fbpx

MAGYARÁZATOK 4. GYAKORLATI ALKALOM

BEHÍVÁS TANÍTÁSA

A kutyát már összetettebb feladat elé állítjuk: az ember mozog, majd hirtelen kiadja a figyelemfelkeltő hangot és mondja “GYERE”. A kutya már készen áll rá, hogy az előre kiadott hang, kimondott név és “GYERE” szó hallatán tudja, hogy menjen oda az emberhez aki hívja őt.
Amikor a kutya hívásra jön, tovább léphetünk a tanításban és a behívás végét különböző feladatokkal és játékokkal zárjuk. Ez azért fontos, hogy a kutya motivált legyen hívásra odajönni és emellett több időt töltsön a közelünkben, miután odahívtuk magunkhoz (élethelyzetekben ez utóbbi szükségszerű). A behívás vége lehet közös játék a kutyával vagy feladat kérése. Mindkettőt érdemes a kutyának kijelölt tanítási időben gyakorolni, hogy az élethelyzetekben is sikerrel tudjuk magunkhoz hívni. Ahogy azt is érdemes gyakorolni, hogy pórázra kapcsolás is lehet a behívás vége. 

A gyakorlatsorban leírt behívást követően vagy kérjük a kutyától a helyben maradás feladatot és pórázra kapcsoljuk, vagy anélkül megyünk tovább a következő lépésre. és egy falattal magunk mellé vezetjük, és így  láb mellett tartva a jutalomfalatos kezünket (a kutya orrának magasságában) egészen a kutya helyéig sétálunk. Ezzel már a láb melletti séta feladatra készítjük fel a kutyát, de még nem kapcsolunk hozzá szót. Figyeld a tempódat tanítás közben! Ha a kutya siet, Te magad lassul le. Ha a kutya ugrálni kezd vagy a mancsával kapar, tedd lejebb a falatot, ha a kutya megáll vagy lefekszik, akkor emeld feljebb a falatot tartó kezedet. Érezd meg, hogy a kutya képes követni a tempót amit mutatsz neki, és a mozdulataid befolyásolják az ő mozdulatait. Ha a falat az orr magasságában van, akkor nem fog ugrálni. Ha a mozgás lassú, előbb- utóbb a kutya átveszi a lelassult állapotot.
Amikor elérsz a kutya kijelölt helyéhez, hagyd hogy megélje a gyorsaságot a lassulás után (így fog veled hosszú távon is együttműködni): a helyén keresésben éli meg a gyors tempót azzal a falattal amivel a helyéhez vezetted őt (a biztonságos keretet, amiben megélheti a kutatás/ keresés iránti vágyát a kijelölt helye biztosítja, és ezt a tevékenységet az emberrel együtt élheti meg).  

FELADAT ÉS JÁTÉK LEZÁRÁSA (“MEHETSZ”) ÉS GYAKORLÁS LEZÁRÁSA (“VÉGE”)

Az egyes feladatok végén jelezzük a kutyának, hogy a feladat lezárult. Ezt kézjellel és szóval is összekapcsoljuk: “MEHETSZ”. Ez segít a kutyának abban, hogy kapjon egy keretet a feladat, és ez lesz a segítség abban is, hogy később az élethelyzetekben együttműködjön velünk akkor is amikor nincs feladat (lásd később). Tehát a “MEHETSZ” szó és jelzés a kutya számára a feladat lezárását jelzi és egyben a saját szabadidejének kezdetét.
A gyakorlás zárására másik jelzést és szót érdemes használni. Amikor vége a tanulási időnek mondhatjuk “VÉGE” és adhatunk több falatot is a kutyának a kezünkből vagy érkezhet az etetés ideje.

SZEMKONTAKTUS

A kutyának elkezdjük tanítani, hogy egy tárggyal szemben (ez esetben egy zacskó) hogyan viselkedjen, akkor amikor nem szeretnénk, hogy ő azzal interakcióba lépjen. A tiltás tanításának alapjait a szemkontaktus feladattal építjük fel, hogy a “NEM”-et mondást követően is megmaradjon a kapcsolat ember és kutya között. Ilyen módon tanítva a kutyát, félelemkeltés nélkül tudjuk majd navigálni őt, ami a szocializáció tanításában nagy segítségünkre lesz.

Fokozatosan haladunk az érzékszervek mentén.

A héten
ÉRZÉKSZERVEK
1. FÜL – hallás érzékszerve
2. SZEM – látás érzékszerve

ZAVARÓ INGEREK
1. HANG: rövid ideig tart, az ember háta mögül érkezik (ember a kutyával szemben áll, közvetlen közel hozzá), a tiltó szó kimondására a hang megszűnik 
(FÜL- hallás)
2. MOZGÁS: az ember háta mögül, kézből a tárgy elejtése,  a lehető legkisebb intenzitású mozgást idézzük elő (zacskó lasan, szinte hang nélkül ér földet)
(SZEM- látás)

Az ember mozdulatlan, hogy a kutyát ne zavarjuk össze. Az ember háta mögött történnek a “zavarások”, hogy a kutya figyelmét könnyebben visszanyerjük.

A sorrendre ügyelj:
szemkontaktus→ szóbeli dicséret→ rövid zavarás→ “NEM” szó kimondása → rögtön jutalomfalat (még akkor is, ha a kutya nem néz vissza rögtön a “NEM” szó kimondására)

A “NEM” szó ebben az esetben annyit jelent = figyelj rám. A tiltás pozitív tanításának egyik alappillére a figyelem, amire a kutyát fokozatosan tanítjuk habituációval (habituáció = adott ingerre– ezesetben a zacskó- a válasz intenzitása csökken– ez esetben a kutya reakciója, hogy odamenjen, megnézze honnan jött a hang vagy a mozgás, csökken)
A tiltás pozitív tanításánál a “NEM”-et mondást követően a kutyának megmutatjuk, hogy mit csináljon. Most még ez nem annyira szembetűnő: a kutya helyben marad kérés nélkül is, mert mentálisan előre felkészítettük rá.
Ha a kutya mégis elindul a tárgy irányába, akkor egy falattal visszavezetjük a helyéhez és újra kezdjük a feladatot. A feladat közben még érdemes a kutyát pórázra kapcsolni és a pórázra rálépni, hogy a kutya ne érje el a zacskót, még akkor sem ha esetlegesen a reakciók erősek.

A kioldás, feloldás ennek a feladatnak a végén kulcsfontosságú: a kutyát érintjük, masszírozzuk, majd játékra hívjuk.  Ez fontos a belső felgyülemlett feszültség levezetéséhez, illetve a motiváció felépítéséhez.
Emlékeztető:  Premack- elv = a kutya szívesebben fogja később megcsinálni a feladatot, ha megtanulja, hogy a számára kellemetlenebb /nagyobb kihívást okozó feladatot követően jön a játékidő. 
  

ÖNKONTROLL TANÍTÁSA, BÜNTETÉS ÉS ERŐSZAK MELLŐZÉSE

Az önkontroll tanításánál elérkeztünk a “NEM” szó kimondásához. Miután a szemkontaktus feladattal mindezt megalapoztuk, a kutya számára érthetőbb lesz a feladat: NEM = FIGYELJ RÁM és azt követően érkezik az újabb feladat. Végeredményben a kutya előbb- utóbb az ismétlések miatt rájön, hogy a feladat végén megkap minden falatot, és ráadásul még az ösztöneit is megélheti (étel után keresés), így a motivációja és együttműködése erősödik. Mindezt pedig az emberhez kezdi kötni, hiszen ő a feladatok forrása. A kutya türelmet tanul, az ember szintúgy.
A “NEM” szót akkor mondjuk ki, amikor meglazul a póráz (rögtön az első alkalommal). Ezt követően rögtön megmutatjuk a kutya számára, hogy mit szeretnénk, hogy csináljon:

– “NEM” + “GYERE” (behívás)

– “NEM” + “HELYEDRE” (helyre küldés)

-“NEM” + “MARAD” (helyben maradás)

Ennél a feladatnál fontos a szociális tanulás (szociális tanulás = a kutya másolás útján tanul, akár az embertől is): 1-2 lépésre állunk meg a kutya helyétől és ugyanígy 1-2 lépésre állunk meg a földre ledobott falatoktól. Ez az a határ amire tanítjuk a kutyát: ha falatot talál a földön álljon meg tőle 1-2 lépés (1-2 méter) távolságra. Még nem lépünk be ebbe az 1-2 méter sugarú körbe, hanem segítjük a kutyát abban, hogy megérezze a koncentrált mentális állapotot és abban tudjon erősödni.
A feladat hatására a “NEM” szó kimondása az emberben is fokozatosan oldja a feszültséget (nem eltávolítjuk magunktól a kutyát, hanem kapcsolatot létesítünk vele, kölcsönös figyelmet tanítunk), ezt a magabiztosságot a kutya elkezdeni megérezni és szívesen csatlakozik ehhez.
A tiltás pozitív tanításánál a kutyának megmutatjuk, hogy mit csináljon ahelyett, amit nem szeretnénk, hogy csináljon. Ehhez lépésenként, apró mozaikokból rakjuk össze az egész képet a kutya számára.

Az oldal tartalmának másolása tilos!