fbpx

KUTYA TANÍTÁSI TECHNIKÁK ALAPJAI 3. rész – MAGYARÁZATOK 4. HÉT

  1. BEHÍVÁS TANÍTÁSA
    A kutyát akkor hívjuk magunkhoz amikor lemerül a játékban. A behívás során a játék és feladat változtatására koncentrálunk: játékban a kutya megélheti az ösztönét, feladatban megélheti a koncentrált állapotot. A kutya motivációját, hogy hívásra később jutalomfalat nélkül is jöjjön vissza hozzánk, már elkezdjük felépíteni:  behívás után játszani hívjuk vagy a helyén elrejtünk egy falatot (keresés/ kutatás játékban megélése az emberrel együtt, melynek végén a kézből kapja meg a keresett falatot).   
  2. SZEMKONTAKTUS
    A kutyának elkezdjük tanítani a figyelem koncentrációt egy zavaró tárggyal. Ez a tárgy még semleges a kutya számára: egy üres zacskó, amit kézzel megmarkolva enyhe zörgő hangot ad ki, és kézből leejtve lassú mozgással ér földet.
    Innentől kezdve fokozatosan haladunk az érzékszervek mentén. A héten a
    1. FÜL – hallás
    2. SZEM – látás

    Zavaró ingerek, amiket mi magunk váltunk ki:

    1. hallás: zacskó kézzel megmarkolva enyhe zörgő hangot ad ki
    2. látás: zacskó elejtése kézből leejtve lassú mozgással ér földet ér

    Az ember mozdulatlan a feladat közben és a hát mögé tartott kézben történik a zacskó megmarkolása és leejtése is. Most még külön- külön feladatban, hogy a kutyát ne zavarjuk össze, és olyan enyhe ingerekkel dolgozzunk, amit a kutya érzékel ugyan, de nem lesz túlzottan izgatott, így tudja tartani a feladatot.

    FONTOS: Az ember háta mögött történnek a “zavarások”, hogy a kutya figyelmét könnyebben visszanyerjük egy-egy zavarást követően.

    A sorrendre ügyelj:
    szemkontaktus→ szóbeli dicséret→ RÖVID ideig tartó zavarás (hátad mögött: kézben zacskó megmarkolása, ami hangot ad ki VAGY zacskó elejtése ami lassú mozgással halkan  ér földet)→ “NEM” (tiltószó kimondása) → jutalomfalat

A “NEM” szó (szabadon választott tiltószó) ebben az esetben annyit jelent = figyelj rám. A tiltás egyik alappilére lesz a figyelem, amire a kutyát fokozatosan tanítjuk meg.

A kioldás, feloldás ennek a feladatnak a végén kulcsfontosságú: a kutyát játszani hívjuk (ez a Premack- elvhez kapcsolódó lépés: a kutya szívesebben fogja később megcsinálni a feladatot, ha megtanulja, hogy a számára kellemetlenebb /nagyobb kihívást okozó feladatot követően jön a játékidő). 

3. ÖNKONTROLL TANÍTÁSA, BÜNTETÉS ÉS ERŐSZAK MELLŐZÉSE
Az önkontroll tanításánál elérkeztünk a “NEM” szó (szabadon választott tiltószó) kimondásához. Miután a szemkontaktus feladattal mindezt megalapoztuk, a kutya számára érthetőbb lesz a feladat: NEM = FIGYELJ RÁM, és azt követően rögtön érkezik az újabb feladat: “GYERE” vagy “MARAD”.. Végeredményben a kutya előbb- utóbb az ismétlések miatt rájön, hogy a feladat végén megkap minden falatot, és ráadásul még az ösztöneit is megélheti (étel után keresés), így a motivációja és együttműködése erősödik. Mindezt pedig az emberhez kezdi kötni, hiszen ő a feladatok forrása. A kutya türelmet tanul, az ember szintúgy. A feladat hatására a “NEM” szó kimondása az emberben is fokozatosan kezd tisztulni, a feszültség fokozatosan oldódik, ezt a magabiztosságot a kutya elkezdeni megérezni és szívesen csatlakozik ehhez. A tiltás pozitív tanításánál a kutyának megmutatjuk, hogy mit csináljon ahelyett amit nem szeretnénk, hogy csináljon, ehhez pedig lépésenként, apró mozaikokból rakjuk össze számára a komplex feladatot. Emellett a “KERESD” (étel keresése a helyén elrejtve, amihez csak az ember segítségével jut hozzá) feladattal összekötve az önkontroll feladatot, a kutya konkrét keretet is megtanul: mikor élheti meg az ösztöneit az ember mellett és mikor van az, hogy

EMLÉKEZTETŐ: FELADAT LEZÁRÁSA (“MEHETSZ”), ÉS GYAKORLÁS LEZÁRÁSA (“VÉGE”)
Az egyes feladatok végén jelezzük a kutyának, hogy a feladat lezárult. Ezt kézjellel és szóval is összekapcsoljuk: “MEHETSZ”. Ez segít a kutyának abban, hogy kapjon egy keretet a feladat, és ez lesz a segítség abban is, hogy később az élethelyzetekben együttműködjön velünk (lásd később). Tehát a “MEHETSZ” szó és jelzés a kutya számára a feladat lezárását jelzi és egyben a saját szabadidejének kezdetét.
A gyakorlás zárására másik jelzést és szót érdemes használni. Amikor vége a tanulási időnek mondhatjuk “VÉGE” és adhatunk több falatot is a kutyának a kezünkből vagy érkezhet az etetés ideje (most még a kutya helynek elpakolása is segít megérteni a kutyának azt, hogy a közös tanulás ideje vége elérkezett). Ezzel erősíteni tudjuk magunk számára is azt, hogy ez gyakorlási idő, és a kutyának szintúgy egy keretet ad a befejezéshez.
fogja vissza.

Az oldal tartalmának másolása tilos!