A tiltás pozitív tanítása egy folyamat, amely lehetővé teszi a kutya szocializációjának tanítását erőszak- és büntetés alkalmazása nélkül. A tanulás folyamata alatt ismerjük meg a kutya gyengepontjait, azaz hogy milyen ingerekre reagál érzékenyebben, és hol van az ingerküszöb határa.
Erre akár a kutya erősségeként is gondolhatunk, amit a különböző feladatok tanításában is kamatoztatni tudunk. Viszont a legtöbb esetben a gazdiknak a kutya erőssége az ami gondot szokott okozni a modern emberi világban pl. túlzott érzékenység a hangokra vagy éppen a mozgásra.
A tiltás pozitív tanításának két fő eleme: a játékok tanítása és a feladatok tanítása, melyek segítségével konkrét határokat tudunk kijelölni a kutya számára:
– mikor és hogyan élheti meg az ösztöneit játékban a gazdájával együtt (pl. zsákmány felderítése = szimatolás tanítása, zsákmány üldözése és elejtése = labdázás, zsákmány marcangolása = húzogatós játék)
– és mikor és hogyan fogja vissza az ösztöneit a feladatok segítségével (figyelem koncentrálása = szemkontaktus különböző érzékszerveket érintő ingerek közepette, fix pont követése pl. étel lassan mozgó emberi kézben, önkontroll = nyugodt, megfigyelő állapot tanítása különböző érzékszerveket érintő ingerek közepette)
A kutyát segítjük a tanulásban azzal, ha a játékos, ösztönös állapotot eleinte élesen elválasztjuk a feladatot végrehajtó, koncentrált állapottól. Kiváltképp kölyökkorban fontos ez, a kutya életkori adottságaihoz és képességeihez igazított tanításban:
Azonban a való életben, élethelyzetekben nem mindig válik ennyire élesen ketté a 2 fajta mentális aktivitás. Ezért a tanulási folyamat során fokozatosan ültetjük át a játékba a koncentrált aktivitást is, hogy élethelyzetekben is képes legyen a kutya a tanított feladatokat (akciókat) végrehajtani (hogy a kutya akkor is tudjon feladatokat végrehajtani amikor az ösztönei megjelennek, és később a figyelmet át tudja irányítani a kért feladatba, és megfelelő gyakorlás hatására ezt minél gyorsabban legyen képes végrehajtani, akár jutalomfalat nélkül is).
Ehhez a kutya motivációját fokozatosan építjük fel, és mentálisan is felkészítjük őt. A bemelegítő feladatokkal (behívás játékokkal, testpózok, helyben maradás) elérhetjük azt, hogy
A tiltás pozitív tanításánál a héten tovább haladunk a szemkontaktus feladattal:
1. FÜL – hallás
2. SZEM – látás
3. ORR- szaglás
Zavaró ingerek:
1. hallás: rövid hang, rövid ideig tart, “NEM” szó kimondása közben már megszűnik a zavarás (ember háta mögött: zacskó zörgetése, majd sípoló játék megnyomása)
2. látás: elejtéssel a lehető legkisebb intenzitású mozgást idézzük elő (ember háta mögött: zacskó elejtése, majd játék elejtése a földre, majd falat elejtése)
3. szaglás: jutalomfalat elejtése a földre (az ember háta mögött landol a földön a falat és ugyanaz a szagú, ízű, minőségű falat, amit a kutya jutalomként is kap)
A tiltás tanításában a kulcsingereket is szerepet kapnak (ezek olyan ingerek, melyek a kutyánál vadászösztönt váltanak ki és az ezzel járó reakciókat):
– sípolós hang = prédaállat “sikítása”, mint üldözhető és megfogható zsákmány,
– jutalomfalat a földön = étel, mint erőforrás keresése és elfogyasztása.
Hogy ezekre az ingerekre a kutya egyre semlegesebben kezdjen el reagálni, ahhoz a tanulási folyamatba beépítjük őket.
EMLÉKEZTETŐ
Kulcsingerek a kutyánál:
– szem érzékszerv- látás érzékelés: gyors mozgás = kiváltó inger (kulcsinger)
– fül érzékszerv- hallás érzékelés: prédaállat “sikítása”, magas hangok = kiváltó inger (kulcsinger)
– orr érzékszerv- szaglás érzékelés: étel szaga = kiváltó inger (kulcsinger)
A kulcsingerek öröklött viselkedést váltanak ki a kutyában.
Pl. a kutyával veleszületett- öröklött- képesség: ha étel szagot érez → akkor meg akarja szerezni! ez természetes jelenség → a lehető legrövidebb úton próbálja megszerezni azt, minimális energiabefektetéssel.
A tiltás pozitív tanításában
Az étel felevése, kutatásának tiltása ezért nagy kihívás, hiszen a kutyának egyrészt koncentrált állapotot tanítunk a talált étel közelében, másrészt egy “plusz energiabefektetésre” tanítjuk, hogy ne a legrövidebb utat válassza, hanem tegyen kitérőt a falat megszerzéséért, és ez a kitérő a saját gazdája lesz, aki akkor veszi fel a falatot a földről, amikor ő visszafogta magát és nem törekszik a falat felé. A földről felvett falatot végül majd megkapja a kutya, de nem rögtön, hanem itt is még a türelemre tanítjuk. Mindeközben, a kutya motivációját is felépítjük, hogy idővel önmagától legyen belső késztetése arra, hogy mindezt végre hajtsa kérésre, minél több élethelyzetben.
Lényeges, hogy előbb tanítjuk a kutyának az ösztön megélésének katarzisát az emberrel való együttmáködében, mint annak visszafogását: előbb tanítjuk a kutyának, hogy mikor reagálhat ezekre az ingerekre erősebben (játékban), majd tanítjuk azt is, hogy mikor fogja vissza az ösztöneit, mikor legyen koncentrált miközben ezen ingerek hatnak az ösztöneire (feladatban).
Ebben segítség: a sípolós játék bevonása a tanításba.
Az önkontroll és figyelemkoncentráció tanításánál a kulcsingerek bevezetése a kutya ingerküszöbe alatti zavarásokkal, fokozatos történnek.
A kutya ingerküszöbe alatt tartjuk a zavaró ingerek intenzitását és külön-külön ingereljük az egyes érzékszerveket. Ez azt jelenti, hogy olyan mértékű zavarásokat, (ingereket) építünk be a tanításba amik a kutyában még nem vagy csak alig váltanak ki reakciót és egy-egy érzékszervet érintenek csupán:
ha a zavaró tényező a kutya ingerküszöbe alatt van, és a “NEM” szó hallatán vissza tud nézni, tudja tartani a koncentrációt és a helyben maradást.
Fokozatosan haladva tudjuk növelni a kutya számára a kihívásokat.
ha túl sokat szeretnénk tanítani egyszerre, a kutya ingerküszöbét átlépjük, és ezzel arra ösztönözzük őt, hogy elveszítse a koncentrációt.
A tiltás pozitív tanításában a megelőzésre építkezünk. Megfigyeljük a kutya ingerküszöbét, és szükség esetén visszalépünk a tanításban, enyhébb ingerrel zavarjuk meg a kutyát.
Továbbra is fontos a tiltás tanításakor, hogy:
Az ember még mozdulatlanul áll a kutya előtt, a kutyával szembe fordulva. Az ember háta mögött történnek a “zavarások”, hogy a kutya figyelmét könnyebben visszanyerjük.
A sorrendre ügyelj:
szemkontaktus→ szóbeli dicséret→ rövid zavarás az ember háta mögött→ “NEM” → jutalomfalat (akkor is, ha nem néz vissza rögtön a kutya, de tartotta a helyben maradást!)
Az oldal tartalmának másolása tilos!