A kutyaoktatás erőszakmentes- és büntetésmentes ága Magyarországon, de még világszerte is kevésbé ismert. Ezért kutyaoktatóként sokszor fogsz szembesülni a valósággal, ami olykor dühítő, indulatokat kelthet benned.
Kifejezetten az internet világa tele van számtalan olyan videóval, ami szembe jöhet veled és könnyen bele lehet esni abba az ördögi körbe, ami lefelé kezd el húzni és viszi az energiádat, pont hogy a fontos dolgokról, értékes gondolatoktól elterelve Téged.
Ezért fontos, hogy időben észrevedd, ha egy-egy videó kezd “beszippantani”, és emlékeztesd magad, hogy ez egy lehetőség arra, hogy az objektív megfigyelés képességét fejleszteni tudd önmagadban.
Az objektív megfigyeléssel számtalan olyan információhoz juthatsz, ami felett elsiklanál, épp úgy, mint egy laikus gazdi, aki nem veszi észre az apró részleteket, amik árulkodnak arról, hogy a kutya tanítása erőszakkal történik, vagy a kutya azért nem fogad szót, mert nem érti az ember kérését, kommunikációját. Kutyaoktaótként a Te felelősséged, hogy milyen szemmel nézed a tartalmakat vagy olvasol egy-egy cikket, és azt a tanítási metódusodba hogyan építed be úgy, hogy azáltal az ügyfeleid hatékonyabban tanuljanak.
Pl. vannak videók, amiket az ügyfeleknek is be lehet mutatni olyan módon, hogy ők is megláthassák benne a lényeges mozzanatokat, és ezáltal tanulhatnak önmagukról, a kutyájukról, a kutyával való kommunikációról.
MIT LÁTSZ A VIDEÓN?
1. Arra kérlek, hogy nézd meg ennek a videónak két kis részletét úgy, ahogy kutyás videókat szoktál nézni: 12:40- 13:58 és 15:27- 16:20
2. Majd nézd meg ismét a videót: fókuszálj arra, hogy a kutyák milyen jelzéseket adnak és a gazdi jelzései, kommunikációja mennyire lehet egyértelmű a számukra. (A szöveget nem szükséges értened! Ne feledd: nem a szavak számítanak elsősorban, hanem a metakommunikáció, vagyis a testbeszéd. ).
Jegyzetelj le magad számára 5 megfigyelést!
Megfigyelések példa:
13:17 Kutya megrúgása: gazdi továbbra is azt kéri, hogy üljön le, de a kutya végül lefekszik, nem a kérést teljesíti. (távolság tartása, nem ment közelebb a gazdihoz)
13:22 A másik kutya is lefekszik, miután látta hogy a megrúgott kutya lefekszik. Annak ellenére, hogy a gazdi nem kérte meg rá, hogy feküdjön le. (szociális tanulás, amikor a kutyák egymástól “lesik el”, hogy mi a feladat)
13:25 Az ül kérést követően nem kommunikál a kutyákkal, ők találják ki mi a további feladat (helyben maradás?) Nincs egyértelmű kommunikáció. (A gazdi a kamerának kommunikál, a figyelem megoszlik, a kutyák önálló döntést hoznak- azt tanulják éppen?)
13:43 Játék dobása. A kutya elsőre nem érti mi a feladata ezzel. Gazdi nem oldja fel a feladatból a kutyát: a kutya önálló döntést hoz, hogy játszani fog vele.
13:54 A játék elkérése után: kutya megrázza magát (belső feszültség levezetése).
13:58 A gazdi jelzi, hogy játékidő van (O.K. szóval). Nincs következetesség, korábban nem jelezte a kutyának ezt, amikor a játékot dobta.
15:40 Kutyák testbeszéde: fej föld irányába lapul, fülek hátra csapva (félelem jelei). Gazdi kiszámíthatatlan mozgása: nincs kommunikáció a kutyákkal- ismételten önálló döntést hoznak.
16:08 Kutya szájnyalogatás: feszültség jele.
16:20 Gazdi konkrét testbeszéde: guggolás, amiből a kutyák tudják, hogy vége a feladatnak: játékhoz rohanás.
Figyeld meg mi lehet az oka a dekoncentráltságnak? (Víz?)
Az oldal tartalmának másolása tilos!