A helyben maradás feladatnál kezdjük el tanítani a kutya számára:
1.időtartam növelése (5 mp- es megszíkításokkal)
2.ember kutyához viszonyított térbeli helyzete (ember arccal a kutya felé/háttal a kutyának, harántirányban/ mellette/mögötte…)
3.távolság növelése (max. 5 lépés)
4.csak hangjelzés/ kimondott szó megértése és hozzákötése a feladathoz (még abban a pillanatban, amikor a kutya a feladatot csinálja)
A távolságot fokozatosan növeljük:
A kutyák általánosságban kb. 6-8-10 méter távolságig látnak élesen, innentől távolabb homályosabb a látásuk és ezáltal bizonytalanabbak is lehetnek, épp ezért jó gyakorlóterep ez arra, hogy csak a hangjelzésre/szó megértésére tanítsuk a kutyát kézjel nélkül. És a hátat fordítással egyben arra is tanítjuk, hogy akkor is tudja végrehajtani a feladatot ha a hang nem az ő irányába irányul, de hallja azt. Ez már összetettebb feladat és a kutya határait érdemes figyelembe venni. Ha összeadjuk az 5 másodperceket, akkor már egy huzamosabb várakozási idővel szembesülünk. Erre tudunk építkezni a későbbiek során, egyre több idő, egyre kevesebb jutalomfalattal megszakítva. A motiváció felépítéséhez viszont még fontos a gyakori visszalépés és a jutalomfalatok gyakori és kiszámítható érkezése, kb. 5 másodpercenként.
FONTOS,
miután a kutya számára 5 mp-ig a helyben maradás már sikeres feladat, akkor eldönthetjük mi legyen a következő fokozat amit tanítunk neki a képességeihez mérten:
1.
A közelében maradva (ellépés nélkül), a kutyával szembe fordulva, majd hátat frodítva neki egy helyben állunk.
2.
A közelében maradva (távolság növelés nélkül), a kutyával szembe fordulva lépünk haránt irányba, majd mellé, majd mögé.
3.
A közelében maradva (távolság növelés nélkül), a kutyának oldalt fordulva, lépünk haránt irányba, majd mellé, majd mögé.
4.
A közelében maradva (távolság növelés nélkül), a kutyának hátat fordítva, lépünk haránt irányba, majd mellé, majd mögé.
5.
A kutyával végig vele szembe fordulva, a kutyával egy vonalban, hátrálva ellépünk először 1 lépést, hozzá max. 5 másodpercenként, lépésenként.
6.
A kutyával végig vele szembe fordulva, a kutyával egy vonalban, ellépünk 1 lépést, ha ez sikeres, 2 lépést, ha ez sikeres 3 lépést… és így tovább. Mindig visszalépve hozzá max. 5 másodpercenként, lépésenként. Ha ez sikeres, akkor már harántirányba, majd mellé, majd mögé is léphetünk, fokozatosan növelve a távolságot, és továbbra is ügyelve az 5 mp- es megszakításokra.
7.
A kutyának hátat fordítva a kutyával egy vonalban, ellépünk először 1 lépést, ha ez sikeres, 2 lépést, ha ez sikeres 3 lépést… és így tovább. Mindig visszalépve hozzá max. 5 másodpercenként, lépésenként.
8.
A kutyának hátat fordítva először a kutyával egy vonalban, ellépünk 1 lépést, ha ez sikeres, 2 lépést, ha ez sikeres 3 lépést… és így tovább. Mindig visszalépve hozzá max. 5 másodpercenként, lépésenként. Ha ez sikeres, akkor már harántirányba, majd mellé, majd mögé is léphetünk, fokozatosan növelve a távolságot, és továbbra is ügyelve az 5 mp- es megszakításokra.
A további fokozatokra és lépésekre később térünk ki.
A kutya tanításában nem akarhatunk mindent egyszerre megtanítani, mert a kutya nem fogja tudni követni a tempót és sokat fog hibázni. Az alapoknak ezért szükséges kellő szilárdságot adni a sok-sok ismétléssel, és az egészet a kutya számára érthető részekre lebontani, a tanítás tempóját a kutya szükségleteihez igazítani
Fontos, hogy a szocializáció során kezdjük el a kutyát a különböző érintésekhez szoktatni, hogy minél több élethelyzetben tudjuk a kutya számára megadni a biztonságot.
Ezek az érintések lehetnek közvetlenül az embertől érkezők (pl. simogatás) vagy közvetve az embertől érkezők (pl. egy tárggyal megérintés – vattapamacs érintése a fülhöz fültisztításkor) vagy más kutyáktól érkezők, vagy más élőlényektől érkezők. Lehetnek a kutya számára kellemesek vagy kellemetlenek, esetleg fájdalmat okozók (pl. injekció beadása).
Az érintésekhez szoktatásban a kutya 5-6 hónapos korától már feladatokat is segítségül hívhatunk.
Ennél a gyakorlatnál a mancs vizsgálatát (mancs megérintése, mancs törlésére felkészítés, karomvágásra felkészítés), és az idegen tárggyal megérintés imitálását gyakoroljuk, egy már ismert feladatokhoz kötve (szemkontkatus + önkontroll + helyben maradás).
Lényeges, hogy a “NEM” szó kimondásakor varázsütésszerűen szűnik meg a zavarás. Ezzel segítjük a kutyát és egyben egyfajta “szuperképességgel” ruházzuk fel a gazdit. Hiszen a kutya megtapasztalja azt, hogy ami őt zavarja azt a gazdi egy szóval “NEM” “el tudja hárítani”. Persze az életben nem mindig lesz ez így, de bizonytalan kutyáknál óriási segítség ez (lsd. később traumák feloldásánál).
A kutyasétáltatáshoz szorosan kapcsolódó feladat a láb melletti séta tanítása, ami egy kis szelete a kutyasétáltatásnak. Ez a feladat biztonságot adhat kutyának és gazdának egyaránt a különböző élethelyzetekben, azonban fontos, hogy a kutyasétáltatás nem egyenlő a kutya láb mellett sétálással (a kutyasétáltatás szakaszaira a felnőtt kutya modulban térünk ki bővebben).
A láb melletti séta feladatot is érdemes otthoni, kiszámítható, biztonságos környezetben előre begyakorolni, hogy a már ismert feladatot kinti környezetben, spontán helyzetekben is képes legyen a kutya kérésre megcsinálni.
FONTOS
A láb melletti séta feladatnál a kutyának nem természetes viselkedést tanítunk ebben az esetben, hanem a figyelmének a koncentrálását kérjük tőle mozgás közben, az emberre fókuszálva. Az emberen (aki mellett vagy mögött sétál a kutya) ezért fontos egy helyben, előre tanított fix pontokat “kijelölni” a kutya számára, amit figyelhet később mozgás közben is.
Ilyen például:
Mindez segít megtartani a figyelmet. A koncentrációhoz a kutya idegrendszerét fokozatosan szoktatjuk, hogy az egyre nagyobb kihívást jelentő helyzetekben (pl. zajos környezet a városban, sok szag az erdei séták során és így tovább) és környezetben is képes legyen a kéréseket fogadni és feladatokat megcsinálni. A láb melletti séta lépései ezeket a fokozatokat mutatja meg a kutyának.
EMLÉKEZTETŐ
A kutyának célzott feladatok tanításával könnyebben tudunk határokat kijelölni és szabályokat megalkotni és azokat betartani.
A feladatokat erre kijelölt időben tanítjuk a kutyának, mely időben a teljes figyelmünket a kutyának tudjuk szentelni és közben megfigyelni az ő sajátos jelzéseit, tűréshatárát, motivációját. Ezek ismeretében tudjuk a feladatok megfelelő fokozatai mentén hatékonyan tanítani a kutyát.
A kutyaoktatás kifejezetten családi kutyák tanítását célozza, így az élethelyzetekben működő és hasznos feladatokat tanítunk, ami sokszor eltér a munkakutyák kiképzésétől: a láb melletti séta tanítása is eltér.
Munkakutyák kiképzésénél a kutya egy oldalon vezetése a fegyverhordozás miatt alakult ki, a huzamosabb ideig láb mellett vezetés az engedelmességhez köthető . Ez a családi kutyák tanításában elveszti jelentőségét. Sőt… Családi kutyák tanításánál a láb melletti séta tanítását célszerű olyan módon tanítani, hogy a kutya az ember jobb és bal oldalán egyaránt képes legyen feladatokat kérésre megcsinálni, a láb melletti sétát is.
Ez segít abban, hogy egyes élethelyzetekben könnyebben navigálhassuk a kutyát pl. városi séta során biztonságosabban tudunk közlekedni, ha a kutyával a járdán úgy sétálunk, hogy ő az úttesttől távolabbi oldalunkon sétál, ugyanígy könnyebben kerülhetjük ki a szemben sétáló kutyát vagy gyerekeket, bicikliseket, vagy akár a kerítés mögül ugató kutyákat stb., ha a kutyát könnyedén át tudjuk vezetni a zavaró forrástól távolabb eső oldalunkra, így biztonságot tudunk neki adni, ami a tanulás időszakában kifejezetten előnyös.
A láb melletti séta ideje a kutyasétáltatás idejének egy rövid szakasza vagy szakaszai (pár másodperctől 5-10, maximum 20-30 perc, amíg a gazdi elér egy helyre, ahol a kutya szabadabban mozoghat), csak kivételes esetekben tanítjuk meg a családi kutyákat 20-30 percnél hosszabb ideig láb mellett sétálni. Fontos, a kutya mentális egészsége szempontjából, hogy séta közben tudjon nézelődni, megfigyelni a környezetét, szimatolni stb.
Az oldal tartalmának másolása tilos!