fbpx

ESETTANULMÁNY 1.- KÖLYÖKKUTYA MODUL


A videóban 3 ivarérés időszakának kezdetén álló kölyökkutya látható, egy 3 hónap időtartamú  kutyaoktatási folyamat vége felé közeledve, a folyamat 10. alkalmán.
A tanítás helyszíne városi környezet: forgalom, turisták, építkezés zaja, földalatti járat közvetlenül a kiválasztott útvonalon. (A tanítási helyszín kiválasztásának lehetőségeit lásd később a mentorprogramban).

A tanulási folyamatban klikker használata segíti a gazdi- kutya párosokat. (Lásd a “miérteket” később a mentorprogramban).

A három kutya más-más helyről érkezett, különböző fajtájú:

  1. TACSKÓ: tenyésztőtől– erős idegrendszerrel rendelkezik, minden szempontból egészséges kutya- gyorsan tanul, könnyen tartja a fókuszt a feladatok közben, egy helyben nyugodt, test pózok kitartása közben nyugodt
  2. GOLDEN RETRIEVER: alkalmi szaporulatból vásárolt (szaporítótól?)– diszplázia gyanús járás (kutyaoktatási folyamat után csípő diszplázia állatorvos által diagnosztizált), kifejezetten érzékeny kutya, hamar izgatott állapotba kerül mozgó tárgyak, emberek közelében- figyelme a mozgásra kiélezett, egy helyben nyugtalan, test pózok kitartása közben nyugtalan
  3. YORKSHIRE TERRIER KEVERÉK: nem kívánt szaporulatból, egy kukába kidobva találták alultápláltan– zajérzékenység, gyenge idegrendszer – bizalmatlan, lassan tanul embertől, más kutyáktól gyorsabban tanul megfigyelés útján, az idegrendszer hamar fárad, lassabban dolgozza fel az információkat- veszély érzékelésére kiélezett, éber figyelem a környezeti ingerekre, kiváltképpen az éles fémes/ csattanó hangokra

Ki a tenyésztő és ki a szaporító?

TENYÉSZTŐSZAPORÍTÓ
törzskönyvVANNINCS
szerződésVANNINCS
szűrés betegségekreVANNINCS
előjegyzés (várakozási idő)VANNINCS
előre tervezett alomVANNINCS
kötelező oltások és chip a kutyákbanVANNINCS
megkezdi a kölyökkutya korai fejlesztését (érintések, kézhez szoktatás, egyszerű gyakorlatok: kézből etetés, nyakörvhöz szoktatás, akár kölyök teszteket is csinál pl. Volhard teszt- idegrendszer stimulálása)IGENNEM
előre meghatározott vásárlói célcsoport pl. terápiás célra tenyésztett kutyák tenyésztése, vadászat munkára tenyésztés stb. (viselkedés alapján is szelektál)VANNINCS
kölyökkutyát a fejlődési üteméhez igazodva, 8 hetes kora után választja el az anyakutyátólIGENNEM (vagy nem minden esetben)
pénzért árulja a kutyákatIGENIGEN

Hogyan viselkednek a kutyák tanulás közben? 

A felvételen figyeld meg a kutyák jelzéseit és a mentális állapotokat (koncentrált/ izgatott!

 
Segítség a jegyzetkönyvben: 45-48. oldal és  64-66. oldal. 

Elsősorban a szemmel látható jelzéseket érdemes figyelni, mint:

• fül mozgás (háttérzajnak ehhez van- e köze?)

• fej mozgása, test mozgása, farok mozgása (milyen környezeti inger vagy belső késztetés válthatja ki, ha a kutya megszakítja a kért feladatot/  kilép a feladatból?)

• lihegés (mire utalhat a golden retriever esetében?)

• száj nyalogatása (minek a jele lehet?)

• pupilla mérete (milyen mentális állapotra utalhat? A tacskónál az első videon szépen megfigyelhető.)

Látsz- e önkioldó jeleket a kutyákon tanulás közben, mint például ásítás, hempergés, bunda megrázása?

A jelzések megfigyelésével és feltétel nélküli elfogadásával a kutya érzéseire és szükségleteire következtetni tudunk. Segít tisztán látni: egy-egy feladat végrehajtása nem jelenti azt, hogy a kutya teljesen nyugodt vagy hogy az ösztönök nem dolgoznak a háttérben, amikor a kutya sikeresen megcsinál kérésre egy feladatot.
A kutya jelzései árulkodnak:  az izgatottságot, belső feszültséget, félelmet, fájdalmat, kíváncsiságot… mind mind jelzik a kutyák feladat közben is. Amikor az emberen múlik, hogy a kutya válthat-e egy számára kényelmetlen/ fájdalmat okozó test pózt, vagy menekülés helyett inkább maradjon a félelmet kiváltó inger közelében, akkor a felelősség is az embert terheli a kutya jólétéért, egészségének megőrzéséért (lásd a videóban: golden retriever tanulási képességeit befolyásoló diszplázia).

A kutyaoktatás során fokozottan szükséges emberként- kutyaoktatóként- jelen lenni, figyelni a kutya jelzéseit és felelősségteljesen döntéseket hozni;

benne tartom a feladatban a gazdi- kutya párost?  •Ha igen hogyan és mennyi ideig, és adok- e teret az esetlegesen felgyülemlett feszültség alternatív levezetésére (például  játékos levezetés, tudatos kapcsolódás a kutyával, kioldó masszázs, érintések, akkor amikor a kutya önkioldó jelei nem mutatkoznak).

ha nem tartom benne a feladatban a gazdi- kutya párost?
•mi(k) a kutyának azon jelzése(i), ami(k) miatt megszakítom a feladat tanítását?

Az oldal tartalmának másolása tilos!