fbpx

ELŐKÉSZÜLETEK A GYAKORLÁSHOZ- GYAKORLATI FELADATOK 4. HÉT

A héten elkezdjük a tiltást tanítani a kutyáknak. Ennek gyakorlásához még otthoni, csendes, benti környezetet érdemes választani.

A szemkontaktus feladathoz készíts elő egy üres zacskót amit a zsebedbe tudsz rakni vagy a közeledben le tudsz rakni. A helyben maradást követően rögtön térj rá a szemkontaktus feladatra, ekkor már legyen nálad ez az üres zacskó is.


0. lépés:
Kutya helyének kijelölése (ennek “miért”-jét lásd az előző heti anyagokban).

A heti feladatok gyakorlásánál továbbra is érdemes az alábbiakra figyelni: 

  • még bent a lakásban gyakorolni, ahol kevés a zavaró tényező
  • a megadott sorrendben gyakorolva a feladatokat, mintha egy koreográfia lenne
  • a megadott ismétlésszámmal
  • ideális naponta egyszer, a kutya számára kijelölt tanulási időben gyakorolni (ez a legideálisabb etetési idő előtt, ekkor a kutya napi étel adagjának egy részét lehet a tanításra szánni, majd a tanulás végén az etetési idővel zárni a közös gyakorlást)
  • a feladatok ideje alatt a kutya lehet pórázon vagy akár anélkül is, érdemes változtakoztatni, hogy a kutya szokja meg: póráz=feladat, de tudja később azt is, hogy anélkül is lehet feladata, hogy pórázra lenne kapcsolva
    Viszont az önkontroll feladatnál minden esetben legyen a kutya pórázon, hiszen a póráz az ami visszafogja, ha az ösztönök erősebbnek bizonyulnak a feladat ideje alatt. És érvényes ez a szemkontaktus feladatnál is. 
  • a kutya számára legyen elérhető a ivóvíz a közelben, kínáljuk vízzel a feladatok között tartott szünetekben
  • a tanulási idő alatt: feladat-szünet váltakozik, a szünetekben hagyjuk, hogy a kutya eltávolodjon, de akár játszani is hívhatjuk. A szünet ideje szubjektív, most még érdemes rövidebb szünetet tartani max. 1 perc, hogy a kutyát könnyebben vissza lehessen hívni a gyakorlásba.
  • a szavak másodlagosak, most még a kutyát “az orránál fogva vezetni tanuljuk”. Próbáljunk meg csendben maradni, a kéréseken kívül ne mondjunk ki más szavakat, hogy a kutya könnyebben tanulja meg mit  jelent (milyen feladatot rejt) egy adott szó.  
  • a tanítás során nyugodtan léphetsz visszafelé is (alapok megszilárdítása), ha egy-egy feladat nem sikeres. Akár pépes falattal is készülj a darabos jutalomfalatok mellett. Ha a kutya figyelme lankad, a legegyszerűbb a figyelmét visszahozni az “orránál fogva”, folyamatos étel kontakttal.

    Ne feledd a feladat végét és a játékidő végét minden alkalommal jelezd a kutyának: “MEHETSZ”, hasonlóan a gyakorlás végét is “VÉGE” (több falat, kutya kijelölt helyének elpakolása stb.)

EMLÉKEZTETŐ
A tanítás során fokozatokat tartunk:
– ingerkörnyezet
(halk, csendes környezettől a nyüzsgő környezet felé haladva: a kutya számára a legkönnyebb, ha otthoni környezetben, a saját helyén tanul- ez biztonságot ad számára. A kutya számára a legnagyobb kihívás lehet, ha több kutya, több ember társaságában, ismeretlen környezetben tanul, váratlan és/ vagy ismeretlen ingerek közepette tanul, ahol szüntelen a mozgás, zaj, szag áramlása.)

– időtartam
(rövidebb idejű tanulástól haladunk a hosszabb ideig tartó feladatok felé. Eleinte egy feladat másodpercekig vagy max. 1 percig tart, sok szünet beiktatásával. A kutya számára kihívás, ha huzamosabb ideig kérünk tőle koncentrált állapotot. Ezért fokozatosan növeljük a feladatok számát és időtartamát, eleinte még sok szünettel szakítjuk meg a tanulást.)

– távolság
(a kutyának könnyebb megérteni és végrehajtani a feladatot, ha az ember 0,5-1 méter távolságra van tőle, és látja az ember arcát, mozdulatait. Nagyobb kihívás minél távolabb van az ember a kutyától: általában 5-6 méteren túl kezdődnek a nagyobb kihívások, hiszen a kutya látásélesség határát általában e távolságon túl átlépjük, és már homályosabban látja az embert aki kéri tőle a feladatokat.)

– testhelyzet a kutyához viszonyítva
(a kutyának a legkönnyebb megértenie/ végrehajtania egy adott feladatot, ha az ember a kutyával szemben áll. Egy fokkal nehezebb ha az ember a kutya mellett áll, és még ennél is nagyobb kihívás, ha az ember a kutya mögé áll, hiszen a kutya látóteréből kikerülő embernek már csak a hangja alapján tudja a kutya a feladatot megérteni és végrehajtani.)

– testhelyzet és mozgás
(a kutyának könnyebb feladatot tanítani, ha guggolunk, az ő szemmagasságban vagyunk. Nagyobb kihívás ha az ember felegyenesedve – állva- kér a kutyától feladatot, és még nagyobb kihívás ha az ember lassan mozog kezd. A legnagyobb kihívás ha az ember intenzív mozgást végez vagy hirtelen mozdulatot tesz miközben a kutyától feladatot kér.) 

– feladat komplexitása
(az egyszerű feladatoktól lehet az összetettebb feladatok felé haladni. Ezért lépésről lépésre érdemes kezdeni a tanítást, majd fokozatosan összekapcsolni egymással a részfeladatokat.)

– kézjel, hang, szavak
(a kutya eleinte az ember testének jelzéseit köti össze egy adott feladattal, így lehet a kutyát kézjelekre könnyebben megtanítani, mint szóbeli kérésekre. A jutalomfalat kézben követésétől a kézjelekig így lehet eljutni. Majd a kézjelekkel egyidőben kiadott hangok vagy kimondott szavak később kézjelek nélkül is kérhetők a kutyától. A kutya könnyebben érti meg az egyszerű hangokat: vonzóbb számára a magasabb hang, a mélyebb (morgásra emlékeztető) hang ijesztőbb.
A szó jelentését egy adott hangsúlyhoz tudja kapcsolni a kutya, majd más hangsúllyal is lehet tanítani ugyanazt a feladatot, hogy a kutya megértse a kérést. Ezért is nagyobb kihívás a kutya számára csak a szóban kért feladatot végrehajtani. És csakugyan nagyobb kihívás a lassú mozgást követni, mint a gyorsat. A gyors mozgás az ösztönöket hívja elő, míg a lassú mozgás “érdektelen” a kutya számára, amíg nem kapcsol hozzá feladatot. A kutya könnyebben reagál a kézjelekre, ha a lassú mozgás követését már tanulta: kézben lévő falat követése.)

-évszakok és időjárás
(az évszakok függvényében a téli, csendes idő ideális tanítás szempontjából: kevesebb szaginger, kevesebb mozgás és kevesebb hang/ zaj jellemző. Kihívást tud a kutya számára okozni az emberi öltözet, a nagy kabát, kapucni, amikor nem látja az ember arcát és mozdulatait. A tavaszi időszak, az olvadás, sok szagot hoz, egyre több a mozgás is, így a kutya figyelme kinti környezetben már könnyebben terelődik el, főként tavasz kezdetén. A nyári időszakban a meleg jelenthet kihívást, a kutyák általában lelassulnak, kevésbé intenzív mozgást igényelnek, többet lehet ilyenkor a helyben maradást, séta közben megállást és nézelődést is gyakorolni. Az őszi időszakban szintén intenzívebbek a szagok, több a nedvesség, hasonló a tavaszi időszakhoz. Az esős idő nagyobb kihívás lehet a kutya számára: erősödnek a hangok, az emberek “sietősebbek”, az esernyő újdonság lehet és félelmet kelthet eleinte, az emberek öltözéke szintén, pl. a “susogós esőkabát” hangja. Tehát az időjárás és az évszakok nagyban befolyásolják a kutya tanulási képességét és figyelmét. Minél kevesebb a zavaró tényező -hang, mozgás, szag-, annál könnyebb a kutya figyelmét elnyerni.)

Az oldal tartalmának másolása tilos!