MAGYARÁZATOK 13. GYAKORLATI ALKALOM
Míg a kutyaoktatás során a kutya kölyökkorában az egyszerű játékok tanítására törekszünk és arra, hogy a kölyökkutya számára egyértelmű és éles határ húzódjon a játék és a feladat között, addig a kutya felnőtt- és senior korában a mentális egészség szempontját figyelembe véve komplex feladatokat kapcsolunk a játék tanításához. A játék tanítása így követi a kutya életkori sajátosságából adódó kognitív (megértés, gondolkodás) szükségleteit.
EMLÉKEZTETŐ Abban az esetben, ha a kutya életéből kimarad a játék tanítása vagy elmarad a játék ideje vagy nem az életkorának megfelelően és mentális képességeihez, illetve igényeihez mérten kap lehetőséget játszani, azaz a vadászösztöneit levezetni, az a viselkedésében változást fog előidézni. A meg nem élt vadászösztön belső feszültséget okoz, mely feszültséget a kutya a maga módján levezeti. Ez a fajta többletenergia levezetés általában a kutyának egy-egy az ember által nem kívánt viselkedésében jelenik meg (általánosan elterjed nevén: kutya viselkedésprobléma). Ilyen nem kívánt viselkedés lehet például: KUTYA VISELKEDÉSEPROBLÉMÁK AMIT A VISELKEDÉS OKOZHATagresszív viselkedés felerősödésepl. harapással okozott sérülés más embernek/ állatnakreaktív viselkedés felerősödésepl. izgatottság miatt ugrálás/ ugatássztereotip viselkedés (ismétlődő, funkció nélküli viselkedés) pl. kutya saját magát harapdálja, üldözi a saját farkát, pörög a saját “tengelye” körülpasszív viselkedéspl. kutya kedvetlen, sokat alszikjátéktárgyhoz ragaszkodáspl. játéktárgy védelmezése, stressz levezetése és függő kapcsolat a tárggyal • Viselkedés = a környezetből érkező inger(ek)re adott válasz(ok) eredménye (akciók vagy reakciók, melyek eredményezhetnek hely- vagy helyzetváltoztatást is) • A kutya viselkedésére reakciók és akciók jellemzők. Tanítás hiányában gyakori, hogy a kutya reakciókat mutat az emberi környezetben, mely reakciókat az ösztönök vezérlik. Ezt nevezzük reaktív viselkedésnek. A reaktív viselkedés feloldható aktív tanítással, ekkor az akciók jellemzők a kutya viselkedésében. Reakció például: a kutya agresszivitása fokozott, emiatt támad. Akció például: a kutya agresszivitása fokozott, és ahogy tanulta, ekkor játékot vagy feladatot kér a gazdájától, vagy a már tanult feladatot önmaga hajtja végre. Ettől továbbhaladva elérhetjük, hogy a kutya megtanulja kioldani magát a feszült helyzetekben (pl. bunda megrázása). |
A kutya természetes vadászösztönéből fakadó viselkedésére különböző játékok építhetők fel és emellett a kutya motivációja is fenntartható egy-egy feladat végrehajtásának kérésekor.
A KUTYA TERMÉSZETES VISELKEDÉSE A VADÁSZAT SORÁN
A vadászösztön megélésére jellemző természetes viselkedés:
- zsákmány felderítése:
HALLÁS– zsákmány hangjának keresése (“vészkiáltásra”, magas hangokra felfigyelés, éberség apróbb neszekre), megjegyzése és hosszútávú memóriában tárolása
Például: egy hang keresése. Feladatban használható: behívás tanításánál, ember hangjának megjegyzése.
LÁTÁS– mozgásokra felfigyelés, szemmel tartás
Például: egy mozdulatra akció végrehajtása. Feladatban használható: kézjelre egy tanított feladat végrehajtása.
SZAGLÁS- szimatolás, szagok megjegyzése és hosszútávú memóriában tárolása
Például: egy szag megjegyzése. Feladatban használható: figyelem koncentrálása, adott ember felismerése.
ÍZÉRZÉKELÉS- ízlelés, ízek megjegyzése és hosszútávú memóriában tárolása
Például: egy íz megjegyzése. Feladatban használható: ember- kutya kapcsolat és kommunikáció kialakítása, jutalomfalattal tanítás. - zsákmány üldözése:
HALLÁS– zsákmány hangjának követése
Például: egy hang követése, sípolós játék. Feladatban használható: hangjelzések, ember keresése, behívás megerősítése.
LÁTÁS– követés, üldözés, kergetés
Például: egy mozdulat követése, labdázás. Feladatban használható: kéz követése, láb melletti séta tanítása.
SZAGLÁS- szagnyom követése, zsákmány búvóhelyének kaparása, ásás
Például: egy szag keresése. Feladatban használható: emberrel együttműködés tanítása, közös “vadászat” megélése.
ÍZÉRZÉKELÉS- föld “nyalogatása”, nyomkövetés
Például: egy íz keresése, étel keresése. Feladatban használható: önkontroll tanítása.
3. zsákmány megfogása/ elejtése és 4. zsákmány marcangolása:
ÉRZÉKSZERVEK– változó intenzitású érzékelés az egyes érzékszerveken keresztül, agresszív viselkedés felerősödése
Például: egy játékhoz kötött belső feszültség levezetése, mely félelem és traumák oldásárának folyamatában segít átirányítani és levezetni az energiát. Feladatban használható: egy tárgy szájba vétele és visszahozása (apportírozás).