Az első elméleti napon szó volt a kulcsingerekről, melyek a kutya viselkedésére is hatnak. A kulcsingerek ismeretében a kutyát tudatosabban tudjuk tanítani pl. a behívás tanításánál megtalálhatjuk azt a hangot, mely kiadásával
1. a kutya figyelmét elnyerjük,
2. és azt a hangot is kitapasztalhatjuk, melyre a kutya visszatér hozzánk.
Az előbbinél a kutya figyelmét klasszikus kondicionálással (pl. hang + étel) tudjuk erősíteni és egy általunk elképzelt viselkedést tanítani neki (pl. hang hallatán érkezen vissza hozzánk, mert a tanítás során ételt kap tőlünk). –> Az ultrahangos síp használata a tanítás során ezen alapul.
Míg az utóbbinál automatikusan végbemegy a viselkedés változása kondicionálás nélkül, hisz a kutya veleszületett képessége, hogy reagál a kulcsingerekre, amik a vadászösztönét hívják életre (pl. a kutya visszatér hozzánk, ha imitáljuk egy “vészkiáltást” hallató állat hangját). –> A sípolós játékok ezért váltanak ki a kutyából izgalmat.
Azért is érdemes gyakorolni biztonságos körülmények között, a tanítás ideje alatt, hogy megismerjük a kutya motivációját és azt a hangot, frekvenciát ami számára vonzó. Ennek ismeretében nemcsak a behívást tudjuk hatékonyabbá tenni, de akár a zajérzékenységet is tudjuk csökkenteni, ha megfelelő időben és előre felépített lépésekben a kutya figyelmét megtanítjuk egy hangra összpontosítani, amit akár nagyobb zajban is ki tud szűrni és a vadászösztöneire hatva a félelmén felülkerekedhet. (lsd. később Bevezetés a viselkedésterápiába)
Az oldal tartalmának másolása tilos!