fbpx

ESETTANULMÁNY 2.- KÖLYÖKKUTYA MODUL

A kölyök és a felnőttkor határán a kutya motiváltságát a vadászösztönre (zsákmány felderítése, üldözése, elkapása, marcangolása) építve hosszú távon fenn lehet tartani. A kutyaoktatási alkalmakon a vadászösztönt biztonságos keretek közé tereljük, amit már a kutya kölyökkorában elkezdünk tanítani: játékot tanítunk a kutyának, melyet fokozatosan egyre komplexebb feladatokkal kapcsoljuk össze. 

A videón szereplő tacskó 3 hónapos korától kutyaoktatás keretein belül tanult. A videon 6,5 hónapos korában, a kutyaoktatási folyamat 10. alkalmán látható:
A videó első felében látható, hogy játék jelenlétében a behívás már nem sikeres, ami korábban nem volt jellemző. A kutya  az ivarérés időszakába lépett, emellett a vadászösztön erősebben munkálkodott benne, mint azelőtt.
A korábban sikeresen tanított behívás és a jutalomfalattal motiválás 6,5 hónapos korában már nem volt számára elégséges ahhoz, hogy játék jelenlétében hívásra visszamenjen a gazdihoz.
A video második felében látható, hogy a  korábban tanított feladatokat egy új játéktárggyal kötjük össze, aminek látványára korábban nem mutatott izgalommal reagált otthon (ez a frizbee, amit a gazdi vett a kutyának, majd elhozta magával a kutyaoktatási alkalomra).

A kutya számára 3,5 hónapos korában már éles határt húztunk a feladat (koncentrált állapot) és a játék (vadászösztön megélése) közé. Erre tudunk építkezni az ivarérés időszakában 6,5 hónapos korában, amikor a motiváció az étel iránt csökkent és ez a kutyaoktatási alkalmon is megmutatkozott (a kutya még az első tüzelés előtti időszakban van, ivartalanítva még nincsen). Ebben az életkorban kiemelkedően fontos, hogy az ösztönös mentális állapothoz is koncentrált mentális aktivitást kapcsoljunk.

A videón szereplő kiskutya családi célra tenyésztett törpe tacskó. Fajtáját figyelembe véve és a viselkedésproblémák kialakulásának megelőzésére koncentrálva tanult játékot.
A szabadjára engedett vadászösztönök a mindennapi életben a gazdik számára, -akik családi kutyaként vették maguk mellé- gondot okozott volna a későbbiekben. Ezt megelőzve tanítottuk a kutyát olyan játékra, mely a gazdi- kutya páros számára a mindennapokba is beépíthető aktivitás a nagyvárosi környezetben. 

Egy példa a tacskók ösztönös viselkedésére, amikor a vdászösztön megmutatkozik. A videón munkára tenyésztett kutyák munka közben láthatók. Ez a viselkedés természetes, mely ha nincs kellő időben megfelelő keretek közé terelve, akkor a gazdik számára városi környezetben kifejezetten gondot okoz, mert a kutya könnyen veszélyessé válhat más emberre, állatra egyaránt. Az agresszió mértéke a támadásik, akár harapásig is eljuthat:


ESETTANULMÁNYHOZ KAPCSOLÓDÓ ANYAG A JEGYZETKÖNYVBEN

Írásos jegyzetben: 86-96. oldal.

Abban az esetben, ha a kutya életéből

  • kimarad a játék tanítása vagy 
  • elmarad a játék ideje vagy 
  • nem az életkorának megfelelően és mentális képességeihez, illetve igényeihez mérten kap lehetőséget játszani – a vadászösztöneit levezetni-, 

mindez a kutya viselkedésében változást fog előidézni. A meg nem élt vadászösztön belső feszültséget okoz, mely feszültséget a kutya a maga módján levezeti. Ez a fajta többletenergia levezetés általában a kutyának olyan viselkedésében jelenik meg, mely az ember által nem kívánatos és problémát okoz. Általánosan elterjed nevén: kutya viselkedésprobléma.

Nem kívánt viselkedés (viselkedésprobléma) lehet például:

– agresszív viselkedés felerősödése pl. harapással okozott sérülés más embernek/ állatnak
– reaktív viselkedés felerősödése pl. izgatottság miatt ugrálás/ ugatás
sztereotip viselkedés (ismétlődő, funkció nélküli viselkedés) pl. kutya saját magát harapdálja, üldözi a saját farkát, pörög a saját “tengelye” körül
– passzív viselkedés pl. kutya kedvetlen, sokat alszik
– játéktárgyhoz ragaszkodás pl. játéktárgy védelmezése, stressz levezetése a tárgyon és függő kapcsolat a tárggyal

Viselkedés = a környezetből érkező inger(ek)re adott válasz(ok) eredménye (akciók vagy reakciók, melyek eredményezhetnek hely- vagy helyzetváltoztatást is)
Ösztön = veleszületett belső késztetés, hajlam, mely összetett veleszületett és tanult viselkedést eredményez.

• A kutya viselkedésére
reakciók és akciók jellemzők. Tanítás hiányában gyakori, hogy a kutya reakciókat mutat az emberi környezetben, mely reakciókat az ösztönök vezérlik. Ezt nevezzük reaktív viselkedésnek. A reaktív viselkedés feloldható aktív tanítással, ekkor az akciók jellemzők a kutya viselkedésében.  Reakció például: a kutya agresszivitása fokozott, emiatt támad.
Akció például: a kutya agresszivitása fokozott, és ahogy tanulta, ekkor játékot vagy feladatot kér a gazdájától, vagy a már tanult feladatot önmaga hajtja végre. Ettől továbbhaladva elérhetjük, hogy a kutya megtanulja kioldani magát a feszült helyzetekben (pl. bunda megrázása).

Az oldal tartalmának másolása tilos!