A videóban 3 ivarérés időszakának kezdetén álló kölyökkutya látható, egy 3 hónap időtartamú kutyaoktatási folyamat vége felé közeledve, a folyamat 10. alkalmán.
A tanítás helyszíne városi környezet: forgalom, turisták, építkezés zaja, földalatti járat közvetlenül a kiválasztott útvonalon. (A tanítási helyszín kiválasztásának lehetőségeit lásd később a mentorprogramban).
A tanulási folyamatban klikker használata segíti a gazdi- kutya párosokat. (Lásd a “miérteket” később a mentorprogramban).
A három kutya más-más helyről érkezett, különböző fajtájú:
TENYÉSZTŐ | SZAPORÍTÓ | |
törzskönyv | VAN | NINCS |
szerződés | VAN | NINCS |
szűrés betegségekre | VAN | NINCS |
előjegyzés (várakozási idő) | VAN | NINCS |
előre tervezett alom | VAN | NINCS |
kötelező oltások és chip a kutyákban | VAN | NINCS |
megkezdi a kölyökkutya korai fejlesztését (érintések, kézhez szoktatás, egyszerű gyakorlatok: kézből etetés, nyakörvhöz szoktatás, akár kölyök teszteket is csinál pl. Volhard teszt- idegrendszer stimulálása) | IGEN | NEM |
előre meghatározott vásárlói célcsoport pl. terápiás célra tenyésztett kutyák tenyésztése, vadászat munkára tenyésztés stb. (viselkedés alapján is szelektál) | VAN | NINCS |
kölyökkutyát a fejlődési üteméhez igazodva, 8 hetes kora után választja el az anyakutyától | IGEN | NEM (vagy nem minden esetben) |
pénzért árulja a kutyákat | IGEN | IGEN |
Hogyan viselkednek a kutyák tanulás közben?
A felvételen figyeld meg a kutyák jelzéseit és a mentális állapotokat (koncentrált/ izgatott!
Segítség a jegyzetkönyvben: 45-48. oldal és 64-66. oldal.
Elsősorban a szemmel látható jelzéseket érdemes figyelni, mint:
• fül mozgás (háttérzajnak ehhez van- e köze?)
• fej mozgása, test mozgása, farok mozgása (milyen környezeti inger vagy belső késztetés válthatja ki, ha a kutya megszakítja a kért feladatot/ kilép a feladatból?)
• lihegés (mire utalhat a golden retriever esetében?)
• száj nyalogatása (minek a jele lehet?)
• pupilla mérete (milyen mentális állapotra utalhat? A tacskónál az első videon szépen megfigyelhető.)
Látsz- e önkioldó jeleket a kutyákon tanulás közben, mint például ásítás, hempergés, bunda megrázása?
A jelzések megfigyelésével és feltétel nélküli elfogadásával a kutya érzéseire és szükségleteire következtetni tudunk. Segít tisztán látni: egy-egy feladat végrehajtása nem jelenti azt, hogy a kutya teljesen nyugodt vagy hogy az ösztönök nem dolgoznak a háttérben, amikor a kutya sikeresen megcsinál kérésre egy feladatot.
A kutya jelzései árulkodnak: az izgatottságot, belső feszültséget, félelmet, fájdalmat, kíváncsiságot… mind mind jelzik a kutyák feladat közben is. Amikor az emberen múlik, hogy a kutya válthat-e egy számára kényelmetlen/ fájdalmat okozó test pózt, vagy menekülés helyett inkább maradjon a félelmet kiváltó inger közelében, akkor a felelősség is az embert terheli a kutya jólétéért, egészségének megőrzéséért (lásd a videóban: golden retriever tanulási képességeit befolyásoló diszplázia).
A kutyaoktatás során fokozottan szükséges emberként- kutyaoktatóként- jelen lenni, figyelni a kutya jelzéseit és felelősségteljesen döntéseket hozni;
benne tartom a feladatban a gazdi- kutya párost? •Ha igen hogyan és mennyi ideig, és adok- e teret az esetlegesen felgyülemlett feszültség alternatív levezetésére (például játékos levezetés, tudatos kapcsolódás a kutyával, kioldó masszázs, érintések, akkor amikor a kutya önkioldó jelei nem mutatkoznak).
ha nem tartom benne a feladatban a gazdi- kutya párost?
•mi(k) a kutyának azon jelzése(i), ami(k) miatt megszakítom a feladat tanítását?
Az oldal tartalmának másolása tilos!