A technika fejlődésével, az online térben napról napra egyre több lehetőség nyílik a kutyák és gazdáik tanításában.
A kutyaoktatás alapvetően a gazdi- kutya párosra irányuló fejlesztést célozza meg. A gazdi aktív részvétele a tanításban teszi lehetővé azt is, hogy online keretek között is hatékonyan lehessen a kutyát tanítani.
Tehát a kutyaoktató szerepe az online tanítás során sokkal inkább érvényesül abban, hogy
melynek hatására a
és végül
Ha a feladatot kellően részletesen mondjuk, végigkísérjük szavakkal, akkor a fejünkben a kép valósággá válik, a kutya sikeresen megcsinálja az általunk elképzelt feladatot.
Ehhez viszont szükséges az, hogy előre tervezzünk és minél részletesebben, lépésről lépésre segítsük a szavainkkal a gazdi mozdulatait kibontakozni.
Úgy érdemes az online kutyaoktatásra gondolni, mintha egy edzést, vagy test tudatosságot fejlesztő gyakorlatot tanítanánk egy embernek.
A könnyebb megértést segítő gyakorlatok
1. Nézzünk egy példát az emberi világból
Például adott egy ember, aki még életében nem guggolt le, nem ismeri a szót sem. Így nem tudjuk megkérni rá, hogy “guggolj le”, mert nem érti mit takar az adott szó. De egyéb más szavakkal rá tudjuk vezetni a mozdulat végrehajtására, amikor megvan a mozdulat, akkor pedig hozzá tudjuk kapcsolni a “guggol” szót. Így megértethetjük vele, mit is takar az adott szó.
A gyakorlatban ez valahogy így nézne ki: “Kérlek állj meg! Állj egy helyben! Most pedig az egyik lábaddal picit lépj ki oldalra! Ha ez megvan, akkor lassan kezdd el behajlítani mindkét térdedet! Hajlítsd addig, amíg a feneked majdnem leér a földig! Hogy könnyebb legyen a mozdulat, közben picit dőlj előre, akár a kezeiddel meg is támaszthatod magadat a földön. De épp csak annyira támaszkodj, hogy az egyensúlyod meg tudd tartani! Ahogy végzed ezt a mozdulatot érezheted, hogy a sarkad elkezd emelkedni és szinte lábujjhegyen egyensúlyozol. Ez nem gond, de törekedj arra, hogy a sarkaiddal érezd a talajt. Na ez az! Ez a guggolás! Szép volt, megcsináltad, gratulálok!” – Vagy egy másik módja: “Kérlek állj meg! Állj egy helyben! Most pedig az egyik lábaddal picit lépj ki oldalra! Ha ez megvan, akkor lassan kezdd el behajlítani mindkét térdedet! Csak addig hajlítsd be a térdeket, amíg lazának érzed a lábaidat. A kezeiddel támaszkodj meg a térdek fölött a lábadon. Ha ez sikerült, akkor kezdd el csúsztatni a kezeidet a bokád irányába, egészen addig, amíg a talajt meg nem érinted. Nyugodtan hajolj előre és így támaszd meg magadat a kezeiddel a talajon. Most már elkezdheted behajlítani a lábaidat. A fenekeddel közelíts a talajhoz. Egyensúlyozz, ahogy jól esik. Végül érezd, hogy a sarkad érinti a talajt, és a lábujjaiddal markolsz a talajba. Lassan emeld fel a fejedet, egyenesítsd a hátadat és már guggolsz is! Ez az! Szép munka!” és így tovább… az instrukciókat más- más módon lehet mondani. És minden alkalommal érdemes arra törekedni, hogy az ügyfél megértse az instrukciókat.
Mondhatnánk akár azt is a “Most pedig az egyik lábaddal picit lépj ki oldalra!“, mondat helyett, hogy állj terpeszállásba. De nagyon fontos szem előtt tartani, hogy előfordulhat, hogy az alanyunk nem ismeri a “terpesz állást” sem. Akkor megszakad a gyakorlatsor, szétesik a figyelme, elkezd visszakérdezni: “Mit jelent, hogy álljak terpeszbe?”, mi meg elkezdünk magyarázni, amivel rengeteg idő telik el.
A kutyaoktatásra vetítve ezt a példát, a gyakorlatsor ilyen jellegű megszakítására nincs lehetőség, mert amint a gazdi figyelme elkalandozik, gondolkozni kezd, nem érti a kéréseinket már kiesik a jelen pillanatból, a kutya pedig követni fogja őt, ezáltal az egész gyakorlatsor megtörik, sikertelen lesz, kezdhetjük elölről az egészet.
2. Nézzünk egy példát a kutya szemszögéből
Például adott egy kutya akinek az “ÜL” feladatot szeretnénk megtanítani online keretek között, a gazdi segítségével. A gazdi teljesen kezdő, ahogy a kutya is. Valahogy így hangzana a tanítás: “Kérlek, fogj egy jutalomfalatot a kezedbe! Ezt a falatot most tartsd oda a kutyád orrához! Hagyd, hogy ő nyalogatni kezdje a falatot, ha el szeretné venni a falatot, akár zárd ökölbe a kezedet, hogy ne férjen hozzá. Most egy picit nyisd ki az öklödet, hogy ismét megszagolhassa, mert úgy tűnik, hogy elvesztette az érdeklődését. Szuper! Ismét szagot fogott. Tartsd továbbra is a falatot az orrához, és most kezdd el a kezedet felfelé emelni, de úgy hogy a kutya háta mögé indítsd el a mozdulatot! Próbáld megtalálni azt a szöget amikor a kutya elveszti az egyensúlyát és lehuppan a fenekére! Szuper ahogy csinálod, most látod hogy hátra lépett, ez természetes. Könnyebb, ha fal mellett gyakoroljuk. Kérlek tartsd továbbra is az orrához a falatot és így indulj el lassan a fal irányába! Vezesd őt a kezeddel, ő követni fogja azt! Néha hagyhatod is hogy megnyalja a falatot, úgy motiváltabb lesz! Ez az! Most vidd lejjebb a kezedet és indítsd maga felé a mozdulatot, így feléd fog nézni a kutya, háttal lesz a falnak! És akkor most kezdd el felfelé, a kutya háta mögé emelni a kezedet, miközben ő nyalogatja a falatot! Ez az! Ott a mozdulat! Lehuppant a fenekére! Most add oda neki a falatot, mondd “ÜL”, hogy tudja ezt jelenti ez a szó és adj is neki még egy jutalomfalatot!”
Érzékelhető a példából, hogy a kutya tanítása még otthoni környezetben is okozhat kisebb nagyobb kihívásokat. A kreativitás elengedhetetlen, ahhoz hogy meg tudjunk oldani egy-egy helyzetet, csak mint a kutya reakcióinak alapos ismerete:
Ezekre fel tudunk készülni és az online tanításnál ki tudjuk használni akár a falfelületek alkotta határokat (ha a kutya hátrált, akkor a falná már nem fog tudni, beleütközik a falba és lehuppan a fenekére), de akár egyes tárgyakat is pl. szék alá vezetéssel a fekszik feladat könnyen tanítható.
Összefoglalva: a legapróbb részletekig menően minden emberi mozdulatot képesnek kell lennünk szavakkal, akkor és ott a megfelelő pillanatban irányítani, hogy a feladat végrehajtása sikeres lehessen a kutya részéről, vagyis egy előre eltervezett akciót végre tudjon hajtani. Ebben pedig nagy segítség lehet számunkra a jutalomfalat, és ezáltal a kutya “orránál fogva vezetése”, mely magában hordozza azt is, hogy a kutya természetes reakciói (jutalomfalat mielőbbi megszerzésére irányuló természetes viselkedés pl. ugrálás, kéz harapdálása) előbb törnek utat, mint a mi elképzelt és neki tanítani kívánt akcióink (egy-egy fealadat, akár testpozíció, amit a kutya az ember kérésére hajt végre étel szagát érezve).
Az oldal tartalmának másolása tilos!