Az előző hetek gyakorlataihoz bármikor visszanyúlhatsz. Az alapok megszilárdításában kiemelt szerepet kap az ismétlés. Ha úgy érzed, egy-egy napon gyakorolhatod az előző heti feladatokat is, és bármikor bátran visszatérhetsz a legkönnyebb feladatokhoz, az első hét feladataihoz.
A szemkontaktus és önkontroll feladatokhoz készíts elő:
– egy sípolós játékot (labdát vagy plüss játékot), amit a zsebedbe tudsz rakni vagy a közeledben le tudsz rakni.
– egy tollat (írószerszámot, ami ebben az esetben a kutya számára egy semleges tárgy lesz a tiltás tanításában).
A helyben maradást követően tarts rövid szünetet, majd folytasd a szemkontaktus feladattal, ekkor már legyen nálad a sípolós játék és a toll is.
1. BEHÍVÁS (legyen nálad a kutyád egyik játéka, amit a tiltás feladatnál is használni fogsz és a póráz) | Hívd játszani a kutyát a játékkal, dobd el a játékot, majd: Add ki a figyelemfelkeltő hangot, mondd a kutyád nevét és hívd magadhoz: “GYERE”. Amikor a kutya odaért hozzád, dicsérd szóban és rögtön kérd tőle “MARAD”. Számolj el magadban 5-ig, miközben pórázra kapcsolod őt, majd jutalmazd. Amikor megkapta a jutalmat, ismét mondd “MARAD”, számolj magadban 5-ig, végül dicsérd őt szóban és jelezd neki a feladat végét “MEHETSZ”. Ekkor hívhatod újra játszani vagy csak sétálgass, fordíts neki hátat és úgy kezdd elölről ezt a feladatot, hogy a kutya nem látja az arcodat a behívásnál. Ezt ismételd még 2x , majd folytasd a következő feladattal. | A behívásnál ezen a héten törekszünk arra, hogy a kutya több feladatot tudjon megcsinálni kérésre, kevesebb falatért cserébe: 1. a szóbeli dicsérettel jutalmazzuk azt, hogy behívásra a kutya odajön 2. jutalomfalatot akkor kap a kutya amikor a behívást követő feladatot megcsinálta (“MARAD”) 3. miután megkapta a jutalomfalatot, ismét ugyanazt a feladatot kérjük tőle, de ezért már nem kap jutalomfalatot, hanem szóban dicsérjük és örülünk neki, hogy ügyes volt. 4. a feladat végét a “MEHETSZ” szóval jelezzük Így szoktatjuk hozzá a kutyát ahhoz, hogy nem minden feladat után kap jutalomfalatot, és a jutalomfalat odaadása nem jelzi a feladat végét. A feladat végét a “MEHETSZ” szó és kézjel jelzi. |
2. HELYBEN MARADÁS- “MARAD” | Menj a kutya helyéhez. Add ki a figyelemfelkeltő hangot, mondd a nevét és a “GYERE” szót. Amikor odajött: adj neki egy falatot. ÁLLJ A KUTYÁVAL SZEMBEN Kérj tőle egy pózt amiben szívesen marad helyben hosszabb ideig. Majd jutalmazd. 1. Majd egyik kezeddel mutasd “MARAD” és közben mondd is, míg a másik kezedből kap egy jutalmat a kutya: Ezt ismételd el 3x “MARAD ÉS KAPJA A FALATOT RÖGTÖN” 2. Ezt követően mondd és mutasd “MARAD”, majd számolj el magadban 5-ig és jutalmazd a kutyát. Ezt ismételd el 3x “MARAD- 5-IG SZÁMOLÁS-JUTALMAZÁS” Ha ez a bemelegítés sikeres volt, akkor folytasd a feladatot az ellépésekkel: KUTYÁVAL SZEMBEN 3. Ezt követően mondd és mutasd “MARAD”, majd lépj el hátrálva egy lépést, végig szembe fordulva a kutyával, itt számolj el magadban 5-ig, végül lépj vissza hozzá és jutalmazd a kutyát. Ha ez sikeres volt, akkor jöhet ugyanez 2 lépéssel, ha ez is ment, akkor 3 lépéssel. És ismételd úgy is, hogy a kutya mellett (jobb vagy bal oldalon) lépsz el, de még vele szembe fordulva, hogy lássa az arcodat. KUTYÁVAL HÁTTAL 4. Mondd és mutasd “MARAD”, majd fordíts hátat a kutyának egy helyben. Rögtön fordulj vissza hozzá és jutalmazd. ismételd még 2x MAJD ha ez sikeresen ment, Mondd és mutasd “MARAD”, majd fordíts hátat a kutyának egy helyben. Számolj el magadban 5-ig, majd fordulj vissza hozzá és jutalmazd. ismételd még 2x MAJD ha ez sikeresen ment, Mondd és mutasd “MARAD”, majd fordíts hátat a kutyának egy helyben. Lépj el 1 lépést, számolj el magadban 5-ig, majd fordulj vissza, lépj vissza hozzá és jutalmazd. ismételd még 2 és 3 lépéssel is, ha sikeresen ment 1 lépéssel. 2x A feladat végén jelez: “MEHETSZ” és hívd játszani a kutyát azzal a játékkal amit a következő feladatnál használni fogsz (keresés feladat). Majd tarts egy rövid szünetet. Kínáld meg vízzel is. | A távolság növelése mellett a kutya számára már kihívás az is, hogy az ember arcát nem látja a feladat közben (hátat fordítás), illetve hogy a feladat időtartama a héten tovább növekszik. Ezért kifejezetten fontos, hogy a kutya bátran váltson pózt, ha számára kényelmetlenné válik az ülő, fekvő vagy álló helyzet. Ebben segíthetjük is, ha azt látjuk hogy nyugtalan, türelmetlen, akkor kérjünk tőle egy másik pózt. A hátat fordításnál ügyeljünk a mozdulataink szakaszokra bontásra, így a kutya gyorsabban fog tudni tanulni. Előbb fordítsunk hátat neki, majd lépjünk el, ezt követően forduljunk szembe vele, majd lépjünk vissza hozzá. |
3. SZIMATOLÁS “KERESD” | Fogd meg a kutya játékát, majd menj a kutya helyéhez. És hívd őt magadhoz: hang+kutya neve+ “GYERE”. Dicsérd őt szóban, majd jutalmazd falattal. Kérd tőle “MARAD”. Lépj el 3-5 lépésre tőle, vele szembe fordulva, hátrálva. Rakd le a földre a játékot, majd lépj vissza hozzá és jutalmazd őt. Mondd ismét “MARAD” és számolj el magadban 5-ig. Most már csak szóban dicsérd, és mondd “KERESD”, közben mutass a rejtés helyére. Menj a kutya után, segítsd őt a keresésben (biztasd, mutass a játékra). Amikor jelez jutalmazd és vedd fel a földről a játékot, amivel hívd játszani. Ismételd a feladatot 3x Majd mondd a feladat végén “MEHETSZ”, kínáld vízzel is a kutyát a szünetben. SZÜNET | A keresés tanításánál a kutya még látja a játék elrejtését, hogy minél több sikerélménye legyen. Még nem feltétlenül használja az orrát, inkább a látására hagyatkozik, a szemével keresi a földre lerakott játékot. Ez a motiváció felépítésében fontos lépés. Ahogy az a mozzanat is amikor a sikeres találat végén az embertől kapja meg a játékot. Ezzel erősítjük az együttműködést. Ő jelzi, hogy a földön van a játék, viszont az ember az aki játszani hívja miután felvette a földről a játékot. A keresést a tiltás feladat miatt tanítjuk így, hogy a kutya könnyebben tudja otthagyni a földre ledobott játékát (ahelyett hogy a szájába vegye, csak jelezzze, hogy ott van a földön). |
FIGYELEMKONCENTRÁCIÓ ÉS ÖNKONTROLL EGYÜTTES TANÍTÁSA GYAKORLAT
A kutya pórázon van a feladat ideje alatt (nyakörvhöz vagy hámhoz kapcsolva). Fontos, hogy a pórázt tartjuk, de ne rántsuk vissza. A kutya, ha túlzottan húzza a pórázt, akkor a mellkasánál a tenyerünkkel megtámasztva segítsük.
A héten összekapcsoljuk a szemkontaktus feladatokat az önkontroll feladatokkal.
A “NEM” szó kimondását követően, megvárjuk, hogy a kutya ránk nézzen (mint a szemkontaktus feladatnál). Amikor a kutya ránk néz szóban dicsérjük.
A kutyának segítség, ha vele szemben állunk, hogy a szemkontaktust könnyebben fel tudja venni velünk.
Készítsd a kezedbe a kutya sípolós játékát és a tollat. Ha tudod, a tollat rakd a zsebedbe, hogy a kezed szabadon maradjon. Legyen nálad a kutya póráza is és kapcsold őt pórázra a behívást követően. A pórázt ezután lerakhatod a földre és rá is léphetsz, ha a kutya még túlzottan izgatott ennél a feladatnál, akkor a pórázzal ilyen módon vissza tudod tartani.
1. LÉPÉS | BEMELEGÍTÉS | Hívd a kutyát a helyéhez (hang+kutya neve+”GYERE”), majd jutalmazd és kérd tőle “MARAD”. MAJD ÁLLJ A KUTYÁVAL SZEMBEN, csendben és rakd mindkét kezed a hátad mögé. Nézz a kutya szemébe. Amikor belenézett a szemedbe: 1. dicsérd szóban és rögtön kap egy jutalomfalatot. Ezt ismételd el 3x 2. Ezt követően amikor a szemedbe néz, dicsérd őt szóban, majd számolj el magadban 5-ig és jutalmazd a kutyát. Ezt ismételd el 3x |
2. LÉPÉS | HALLÁS | Ha ez sikeres volt, akkor várd meg amíg a kutya Rád néz, és dicsérd őt szóban. Ezt követően HALLÁS a kezedben lévő sípolós játékot nyomd meg egyszer, röviden. Amint megnyomtad, mondd “NEM”. Amikor a kutya Rád néz, jutalmazd. Ezt ismételd el 3x, majd folytasd a LÁTÁSSAL |
3. LÉPÉS | LÁTÁS | Várd meg amíg a kutya Rád néz, és dicsérd őt szóban. Ezt követően LÁTÁS1- játékkal a kezedben lévő játékot ejtsd le a földre. Majd mondd “NEM”. Amikor a kutya Rád néz, jutalmazd. Mondd neki “MARAD” és vedd fel a játékot a földről. Ezt ismételd el még 1x , majd hagyd a földön a játékot és folytasd LÁTÁS2- tollal (semleges tárggyal) Várd meg amíg a kutya Rád néz, és dicsérd őt szóban. Ezt követően a kezedben lévő tollat ejtsd le a földre. Majd mondd “NEM”. Amikor a kutya Rád néz, jutalmazd. majd hagyd a földön a tollat is a játék mellett és folytasd a SZAGLÁSSAL |
4. LÉPÉS | SZAGLÁS | Várd meg amíg a kutya Rád néz, és dicsérd őt szóban. Ezt követően a kezedben lévő jutalomfalatot ejtsd le a földre. Majd mondd “NEM”. Amikor a kutya Rád néz, jutalmazd. Ha ez sikeres volt, akkor ezt ismételd el még 2x Végül a földön van a kutya játéka, a toll és a három jutalomfalat. Folytasd a következő feladattal. |
Fogd meg a kutya pórázát és fogd olyan rövidre, hogy a földön lévő dolgokat ne érje el.
1. LÉPÉS | Majd ezt követően sétáljunk a földre ledobott játék, toll és falatok közelébe a kutyával. Fogjuk rövid pórázt annyira, hogy a kutya ne érje el a kupacot. A pórázt tartjuk, semmiképpen sem rántjuk vissza a kutyát. Álljunk meg egy lépés távolságra a kupactól és mondjuk “NEM”. Amikor a kutya ránk néz szóban dicsérjük. És ezt követően kérjük “GYERE” (hang+ kutya neve+ “GYERE”) és hívjuk hátrálva magunk felé, messzebb a kupactól 3-5 lépés távolságra. Majd jutalmazzuk. Ismételjük a feladatot 2x és rögtön folytassuk a 2. lépéssel |
2. LÉPÉS | Sétáljunk a földre ledobott játék, toll és falatok közelébe a kutyával. Fogjuk rövid pórázt annyira, hogy a kutya ne érje el a kupacot. A pórázt tartjuk, semmiképpen sem rántjuk vissza a kutyát. Álljunk meg egy lépés távolságra a kupactól és mondjuk “NEM”. Amikor a kutya ránk néz szóban dicsérjük. És ezt követően kérjük “MARAD” és a földön lévő falatokat, tollat és játékot felvesszük. Ezt követően kérjük “GYERE” (hang+kutya neve+”GYERE”) és a helyéhez hívjuk. A helyén a KEZÜNKBŐL megkapja a kutya a falatokat. Rögtön folytatjuk a 3. lépéssel |
3. LÉPÉS | A kutyától a helyén kérjük “MARAD” és lekapcsoljuk a pórázról. Majd ellépünk tőle végig szembe fordulva és a játékot 3-5 lépés távolságra lerakjuk a földre. Visszalépünk a kutyához, jutalmazzuk és mondjuk “KERESD”. Az elrejtett játék irányába mutatunk, biztatjuk őt. A kutya után megyünk és amikor jelez, jutalmazzuk egy falattal. Majd felvesszük a játékot a földről és hívjuk játszani (dobjuk el a játékot vagy játszunk vele húzogatós játékot). Közben simítsuk végig, érintsük, simogassuk. A gyakorlást zárd le: több falatot adj a kutyának és jelezd “VÉGE”. Az etetési időt ideális a tanítás idejének végére időzíteni. |
Az oldal tartalmának másolása tilos!