fbpx

MAGYARÁZATOK 9. GYAKORLATI ALKALOM

A modernkori embernek a munka és család mellett a kutyával töltött idő gyakran a kutyasétáltatás idejére korlátozódik. Ezért az esetek többségében a kutyasétáltatás tudatos felépítése és a kutyasétáltatás idejébe integrált tanítási idő jelenti a megoldást azon ügyfelek számára, akik a kutyát szeretetteljesen szeretnék tartani. 


Ahhoz, hogy a kutya sétáltatás közben is képes legyen koncentrálni a gazdájára, és kéréseket végrehajtani, az alábbi kutyaoktatási folyamat vázlatát követve hatékonyan tudunk kutyaoktatási folyamatokat felépíteni, kifejezetten a kutyasétáltatásra koncentráltan:

1. feladatokat tanítunk álló helyzetben (a kutya számára egy kijelölt helyen- fix pont segítségével) 

2. az álló helyzetben tanított feladatokat elkezdjük tanítani a kutyának mozgás közben is (figyelemkoncentrációt és önkontrollt igénylő feladatok)

3. felépítjük a kutyasétáltatást (szakaszokra bontjuk a kutyasétáltatás idejét, és a kutya- gazdi számára megfelelő aktivitásokat tanítunk az egyes szakaszokban)

4. segítünk szabályokat kialakítani a tanított feladatok segítségével (a kutya- gazdi páros számára ideális szabályokat a tanított feladatokkal egyénre szabjuk)

5. átültetjük a tanultakat a különféle élethelyzetekbe (a kutya- gazdi páros számára kihívást jelentő élethelyzetek kezelésére megoldási stratégiát alakítunk ki)

A KUTYASÉTÁLTATÁS SZAKASZAI ÉS A KUTYA MENTÁLIS AKTIVITÁSA

Tudatosan vagy tudattalanul, ezek a szakaszok teljességében vagy részben jelen vannak kutyasétáltatás közben, minden egyes kutyasétáltatás során:

1. láb melletti séta 

2. játékidő az emberrel aki sétáltatja a kutyát

3. kutya szabadideje, eltávolodás az embertől: környezet felfedezése és kapcsolódás a természettel, vagy ismerkedés/ játék más kutyával/ más emberrel/ más élőlénnyel

4. tanulási idő

5. ápolás ideje: szőrzet kifésülése, fülek/ szemek/ mancsok átvizsgálása, kutya számára kellemes érintések stb. 

Még azoknál a kutyás embereknél is, akik nem tanítják a kutyájukat, de sétáltatják őt, valamely szakasz fellelhető.
Ha a szakaszok között az egyensúly eltolódik pl. csak játékidő van a kutyának kijelölve, akkor a kutya mentális aktivitás igénye nem fog kielégülni, ami a kutya viselkedésében is gondokat okozhat az ember számára.

Hogy éppen melyik szakaszban van a kutya, az a kutya gazdája vagy felvigyázójának szabályrendszerétől függ.  Mindez befolyásolja a kutya mentális aktivitását, és azt is, hogy a kutya mely érzékszerveit használja aktívabban a séta közben: 

SÉTA SZAKASZAIKUTYA MENTÁLIS ÁLLAPOTAKUTYA ÉRZÉKSZERVEK AKTIVITÁSA
1. láb melletti sétakoncentrált állapot, nagymértékű figyelemelsősorban szaglás- és ízérzékelés (jutalomfalatos tanítás esetén), látás/ hallás abban az esetben, ha kézjel/ szó is szerepet játszik
2. játékidő az emberrel aki sétáltatja a kutyátvadászösztön: zsákmány felkutatása, üldözése, elejtése, marcangolása (játéktól függően)
+
koncentrált állapot is jelen lehet, ha az ember tudatosan feladatokat kapcsol mindehhez (a kutyaoktatás egyik kiemelt célja ez, ha azt szeretnénk, hogy a hétköznapi életben harmonikus kapcsolat alakuljon ki ember-kutya között)
látás, szaglás, hallás általában külön- külön (játéktól függően pl. labda eldobás→ látás; labda keresése→ szaglás; hang keresése→ hallás)
3. kutya szabadideje, eltávolodás az embertől, környezet felfedezése kapcsolódás/ játék más kutyával/ más emberrel/ más élőlénnyela kutya tanításától függően: koncentrált és ösztönös állapot váltakozva, nagyobb távolság az embertől nagyobb esély a vadászösztön eluralkodására (a kutya az emberhez köti a koncentrált állapotot, ha az ember tanítja őt, amint a távolság nő ember és kutya között, úgy a ráhatás is fokozatosan csökken ennek függvényében)látás, szaglás, hallás akár külön- külön, akár egyszerre 
4. tanulási időjavarészt koncentrált állapot, emberi befolyásra vagy anélkül vadászösztön megjelenéseelsősorban szaglás- és ízérzékelés (jutalomfalatos tanítás esetén), látás/ hallás abban az esetben, ha kézjel/ szó is szerepet játszik
5. ápolás idejefeladathoz kötötten koncentrált állapot, vagy masszázs segítségével relaxált állapottapintás (bőr érzékszerv)

A táblázatból látható, hogy a kutya embertől függő aktivitása befolyásolja, hogy mely érzékszerveit lesz képes aktívabban használni. A kutya tudatos  tanítása során törekszünk arra, hogy az érzékszervek használata egyensúlyba kerüljön, ami mentálisan kiegyensúlyozottá teszi a kutyát. 
A táblázatból kiolvasható továbbá, hogy a kutya tanítása szempontjából az 1. és a 4. szakasz kiemelkedő szereppel bír, de ha csak ezek a szakaszok (láb melletti séta és a kutya tanítása) vannak jelen a kutyasétáltatás során (vagy akár a kutya mindennapjai során), akkor a kutya egyéb más szükségletei hiányt szenvednek.
Hasonlóan, ha csak a 2. vagy a 3. szakasz van jelen a kutya életében, akkor az egyensúly szintén eltolódik, a kutya koncentrált állapota szenved csorbát és a vadászösztön felerősödése, a kutya dekoncentráltsága és a játékhoz való ragaszkodása fejtörést okozhat.

Problémát okozó viselkedések a kutya részéről a séták ideje alatt például (a teljesség igénye nélkül):

  • kutat, feleszik a földről mindent, folyamatosan szimatol és “nem hall”
  • rögtön odaszalad más kutyákhoz/ emberekhez, ha meglátja őket
  • hívásra nem jön vissza
  • erdei séta közben eltűnik és hosszú percek múltán jön csak vissza
  • ha nincs egy játék a szájában, fél és bizonytalanná válik

Az kutyasétáltatás szakaszainak egyensúlyára érdemes törekedni ahhoz, hogy a kutya mentálisan egészséges életet élhessen. A sétáltatás ideje alatt túlzásba vitt jutalomfalatos tanítás éppúgy lehet káros, és eltolhatja az egyensúlyt, mint a tanítás teljes hiánya. És a túlzásba vitt játék, a vadászösztön felélesztése éppúgy okozhat fejtörést, mint a játék teljes hiánya. Mindez pedig a kutyával töltött időben, a kutyasétáltatás során, a kutya- ember kapcsolat dinamikájában, annak minőségében érzékelhetővé válik. A jutalomfalat és a játék a kutya tanításában két fő elem, ami a motiváció felépítésében segít. Függővé lehet tenni a kutyát, akár a falatoktól, akár a játéktól, ha a tanítás az egyensúly ösvényéről letér. 

*Az ábrán a FELADAT és JÁTÉK halmazokban a felsorolás a teljesség igénye nélkül látható.


A KUTYASÉTÁLTATÁS SZAKASZAINAK VÁLTAKOZTATÁSA

Hogy a fentebb említett 5 szakasz hogyan váltakozik a kutyasétáltatás közben, melyik szakasz kap nagyobb hangsúlyt, mely szakasz mely után jön, és meddig tart egy adott séta közben, mind-mind az embertől függ. Tapasztalni fogod, vagy lehet hogy már tapasztalod is, hogy a legtöbb ember a 3. szakaszra vágyakozik, vagyis hogy a kutya szabadon eltávolodjon, akár póráz nélkül sétáljon és “csak jöjjön vissza” és “csak fogadjon szót” mindig, minden körülmény között. Ahhoz viszont, hogy ez a 3. szakasz biztonsággal érvényesülni tudjon a kutya életében, szükség van:

  • jól átgondolt feladatok tanítására (egyszerű feladatoktól a komplexebb feladatok felé haladva)
  • kutya motivációjának felépítésére (kapcsolat erősítése a “közös játékos vadászat” révén, könnyed és biztonságos légkör megteremtése)
  • szabályrendszer létrehozására (egyértelmű határok és tiszta kommunikáció)

Tehát elkerülhetetlen a kutya tanítása, vadászösztöneinek játékba terelése és mentális fejlesztése egyaránt. Vagyis a séta többi szakasza megtámogatja azt, hogy a kutya a szabadidejében, amikor eltávolodik az embertől, akkor is képes legyen figyelni, hívásra minél gyorsabban visszajönni, a kialakított szabályokat betartani. A gazdiknak pedig a legkönnyebb mindezt a komplex rendszert átadni, tanítani, ha ők maguk kutyaoktatói segítséggel megtapasztalják milyen pozitív hatása van egy felépített kutyasétáltatásnak.

EMLÉKEZTETŐ:
FELADAT TANÍTÁSA → SZABÁLYOK KIALAKÍTÁSAA kutya tanítása során feladatok segítségével alakítjuk ki a vele kölcsönös kommunikációt. A tanított feladatok segítenek abban, hogy a kutya számára a szabályrendszert-  amit a kutya gazdája alakít ki-  minél hatékonyabban megértse és motivációja legyen azt betartani. 

Az oldal tartalmának másolása tilos!