Mondom “GYERE” és a kutyám odajön. Adok is neki egy falatot, de mi jön ezután? Mi a következő lépés? Vajon meddig lesz elég jutalomfalattal motiválni a kutyád?
Tegnap tapasztaltad, hogy a kutyád végeredményben odamegy hozzád, ha hívod a tanulás ideje alatt (ha mégsem: kérdezz a Facebook csoportban vagy e-mailben).
Ehhez csupán a “GYERE” szó mögötti tartalom megfelelő tanítása szükséges, egyszerűen követhető tempóban, és sok-sok sikerélménnyel.
A kutya számára kijelölt tanulási idő erre való. A gyakorlás hozza az eredményt, a kutya egyre inkább megérti mit szeretnénk tőle. Ő tanulja a mi kommunikációnkat, kéréseinket, mi pedig az ő jelzéseit, erősségeit és gyengepontjait napról napra kitapasztaljuk.
Ez már a 4. nap és megeshet, hogy már úgy érzed unalmas a feladatsor, túl sok az ismétlés: “Már nem kihívás ez nekünk. Ha már én unom, akkor mi lehet a kutyám fejében?” Lehet, hogy már hívnád őt távolabbról, mondanád előre, hogy “GYERE”, tesztelnéd nehezebb szituációkban is, több kutya között, több ember között, élthelyzetekben…
DE itt álljunk meg egy picit. Mielőtt belevetnéd magad az élet hullámzó tengerébe, és beszippanta az első örvény, majd “Kukába az egésszel! Ez a gyakorlás semmire sem jó, hiszen még mindig nem jön vissza a kutyám, ha hívom! Hiába a mindennapi gyakorlás és a figyelemfelkeltő hang.” ezekhez hasonló mondatokat süllyesztenének a víz alá… haladjunk is tovább a mai feladattal.
A kutyák tanításánál kulcsfontosságú a motiváció felépítése. Ahhoz, hogy a kutyád hívásra visszamenjen Hozzád, kell hogy legyen egy belső késztetése. Ezt a belső motivációt, -amikor a kutya önszántából érkezik a behívásra, mindennemű kényszertől, félelemtől mentesen- fel lehet építeni.
Ehhez ismerni szükséges a kutyádat, azt hogy ő mit szeret csinálni és ez nagymértékben függ a kutya életkorától is.
– Kölyökkorban az étel nagyonis motiváló, hiszen a kiskutya még csak ismerkedik az ízek világával. Ezért is van, hogy sok mindent szeretnek megkóstolni, szájukba venni. Amikor pedig jön a fogváltás időszaka, akkor a rágcsálásé a főszerep. Ismét jól esik nekik, ha ételt ropogtathatnak.
– Amikor az ivarérés időszaka köszönt be, akkor már a hormonok tombolnak. Erősödnek az ösztönök, a vadászösztön is. Minden, ami a vadászösztönhöz köthető, motiválttá teheti a kutyát. Tehát ilyenkor a játékok motiválóbb erővel bírhatnak (felderítés, kergetés, elkapás, marcangolás…).
– Amikor elérkezik a felnőttkor, a kutyák már képesek összetettebb feladatokat is végrehajtani, és ha korábban tanítva voltak, akkor elkezdhetik igényelni a nagyobb kihívásokat. Ilyenkor a kognitív képességek a csúcson járnak. A kutyák gondolkoznak és igénylik a problémamegoldó feladatokat: a játékokat a tanult feladatokkal összekötve izgalmasabb lesz számukra a közös aktivitás.
– Amikor elérkezik az időskor, akkor ismét változik minden. Tompulhat egyes érzékszervek érzékenysége. Ilyenkor még mindig a feladatokkal összekötött játékok, egy lassabb ritmusban motiváló erővel hathat a kutyára. Kiváltképpen a szimatolós feladatok.
(Amit itt olvastál egy általánosítás. Kivételek mindig vannak, ezt tartsd szem előtt.)
Az alapköveket már letettük. Ha minden nap gyakoroltál, akkor építkezhetünk tovább a motiváció felépítésével. Avagy: a “GYERE” szó kimondása után mi történjen, ezt kezdjük el tanítani ma a kutyának. 😉
Figyeld meg, gondold át, majd ragadj meg tollat/ ceruzát és tedd fel magadnak a kérdéseket : Mit szeret csinálni a kutyám? Mi az ami élteti?
Írd le mindazt, amit a Kutyád szeret csinálni:
– Mi a kedvenc játéka?
– Mi a kedvenc íze?
– Mi az az érintés amit szeret?
– Kiknek örül, ha meglátja őket (emberek és kutyabarátok)?
– Hol szeret sétálni?
– Séta közben mit szeret csinálni, mivel foglalja el magát? és így tovább. Bármi jöhet ami az eszedbe jut.
Majd miután kész vagy a listával karikázz be 3-at ezek közül.
Ezt a 3 dolgot használd fel a behívás tanításánál. (lásd: feladat a kutyának)
Továbbra is tartsd a napi gyakorlást az etetési idő előtt.
Kb. ~5 perc tanítási idő naponta a heti bázis feladatsorral + az itt olvasható napi kiegészítéssel
Továbbra is a kutya kijelölt helyéhez kötve gyakorolj, és a gyakorlás végét az etetéssel zárd (tegnapi fókusz feladat).
1. Fogj a kezedbe több jutalomfalatot.
2. Tartsd oda a kutya orrához a jutalomfalatokkal teli kezedet.
3. Add ki a figyelemfelkeltő hangot.
4. Kezdj el hátrálni/vagy most már fordíts hátat a kutyának és hagyd, hogy kövessen (jutalomfalatos kéz ekkor a hát mögött, a kutya orrának magasságában→ ne előzzön meg, csak kövesse a kezed). 3-4 lépést tegyél meg így a kutya kijelölt helye felé, miközben a kutya orrának magasságában tartod a kezedet és ő ezt követi.
5. Maradj mozgásban és amikor a kutya közelít feléd, mondd “GYERE” és közben kapja a falatot (vagy a megálláskor kapja meg, ez függ a kutyától is: ha tud követni egy falatot a kezedben, akkor a megálláskor kapja meg, ha még időközben elkalandozik akkor útközben is adagolhatsz neki falatokat).
6. Végül állj meg és jöhet egy dolog, amit a kutyád szeret csinálni!
pl. hívd játszani a kedvenc játékával
pl. rejts el egy falatot a helyén mait kiszimatolhat
pl. masszírozd meg ott ahol a legjobban szereti
pl. adj fuss el előle és hívd kergetőzni
tehát bármi, amit a kutyád szeret csinálni, az legyen most a behívás vége. A lényeg, hogy VELED EGYÜTT csinálja, kösse Hozzád ezt a tevékenységet és a jó élményt. És ha úgy érzed ehhez a lakás már kicsi, akkor egy csendes, de általatok jól ismert kinti környezetben gyakoroljatok úgy, hogy a kutya helyét itt is kijelölöd (pl. egy törölköző vagy pokróc segítségével, ez a fix pont, amiről továbbra is később lesz szó miért is fontos ez 😉 ).
ismételd a feladatot 3x (váltogad hogyan hívod: vele szemben hátrálva vezeted a helyéhez vagy hátat fordítva neki hagyod hogy kövesse a jutalomfalatos kezedet a helyéhez. Illetve váltogasd a behívás végét is: pl. szimat, pl. játék, pl. érintés amit szeret).
7. Majd a gyakorlás végét az etetési idővel zárhatod (figyelemfelkeltő hang=etetési idő).
Ahhoz, hogy a kutyád minél több helyzetben Téged válasszon, akkor amikor hívod, kell hogy legyen egy belső motivációja. Ezt a legkönnyebben úgy tudod kialakítani, ha megfigyeled őt. Megfigyeled mit szeret csinálni, milyen játékokat szeret, milyen érintéseket szeret és így tovább. Ezeket tudatosan be tudod építeni a tanításba, melynek során megmutatod neki, hogy a behívás végén mindig történik valami szuper dolog, amit együtt csináltok.
És itt a kutya előtt járunk egy lépéssel, hogy már megtanítsuk neki: a jutalomfalat megevése után is maradjon a közelünkben, hiszen a behívás azt is jelenti, hogy “GYERE, mert JÓ DOLGOK VÁRNAK ITT RÁD MIUTÁN IDEJÖTTÉL!”.
Ha leragadunk a jutalomfalatok szintjén, akkor a kutya is így fog tenni.
Lehet, hogy ismerős az a helyzet, amikor a kutya behívásra odajön, elveszi a jutalomfalatot és már megy is vissza oda, ahonnan elhívtad őt. Hiszen Te tanítottad erre: a jutalomfalatért menjen oda hozzá, és ha azt megszerezte, akkor mi jön utána? Semmi érdekes? Akkor már nincs is ott több dolga, hát visszamegy oda ahol jól érezte magát!
Viszont, ha a behívás végén következik valami ami érdekes, akkor később a jutalomfalatot is el lehet hagyni, mert a kutya motiválttá válik, érdekelni fogja miért hívod magadhoz.
A behívás mindig a kutya javát kell, hogy szolgálja a tanítás ideje alatt: kap egy nyugtató érintést, vagy a kedvenc fésűjével megszabaítod őt a viszketést okozó szőrszálaktól, vagy új játékot vettél neki és azzal szeretnéd játszani hívni, vagy sétára indultok és behívással jelzed neki, hogy elérkezett az idő… mind mind olyan dolgok, ami a kutya jólétét szolgálják, és ahol jól érzi magát, ott többször fog megjelenni. Ha a közeledben jól érzi magát, akkor keresni fogja a társaságodat. Erre törekszünk.
Az élethelyzeteket most még engedd el, annak is eljön majd az ideje, inkább a gyakorlásra koncentrálj, hogy eredményesek legyetek a 14. nap végére. 😉
És még egy apróság amit érdemes kiemelni: a hátat fordítás. A kutyák tanulási folyamatában a testhelyzetek és a mozdulatok kulcsfontosságúak, ezért hatékonyabb a kutyát jutalomfalattal megvezetni és ehhez hozzárendelni a szót (kérést). Lesz olyan szituáció az életben amikor majd úgy hívod a kutyádat, hogy ő nem látja az arcodat, vagy egyáltalán nem lát Téged. És még az is megeshet, hogy a hangodat a másik irányba ereszted ki, mint amerre a kutya van. Ezekre már előre felkészülünk és ahhoz, hogy a kutya csak a “GYERE” szó hallatán is tudja mi a feladat, ahhoz egy újabb testhelyzetben is elkezdjük tanítani őt: hátat fordítva.
Az oldal tartalmának másolása tilos!