3. nap – MIÉRT EZ A FELADAT? #szimat
Szimatolás közben egyértelmű, hogy a kutyánk az orrát aktívan használja. Ám ez a tevékenység korántsem annyira egyszerű, mint amilyennek tűnik. A szimatolás a kutyánk részéről nagyobb energiabefektetést igényel, mint gondolnánk. Olyan mentális aktivitás ez, amit talán úgy tudunk emberként a leginkább megérteni, ha mi magunk is elkezdünk szagokat “szimatolni”. Cseppet sem könnyű koncentrálni a körülöttünk zajló történésekre, miközben egy virág illatát szaglásszuk. Bár kutyánknak sokkal jobb képességei vannak ezen a téren, a szelektív hallás, és még a szelektív látás is felüti fejét, ha szimatolásról van szó: olyan mértékű koncentrációt igényel ez a tevékenység, hogy minden más történés a háttérbe szorul.
A gyakorlás ideje alatt a szimatolás mentális aktivitáshoz fokozatosan kezdtük el hozzászoktatni a kutyánkat a kezünkben tartott és mozgatott étel segítségével. Tettük ezt azért, hogy kutyánk a mozdulatainkra is tudjon figyelni, ha esetleg elfárad az orra, ilyen módon meg tudjon pihenni, és motivációja hosszútávon fennmaradjon.
Kutyánk ösztönösen tartja fenn az egyensúlyt az érzékszervek aktivitása között. Ha az egyik elfárad, átvált egy másikra. Amikor az orr pihenni szeretne, a fülek vagy a szemek aktivabban érzékelnek. Így balanszírozik a természet.
Ezt a balanszírozást a szimatoáls tanítása közben mi felelősségünk fenntartani. A szimatolás tanításában az érzékszervek egyensúlyát eleinte eltoljuk az kutyaorr javára. Ha ezt túlzásba visszük, akkor a kutyánk könnyen benne ragadhat a szagok világában, ami szélsőséges viselkedést eredményez. Ezért még mielőtt nagyon eltolódna az egyensúly, már elkezdünk balanszírozni az érzékszervek között.
Ez a balanszírozás, amit a mai gyakorláson már aktívabban tapasztalhatsz: a játék idejében és a feladatok idejében egyaránt.
A közös játék idejében a lépéseket következetesen tartjuk:
1. A gyakorlás elején a játékos vadászat 1. – 5. lépésig végigvezetjük a kutyát, ahol a különböző érzékszerveit felváltva “kapcsoljuk” be, majd ki. Szinte nem is hagyunk időt arra, hogy belemerüljön egy-egy érzékszervének aktivitásába, már váltunk is.
2. Majd a feladatok ideje alatt a kutyánk orrára hatunk aktívan a kezünkben tartott falattal. És már elkezdjük alkalmazni a szóbeli dicséretet. Ezzel a kezdeti szimatolás és ízérzékelés felerősítését kezdjünk a hangunkkal is kompenzálni, miközben a mozgást továbbra is tartjuk. Így is segítjük az egyensúly megtartásában a kutyánkat: a fülek és a szemek is aktívak a tanításban.
3. A gyakorlás vége felé ismét a játékot hívjuk elő. És ekkor már tudatosan törekszünk arra, hogy az érzékszerveken végig haladjunk: hangot (szóbeli dicséretet), mozgást, érintést egymás után belecsempészünk a játék idejébe. Így minden érzékszervre hatni kezdünk. És a kutyaorr is megpihenhet. 🙂
Majd a teljes gyakorlás lezárását falat nyalogatással segítjük. Ami az ízérzékelést aktivizálja és a kutyára nyugtató hatással van.
Emlékezz vissza: a vadászat természetes sorrendjére, ahol a nyalogatást a vadászat végén a pihenés követi. Ezt adjuk meg a kutyánk számára, hogy mentálisan támogassuk az egészségét.
EMLÉKEZTETŐ
A #szimat minikurzuson egy játék tárgy keresésére készítjük fel jelenleg a kutyánkat. Mindezt olyan módon tesszük, hogy a kutyás hétköznapokat színesítse ez a közös tevékenység, és fenn tudd tartani az egyensúlyt a kutyás életmódban, illetve a kutyád mentális aktivitásában.
Lehet láttál már keresőkutyákat munka közben, akár videón. Az ő tevékenységük mindettől eltér, a munkához a tanításuk is más útvonalat kíván.