fbpx

4. nap #behíváskihívás

Mondom “GYERE” és a kutyám odajön. Adok is neki egy falatot, de mi jön ezután? Mi a következő lépés? Vajon meddig lesz elég jutalomfalattal motiválni a kutyádat? 


Tegnap tapasztaltad, hogy a kutyád végeredményben odamegy hozzád, ha hívod a tanulás ideje alatt (ha mégsem: kérdezz a Facebook csoportban vagy e-mailben).
Ehhez csupán a “GYERE” szó mögötti tartalom megfelelő tanítása szükséges, egyszerűen követhető tempóban, és sok-sok sikerélménnyel.
A kutya számára kijelölt tanulási idő erre való. A  gyakorlás hozza az eredményt, a kutya egyre inkább megérti mit szeretnénk tőle. Ő tanulja a mi kommunikációnkat, kéréseinket, mi pedig az ő jelzéseit, erősségeit és gyengepontjait napról napra kitapasztaljuk.

Ez már a 4. nap és megeshet, hogy már úgy érzed unalmas a feladatsor, túl sok az ismétlés: “Már nem kihívás ez nekünk. Ha már én unom, akkor mi lehet a kutyám fejében?” Lehet, hogy már hívnád őt távolabbról, mondanád előre, hogy “GYERE”, tesztelnéd nehezebb szituációkban is, több kutya között, több ember között, élthelyzetekben…

DE itt álljunk meg egy picit. Mielőtt belevetnéd magad az élet hullámzó tengerébe, és beszippanta az első örvény, majd “Kukába az egésszel! Ez a gyakorlás semmire sem jó, hiszen még mindig nem jön vissza a kutyám, ha hívom! Hiába a mindennapi gyakorlás és a figyelemfelkeltő hang.” ezekhez hasonló mondatokat süllyesztenének a víz alá… haladjunk is tovább a mai feladattal.



 A FÓKUSZBAN:a motiváció felépítése.
A kutyák tanításánál kulcsfontosságú a motiváció felépítése. Ahhoz, hogy a kutyád hívásra visszamenjen Hozzád, kell hogy legyen egy belső késztetése. Ezt a belső motivációt, -amikor a kutya önszántából érkezik a behívásra, mindennemű kényszertől, félelemtől mentesen- fel lehet építeni.
Ehhez ismerni szükséges a kutyádat, azt hogy ő mit szeret csinálni és ez nagymértékben függ a kutya életkorától is.

Kölyökkorban az étel nagyonis motiváló, hiszen a kiskutya még csak ismerkedik az ízek világával. Ezért is van, hogy sok mindent szeretnek megkóstolni, szájukba venni. Amikor pedig jön a fogváltás időszaka, akkor a rágcsálásé a főszerep. Ismét jól esik nekik, ha ételt ropogtathatnak.
Amikor az ivarérés időszaka köszönt be, akkor már a hormonok tombolnak. Erősödnek az ösztönök, a vadászösztön is. Minden, ami a vadászösztönhöz köthető, motiválttá teheti a kutyát. Tehát ilyenkor a játékok motiválóbb erővel bírhatnak (felderítés, kergetés, elkapás, marcangolás…). Emellett a kutyák másik nagy hajtóereje a fajtársakkal való ismerkedés és a párzás. Ezért a szociális igényük megnövekszik, izgatottak lesznek, ha más kutyával találkoznak és könnyen “lekapcsolódnak” a gazdiról.
Amikor elérkezik a felnőttkor, a kutyák már képesek összetettebb feladatokat is végrehajtani, és ha korábban tanítva voltak, akkor elkezdhetik igényelni a nagyobb kihívásokat. Ilyenkor a kognitív képességek a csúcson járnak. A kutyák gondolkoznak és igénylik a problémamegoldó feladatokat: a játékokat a tanult feladatokkal összekötve izgalmasabb lesz számukra a közös aktivitás.
Amikor elérkezik az időskor, akkor ismét változik minden. Tompulhat egyes érzékszervek érzékenysége. Ilyenkor még mindig a feladatokkal összekötött  játékok, egy lassabb ritmusban motiváló erővel hathat a kutyára. Kiváltképpen a szimatolós feladatok. 

(Amit itt olvastál egy általánosítás. Kivételek mindig vannak, ezt tartsd szem előtt.)

Az alapköveket már letettük. Ha minden nap gyakoroltál, akkor építkezhetünk tovább a motiváció felépítésével. Avagy: a “GYERE” szó kimondása után mi történjen, ezt kezdjük el tanítani ma a kutyának. 😉

Az oldal tartalmának másolása tilos!