A tiltás vége: helyben maradás kérése a kutyától és felveszed a játékot a földről. Ezt ismételd 3x. |
JÁTÉK MEGFOGÁSA “FOGD” + ELENGEDÉSE “KÉREM” | A “MEHET” szóval jelezd a kutyának, hogy szünet következik. És folytasd ezzel a 4. ponttal a gyakorlást. Nyújtsd a kutyának a játékot, mozgasd gyorsan a kezedet, amiben a játékot tartod, hogy izgatott legyen. Így érd el, hogy a szájába vegye. Rendelj hozzá egy szót amikor megfogja pl. “FOGD”. Várj pár másodpercet, majd kérd el tőle “KÉREM”. Ezt ismételd 3x Légy gyors ennél a feladatnál. |
JÁTÉK ELDOBÁSA “FOGD” + JÁTÉK VISSZAHOZÁSA “HOZD”+ ELENGEDÉS “KÉREM” | Dobd el a játékot, de még közelre. Hagyd hogy a kutya érte menjen, még menj vele Te is. Hagyd, hogy a szájába vegye, és ekkor mondd “FOGD”. És rögtön kezdj el hátrálni, aktívan vagy futni, játékosan érd el, hogy a kutya kezdjen el követni. Amikor közelít feléd mondd “HOZD”. Végül állja meg és kérd el tőle a játékot “KÉREM”. És jutalmazd. Ideális pl. egy zsinóros labdát használni a tanításhoz, vagy olyan játékot, amit te is könnyedén meg tudsz fogni úgy, hogy az a kutya szájában van. Ezt ismételd 3x úgy, hogy fokozatosan egyre messzebb dobd a játékot, egyre távolabbról kérd tőle: “FOGD” és ”HOZD”. Végül jelezd, hogy vége a feladatoknak: “VÉGE”. Egy koncentrációt igénylő feladattal zárd le a játékot. |
A frisbee keresés (SZAGLÁS- zsákmány felkutatása, szaglás útján) tanítása feladatokkal összekapcsolva – behívás, helyben maradás, szemkontaktus, játék megérintése
A gyakorlást beépítheted a séta idejének játék idejébe is, követve a séta szakaszait. A gyakorlatsort hétről hétre nehezíthetjük a feladatok fokozatainak ismeretében.
BEHÍVÁS: “GYERE” Hívd magadhoz a kutyát és jutalmazd. | Add ki a figyelemfelkeltő hangot, mondd a kutya nevét és a “GYERE” szót. Amikor odaért hozzád, adj neki egy falatot. |
TESTPÓZ + “MARAD” Áll/ül/ fekszik a kutya előtted és jutalmazd. | Kérj egy, a kutya számára már ismert, pózt: áll/ ül/ fekszik. Amikor a pózban van, adj neki egy falatot. Ezt követően egyszer mondd és mutasd “MARAD”. Jutalomfalatot ekkor már ne adj neki. |
JÁTÉK MEGÉRINTÉSE: “BÖK” Nyújtsd a kutya orra alá a keresendő játékot és mondd “BÖK”, amikor hozzáér. | Ezután az egyik kezedben a játék legyen, a másikban egy jutalomfalat. Rakd mindkét kezedet a hátad mögé. Majd hirtelen nyújtsd a kutya felé azt a kezed amiben a játék van. Szinte villámsebességgel tedd a kutyus orra alá. Abban a pillanatban, amikor odaér az orra a játékhoz, mondd “BÖK” és nagyon gyorsan tedd vissza a kezedet, amiben a játék van, a hátad mögé. És ezzel egyidőben add neki a jutalomfalatot. Ezt ismételd el 3-4 alkalommal. FONTOS: a gyorsaságodon múlik a siker. A kutya nem fogja érteni elsőre, nem is kell hogy magától megérintse a játékot. Itt Te légy gyors! A kutyának ne legyen ideje a szájába venni. A pillanat elkapásán van a hangsúly, amit a “BÖK” szóval meg tudsz erősíteni. |
HELYBEN MARADÁS: “MARAD” Ellépés 5 lépés távolságra, a kutyával szemben maradva. | Majd mondd és mutasd “MARAD” és 5 lépés távolságra lépj el a kutyától. Itt rakd le a játékot a földre, de még ne rejtsd el. A kutya látja hova raktad le. Ha ez már megy akkor menj messzebb és rejtsd el egy olyan helyre a keresés tárgyát amit a kutya már nem lát (bent a lakásban egy másik szoba, kinti környezetben akár egy bokor vagy fa töve). |
JÁTÉK KERESÉSE: “KERESD” Kutya keresi a játékot (még lehet, hogy a szemével, majd fokozatosan a szaglásával, ha már nem látja az elrejtés helyét). | Lép vissza a kutyához, jutalmazd a helyben maradást egy falattal. Majd mondd “KERESD” és mutass a játék irányába (idővel eg külön kézjelet is kapcsolthatsz ehhez a tevékenységhez). Bíztasd őt, és Te is indulj el! Együtt menjetek oda és segítsd őt, hogy megértse a feladatot. |
JÁTÉK MEGÉRINTÉSE: “BÖK” Nyújtsd a kutya orra alá a játékot és mondd “BÖK” amikor hozzáér. | Menj a kutyával, kövesd és amint megtalálta a játékot dicsérd meg, és rögtön mondd neki “BÖK” abban a pillanatban amikor közelít felé az orra. Kapd el a pillanatot a “BÖK” szó kimondásával, légy gyors és előzd meg hogy a szájába vegye, már nyújtsd neki a falatot! Végül vedd fel a játékot és így is kérd tőle: “BÖK” (ahogy 3. pontban) majd jutalmazd. A tanulás végén hívd játszani a kutyát: ügyelj arra, hogy a szemét használja aktívan a játék során. (dobd el, gurítsd, vagy akár húzogasd vele a játékot). Térj ki az érintésekre is, simítsd őt át. A lényeg, hogy az orr érzékszervről a figyelmét tereld át egy vagy több másik érzékszervére. Végül jelezd, hogy vége a feladatoknak: “VÉGE”. Egy koncentrációt igénylő feladattal zárd le a játékot. |
Az oldal tartalmának másolása tilos!