fbpx

ESETTANULMÁNY 1.- JÁTÉK TANÍTÁSA- KÖLYÖKKUTYA MODUL 6. HÉT

Írásos jegyzetben ide kapcsolódó elmélet: 76. oldalon.

Abban az esetben, ha a kutya életéből

  • kimarad a játék tanítása vagy 
  • elmarad a játék ideje vagy 
  • nem az életkorának megfelelően és mentális képességeihez, illetve igényeihez mérten kap lehetőséget játszani – a vadászösztöneit levezetni-, 

az  a kutya viselkedésében változást fog előidézni. A meg nem élt vadászösztön belső feszültséget okoz, mely feszültséget a kutya a maga módján levezeti. Ez a fajta többletenergia levezetés általában a kutyának olyan viselkedésében jelenik meg, mely az ember által nem kívánatos és problémát okoz. Általánosan elterjed nevén: kutya viselkedésprobléma.

Nem kívánt viselkedés (viselkedésprobléma) lehet például:

KUTYA VISELKEDÉSEPROBLÉMÁK AMIT A VISELKEDÉS OKOZHATagresszív viselkedés felerősödésepl. harapással okozott sérülés más embernek/ állatnakreaktív viselkedés felerősödésepl. izgatottság miatt ugrálás/ ugatássztereotip viselkedés (ismétlődő, funkció nélküli viselkedés) pl. kutya saját magát harapdálja, üldözi a saját farkát, pörög a saját “tengelye” körülpasszív viselkedéspl. kutya kedvetlen, sokat alszikjátéktárgyhoz ragaszkodáspl. játéktárgy védelmezése, stressz levezetése a tárgyon és függő kapcsolat a tárggyal
Viselkedés = a környezetből érkező inger(ek)re adott válasz(ok) eredménye (akciók vagy reakciók, melyek eredményezhetnek hely- vagy helyzetváltoztatást is)
Ösztön = veleszületett belső késztetés, hajlam, mely összetett veleszületett és tanult viselkedést eredményez.

• A kutya viselkedésére reakciók és akciók jellemzők. Tanítás hiányában gyakori, hogy a kutya reakciókat mutat az emberi környezetben, mely reakciókat az ösztönök vezérlik. Ezt nevezzük reaktív viselkedésnek. A reaktív viselkedés feloldható aktív tanítással, ekkor az akciók jellemzők a kutya viselkedésében.  Reakció például: a kutya agresszivitása fokozott, emiatt támad.
Akció például: a kutya agresszivitása fokozott, és ahogy tanulta, ekkor játékot vagy feladatot kér a gazdájától, vagy a már tanult feladatot önmaga hajtja végre. Ettől továbbhaladva elérhetjük, hogy a kutya megtanulja kioldani magát a feszült helyzetekben (pl. bunda megrázása).

A kölyök és a felnőttkor határán a kutya motiváltságát a vadászösztönre (zsákmány felderítése, üldözése, elkapása, marcangolása) építve hosszú távon fenn lehet tartani. Ezt a vadászösztönt biztonságos keretek közé tereljük, amit már a kutya kölyökkorában elkezdünk tanítani: játékot tanítunk a kutyának, melyet fokozatosan egyre komplexebb feladatokkal kapcsoljuk össze. 

A videón szereplő tacskó 3 hónapos korától kutyaoktatás keretein belül tanult. A videon 6,5 hónapos korában, a kutyaoktatási folyamat 10. alkalmán látható:
A videó első felében látható, hogy játék jelenlétében a behívás már nem sikeres, ami korábban nem volt jellemző. A kutya  az ivarérés időszakába lépett, emellett a vadászösztön erősebben munkálkodott benne mint azelőtt. A korábban tanított behívás és a jutalomfalattal motiválás 6,5 hónapos korában már nem volt számára elégséges ahhoz, hogy játék jelenlétében hívásra visszamenjen a gazdihoz.

A video második felében látható, hogy a  korábban tanított feladatokat egy új játéktárggyal kötjük össze, aminek látványára korábban nem mutatott izgalommal reagált otthon (ez a frizbee, amit a gazdi vett a kutyának, majd elhozta magával a kutyaoktatási alkalomra).

A kutya számára 3,5 hónapos korában már éles határt húztunk a feladat (koncentrált állapot) és a játék (vadászösztön megélése) közé. Erre tudunk építkezni az ivarérés időszakában 6,5 hónapos korában (a kutya még az első tüzelés előtti időszakban van, ivartalanítva még nincsen), hogy az ösztönös állapothoz is koncentrált mentális aktivitást kapcsoljunk. 

A videón szereplő kiskutya családi célra tenyésztett törpe tacskó. Fajtáját figyelembe véve és a viselkedésproblémák kialakulásának megelőzésére koncentrálva tanult játékot.
A szabadjára engedett vadászösztönök a mindennapi életben a gazdik számára, -akik családi kutyaként vették maguk mellé- gondot okozott volna a későbbiekben. Ezt megelőzve tanítottuk a kutyát olyan játékra, mely a gazdi- kutya páros számára a mindennapokba is beépíthető aktivitás a nagyvárosi környezetben. 


Egy példa a tacskók ösztönös viselkedésére, amikor a vdászösztön megmutatkozik. A videón munkára tenyésztett kutyák munka közben láthatók. Ez a viselkedés természetes, mely ha nincs kellő időben megfelelő keretek közé terelve, akkor a gazdik számára városi környezetben kifejezetten gondot okoz, mert a kutya könnyen veszélyessé válhat más emberre, állatra egyaránt:

Az oldal tartalmának másolása tilos!