KOREOGRÁFIA KIALAKÍTÁSA #szimatkihívás

A továbbiakban a gyakorlást kezdd el a kutyád és saját szükségleteihez igazítani. Ehhez itt találsz útmutatót.

Nyugodtan tarts egy-egy nap szünetet a kutyád és saját magad számára, ha úgy érzed alábbhagyott a lendület. Ha kölyökkutyával, vagy senior kutyával gyakorolsz ideális 1-2 nap kihagyás után folytatni a tanulást. 



ÍGY GYAKOROLJ A TOVÁBBIAKBAN



1. KOREOGRÁFIA KIALAKÍTÁSA
A következő 2-3 napban elsőként a gyakorlatsor 5. lépésén változtatunk. Itt alakítunk ki egy koreográfiát, ami kutya számára egyértelművé teszi a szimatolós feladatot. Ez a koreográfia jelzi a kutya számára, hogy a játék keresése fog következni, illetve jelzi azt is, hogy véget ért a játék keresése.

2. TÁVOLSÁG NÖVELÉSE, ÉS A SZIMATOLÓS KERESÉS
A koreográfia kialakítása utáni 2-3 napban már a távolságot növeljük. Elsőként a 3. lépés helyben maradás feladatban, és ha ez sikeres, akkor átültetjük az 5. lépés koreográfiába is. Ezen a ponton pedig már rajtad áll az egyensúly kialakítása:
– milyen messze lépsz el?
– és hova rakod le a játékot?

e kettő fogja meghatározni, hogy a kutyád mennyire fogja az orrát is használni a kereséshez, a látása mellett. A keresést a látásra építjük, és veled közös tevékenységben tanítjuk, sőt még a hangodhoz is kapcsoljuk. Így tudjuk megtartani azt az érzékeny egyensúlyt az érzékszervek között, ami ahhoz kell hogy a kutyánk szimatolása csak annyira kapcsolódjon be, amennyire még a hétköznapi életben az együttműködést tudja támogatni. Avagy tudjon velünk együtt játszani, és közben figyelni ránk. Végül, de nem utolsó sorban pedig tudja elengedni ezt a tevékenységet. 🙂


1. A KOREOGRÁFIA KIALAKÍTÁSA

A következőkben elsőként a gyakorlatsor 5. lépésén változtatunk. Itt alakítunk ki egy koreográfiát, ami kutya számára egyértelművé teszi a játék keresését.

FELADAT A KUTYÁDDAL

A következő 2-3 napban így gyakorolj a kutyáddal:

KÖVESD A 7. NAP

1-4 LÉPÉSEIT
változatlan (lásd 7. nap feladatok és a 2. feladatsor útmutatásai) 
5. lépés
JÁTÉK KERESÉSE – KOREOGRÁFIA KIALAKÍTÁSA


5.1 Behívás vagy kijelölt helyhez vezetés falattal

5.2 JELZÉS – MEGÉRINTÉS

5.3 HELYBEN MARADÁS

5.4 KERESÉS

5.5 JELZÉS – MEGÉRINTÉS
Készítsd a kutyád játékát a kezedbe.

5.1 Behívás vagy kijelölt helyhez vezetés falattal
Tarts egy falatot a kezedben a kutyád orrának magasságában. Nyújtsd felé a falatot és kezdj el hátrálni a kijelölt hely irányába. Ha ismeri a behívást, akkor kérheted tőle azt is. A kijelölt helynél állj meg, dicsérd őt szóban. Majd guggolj le és rakj le egy falatot a kijelölt helyére. Hagyd, hogy ezt a falatot megegye.

5.2 JELZÉS – MEGÉRINTÉS
Állj vagy guggolj a kutya tanulásra kijelölt helyénél a kutyával szemben. Az egyik tenyeredet vagy ökölben tartott kezedet vagy a játékot (azt válaszd ki amelyik a kutyád számára a legkönnyebb volt, akár még falatot is rakhatsz pl. az ökölben tartott tenyeredbe) tartsd a kutyád orrának magasságában: amikor közelít az orrával, dicsérd őt szóban, erősítsd meg egy szóval (“BÖK”), majd jutalmazd egy falattal.

5.3 HELYBEN MARADÁS
Állj a kutya tanulásra kijelölt helyénél a kutyával szemben.
Majd ismét mutasd a kézjelet és ezzel egy időben mondd ki a szót, amit a helyben maradáshoz kapcsoltál. És egy lépést lépj el hátrálva, ott guggolj le, rakd le a játékot a földre, majd rögtön állj fel, és lépj vissza a kutyához. A másik kezeddel rakj le egy a falatot a kijelölt helyre. Hagyd, hogy megegye. Majd rögtön folytasd a következő lépéssel. 

5.4 KERESÉS
Mutass a földre lerakott játékra. Ha a kutyád nem reagál rá, akkor kezdj magad közelíteni a játékhoz, mutass rá többször, biztasd a kutyádat. Amikor a játék felé közelít mondd “KERESD”. Hagyd, hogy megközelítse a játékot – FIGYELD MEG A TERMÉSZETES JELZÉSÉT, REAKCIÓJÁT (lehet a szájába veszi, lehet hogy csak áll fölötte, lehet hogy az előző napon tanult megérintés lesz az, amit csinálni fog… csak figyeld meg most, hogyan reagál a kutyád) – dicsérd őt szóban, majd hívd játszani. 

5.5 JELZÉS – MEGÉRINTÉS
Játssz vele. Végül, mielőtt nagyon belemerülne a játékba, kérd el tőle a játékot: tarts egy falatot az orrához, és amikor kinyitja a száját, add oda neki a falatot. Állj vagy guggolj a kutyával szemben. Az egyik tenyeredet vagy ökölben tartott kezedet vagy a játékot (azt válaszd ki amelyik a kutyád számára a legkönnyebb volt, akár még falatot is rakhatsz pl. az ökölben tartott tenyeredbe) tartsd a kutyád orrának magasságában: amikor közelít az orrával, dicsérd őt szóban, erősítsd meg egy szóval (“BÖK”), majd jutalmazd egy falattal. 

A feladat végén találsz egy videó segédletet, amiben azt látod, hogy a közös játékot kihagyva kértem a jelzés- megérintést a kutyától. Ezt 3-6 hónap gyakorlás után kérheted a saját kutyádtól is hasonlóan. DE tartsd szem előtt, hogy ez hiányérzetet fog okozni nála, mert a vadászat természetes sorrendjét szakítjuk meg. Ezután törekedj arra, hogy oldd fel – érintésekkel vagy közös játékra hívással – , mert nem gyakorlott szimatolóként még könnyedén feszültség keletkezhet benne emiatt, és nehezebben engedi el a gyakorlatot!
6. lépés
GYAKORLÁS LEZÁRÁSA 
változatlan (kövesd az 2. feladatsor útmutatásai) 

2. TÁVOLSÁG NÖVELÉSE – ÉS A SZIMATOLÓS KERESÉS 

2-3 nap után, ha sikeresen kialakítottad a keresés koreográfiáját, akkor már a távolság növelésével tudod folytatni a gyakorlást.

FELADAT A KUTYÁDDAL

Naponta egy lépéssel növeld a távolságot a helyben maradásnál: ha sikeres az egy ellépés, akkor már 2 ellépéssel próbálkozz

KÖVESD A 7. NAP

1-4 LÉPÉSEIT
változatlan (lásd 7. nap feladatok és a 2. feladatsor útmutatásai)

A 3. lépés HELYBEN MARADÁSNÁL a távolságon változtass: naponta növelheted az ellépések számát, viszont am ódján ne változtass:
– mondd és mutasd “MARAD”
– hátrálva lépj el (ha ez sikeres egyszer, akkor a következő ismétlésnél guggolj le)
– rögtön lépj vissza
– jutalom

Ha ez sikeres az egy ellépéssel, akkor már 2 ellépéssel próbálkozz. A következő napon már 3 ellépéssel, és így tovább…. Minél messzebb lépsz el, annál többször jelezd még messzebbről is, szóban a kutyádnak “MARAD”. Így tudod erősíteni, hogy továbbra is a helyben maradás a feladata.
A 6. lépésnél állj meg egy kicsit. Ezt szilárdítsd meg, és innen indulhatsz tovább. Tartsd szem előtt, hogy minél távolabb lépsz el, a kutyád annál homályosabban lát Téged! Általában a 6 lépés szokott vízválasztó lenni. Légy türelmes! Ha nem sikerül a távolság növelése, kérj segítséget a csoportban! 
5. lépés
JÁTÉK KERESÉSE – KOREOGRÁFIA KIALAKÍTÁSA
5.1 Behívás vagy kijelölt helyhez vezetés falattal
5.2 JELZÉS – MEGÉRINTÉS5.3 HELYBEN MARADÁS
5.4 KERESÉS
5.5 JELZÉS – MEGÉRINTÉS

Készítsd a kutyád játékát a kezedbe.

Kövesd a korábban megadott koreográfiát. Egy dolgon változtass:  helyben maradásnál annyi lépés távolságra lépj el, (hátrálva, végig a kutyáddal szemben maradva), amennyit a helyben maradás 3. lépésnél már sikeresen megtanítottál a kutyádnak.

Naponta növelheted a távolságot, DE törekedj arra, hogy a kutyád megértse, és sikeres legyen a távolság növelése. Ha nem érti, hibázik, lépj vissza és az alapokat szilárdítsd meg – kérj segítséget a csoportban! 
A 6. lépésnél állj meg egy kicsit. Ezt szilárdítsd meg. Tartsd szem előtt, hogy minél távolabb lépsz el, a kutyád annál homályosabban lát Téged! Így egyre inkább a szimatolására fog hagyatkozni majd a játék keresésénél is, amit a földre raksz. A 6 lépés már kiváló terep arra, hogy olyan helyre rakd le a játékot, amit a kutyád már nemigen lát pl. fa mögé vagy a lakásban a kanapé takarásában. Így tudod egyre inkább a szimatolás irányába terleni a keresést.

6. lépés
GYAKORLÁS LEZÁRÁSA 
változatlan (kövesd az 2. feladatsor útmutatásai) 

Összefoglalva

A következő héten még érdemes a megadott gyakorlatsor mentán haladni. Az első 2-3 napban a koreográfiát kialakítani, majd a következő 2-3 napban a távolság növelésén dolgozni. A távolság növelését fokozatosan, napról napra tudod alakítani.

(A videó segédletben azt látod, hogy a közös játékot kihagyva kértem a jelzés- megérintést a kutyától. Ezt 3-6 hónap gyakorlás után kérheted a saját kutyádtól is hasonlóan. DE tartsd szem előtt, hogy ez hiányérzetet fog okozni nála, mert a vadászat természetes sorrendjét szakítjuk meg. Ezután törekedj arra, hogy oldd fel – érintésekkel vagy közös játékra hívással – , mert nem gyakorlott szimatolóként még könnyedén feszültség keletkezhet benne emiatt, és nehezebben engedi el a gyakorlatot!) 

A szimatolás koreográfiáját a kutyáddal a közös játék idejébe vagy a tanítás idejébe is be tudod építeni.

Minél távolabb rakod le a játékot vagy minél inkább elrejted (úgy rakod le, hogy valami takarásában van), a kutyád annál inkább használja majd a szaglását is a kereséshez.

A szimatolásban tartsd azt az érzékeny egyensúlyt, ami még hasznotokra válik a hétköznapokban! És a kutyáddal együttműködve keress te magad is: menj a kutyáddal, a kutyád után. A keresést zárd le a koreográfia szerint az érintés feladattal (kéz megérintése vagy játék megérintése).



PREY DUMMY

Lehet hallottál már az ún- prey dummy-ról, amit a vadászkutyák kiképzéséhez gyakran használnak, és hobbi célra is szuper játék (az első videó segédletben is láthattad).
A kereséshez használhatod az ún. prey dummy nevű játékot is, miután a koreográfiát sikeresen kialakítottad a kutyád saját kedvenc játékával. A prey dummy játék lényege, hogy jutalomfalatot tudsz elrejteni benne úgy, hogy ahhoz a kutyád csakis a segítségeddel tud hozzáférni. Ezáltal még motiváltabb lehet a keresésben. 

FONTOS

A prey dummy- ba csak akkor rakj falatot, ha a kutyád motivációja csökken, és önmagában a játék keresése nem motiválja. Mivel a falat illatát érzi a kutyád, tudd hogy ha ezt a keresés élményéhez kapcsolod, akkor erősíted benne az étel után kutatás ösztönös tevékenységét. Ezt megelőzendő: az első alkalommal úgy vezesd be a dummy-t a keresésbe, ahogy itt tanultad a saját játékával. Ha nem érdekli, nem motivált, akkor rakj egy falatot a dummyba, úgy hogy a kutyád lássa azt, majd kövesd a #szimatkihívás koreográfiát. A végén a dummy-ból vedd ki a falatot és azzal jutalmazd a kutyádat. Ha kellőképpen felkeltette az érdeklődését, akkor falatot már ne rakj a dummy-ba.


Alakítsd ki a tanítási rutint úgy, hogy számodra és a kutyád számára is ideális legyen.

Ehhez találsz útmutatást a következő feladatokban.