Kérdés/ kérés esetén írj a hello@virtualiskutyaiskola.hu címre üzenetet.
KÖLYÖKKUTYA ÉLETKORA | 8-12. hét (juvenilis életszakasz) |
Tanítás fókuszában | játék és feladat megkülönböztetése (határok és szabályok kialakítása)önkontroll feladatok megalapozásaegyüttműködés és kommunikáció fejlesztése az emberrel (kötődés, pozitív élmények)figyelem koncentráció fejlesztése étel (jutalomfalat) segítségével a szocializációt elősegítő feladatok tanítása |
Tanított feladatok a gyakorlati alkalmon | 1. Kéz megérintése (“BÖK”)2. Testpózok tanítása (“ÁLL”, “ÜL”, “FEKSZIK”)3. Helyben maradás (“MARAD”)4. Szemkontaktus Szavakat már kapcsolunk a feladatokhoz. |
Tanítási technikák | megvezetés (pl. étel követése a kézben)klasszikus kondicionálás (pl. szóbeli dicséret tanítása)operáns kondicionálás (pl. ember követését, emberrel való kapcsolat kezdeményezését pozitív élménnyel társítjuk) A kölyökkutya életkorának megfelelően törekszünk a folyamatos étel kontaktust megszakítani a feladatok tanítása közben, a kijelölt tanítási időben. |
Menedzselés | Általánosságban elmondható, hogy 8 hetes életkorban a kölyökkutyákat az anyakutyától már elválasztják (ebben az életkorban kerülnek új gazdájukhoz). Az új gazdánál a pihenőhely kijelölése (a kutya saját fekhelye), a napirend kialakítása elsődleges, és a napirendben a kutya kijelölt tanítási idejének meghatározása szintúgy. A kutyának tanítandó feladatokat a kutya gazdájának célja és életmódja határozza meg, csak úgy mint a napirend kialakítását. A kutya életkorához igazított napirend segítség a szobatisztaság és az egyedüllét (szeparáció) tanításában is, illetve a kutya ápoláshoz szoktatásában (bunda fésülése, tisztítása- fürdetés, fülkagyló tisztítása, szem tisztítása, karomvágás, mancsok tisztítása, bűzmirigy kezelése). Ebben az életszakaszban fontos figyelembe venni a kölyökkutya fogváltási időszakát, és ennek megfelelően megelőző lépéseket tenni (pl. cipők/ kábelek stb. a kutya számára elérhetetlen helyre zárni, rágható játék tárgyakkal/ falatokkal segíteni a kutya rágás igényét és az önnyugtatást). A kijelölt tanítási idő 5-10 perc, melyben a feladatok és játékok tanítása váltakoznak. A tanítási időt a kölyökkutya napirendjéhez igazítjuk: hosszabb alvási időt megelőző aktív szakaszban. A gyakorlati feladatokban megadott ismétlésszám a képzésen résztvevők felnőtt korú kutyáihoz igazítva van feltüntetve. |
Jutalomfalat nélküli aktivitás a kutyával | Továbbra is: Kellemes érintésekhez szoktatás, kézbevétel, simogatás. Ember követésének tanítása (amikor a kölyökkutya követi az embert, pozitív élmény éri: szóbeli dicséret, kellemes érintés). Emberrel való interakció megerősítése (amikor a kölyökkutya kapcsolatot kezdeményez, pozitív élmény éri: szóbeli dicséret, kellemes érintés). Továbbá:Ingerekhez, tárgyakhoz szoktatás (lásd. később a szocializációnál: természetes és mesterséges hangok/ mozgások, tárgyak, természeti elemek, élőlények stb.). A kívánt viselkedés megerősítése (élethelyzetben igyekszünk megerősíteni a kutya viselkedését: szociális tanítás lásd. később a szocializációnál) |
Tárgyakhoz szoktatás | nyakörvhöz/ hámhoz szoktatás (folyamatos étel kontaktussal, fokozatosan növelve az időtartamot)játék tárgyakkal megismertetés (vadászösztön játékba terelése: játék kergetése, birkózás, enyhe húzogatás- a fogváltás időszakában a húzogatós játékot kerüljük!)boxhoz/ kennelhez szoktatás (biztonságos kuckó kialakítása, ahol a kutya önszántából tölt időt, pihen vagy játékot/ ételt rág, segítség lehet az egyedüllét és az autóban utazás tanításához)földre leteríthető kutyapelenka (szobatisztaság tanítása)emberi használati tárgyakkal ismerkedés(pl. esernyő, kabát, babakocsi, autó stb.- lásd később szocializáció) |
Családi, hobbi kutyák tanításánál törekszünk elérni, hogy a kutya tudjon minél több élethelyzetben figyelni és együttműködni a gazdájával, kommunikálni és a vadászösztönét megélni anélkül, hogy kárt tenne a környezetében, fajtársaiban, más állatokban vagy emberekben. Mindezek elérését támogatja a feladatok tanítása, melyek a figyelemkoncentráció és az önkontroll tanítása köré épülnek, – álló helyzetben és mozgásban is megtanítva– segítik a kutyát eligazodni az emberi világban.
Egy-egy feladat tanítása is részekre bontható, és általánosságban elmondható, hogy egy-egy feladat tanításának megfelelő kiindulási alapja, hogy a kutya kezdje el követni az emberi mozdulatokat. Ezt étellel (a tanításban ún. jutalomfalattal) és anélkül is el lehet érni.
A legtöbb kutya kölyökkorában motiválható a leginkább étellel, és ezt az érzékeny időszakot és egyben motivációt a kutya részéről, érdemes felhasználni a tanítás során. A kutya felnőtt korában a tanítás kiindulási alapja lehet a kézből etetés (kézből étel elfogadása). Miután a kutya elfogadja emberi kézből az ételt, az emberi kéz mozgatásával különböző pózokba tudjuk őt vezetni, és el tudjuk érni azt is, hogy kövesse az emberi kezet. Így tudunk fokozatokra építkezve egyszerűen tanítani. Például az alábbi fokozatokat követve:
Egy kölyökkutyának ~2- 2,5 hónapos korától kezdve már tudunk egyszerű feladatokat tanítani.
Minta feladat felépítése:
Tenyér megérintésének tanítása
1. lépés | 2. lépés | 3. lépés | 4. lépés | 5. lépés | |
FELADAT LÉPÉSEI | tenyérből falatot felkínálása a kutyának → szóbeli dicséret miközben megeszi a kutya a falatot | tenyérben falat → tenyér ökölbe szorítva → szóbeli dicséret amikor a kutya az orrával szimatolja → tenyérből megeszi a kutya a falatot | kutya helyére egy falat ledobás, hogy eltávolodjon → közben tenyérben falat → tenyér ökölbe szorítva → kutya önmagától visszatért miután megette a helyére ledobott falatot → megvárni amíg az ökölbe szorított tenyérhez megy, és amikor a kutya az orrával szimatolja → szóbeli dicséret → tenyérből megeszi a kutya a falatot | kutya helyére egy falat ledobás, hogy eltávolodjon → közben tenyér üresen → kutya önmagától visszatért miután megette a helyére ledobott falatot → megvárni amíg a tenyérhez megy, és amikor a kutya az orrával szimatolja majd megérinti → “BÖK” → szóbeli dicséret → tenyérbe rakott falatot megeszi | tenyér üresen → kutya önmagától odamegy → amikor a kutya az orrával szimatolja majd megérinti → “BÖK” → szóbeli dicséret → tenyérbe rakott falatot megeszi |
ISMÉTLÉSEK SZÁMA | 3x | 3x | 3x | 3x | 3x |
FOKOZATOK A TANÍTÁSBAN | távolság a kutyátólkörnyezet (ingerek)kéz mozgatása, emberi mozdulatok (mozgás/ mozdulat intenzitása: lassútól a gyors felé haladva) | ||||
FOKOZATOK A LÉPÉSEKBEN | 1. közvetlenül a kutyával szemben (minimális távolság)2. bent a lakásban, minimális inger3. egy helyben guggolva kutyával szemben | 1.közvetlenül a kutyával szemben (minimális távolság)2. bent a lakásban, minimális inger3. egy helyben guggolva kutyával szemben | 1. kb. 0,5 méterre a kutyától (falat helyére dobásával növeljük a távolságot) 2. bent a lakásban3. egy helyben guggolva kutyával szemben | 1. kb. 0,5 méterre a kutyától (falat helyére dobásával növeljük a távolságot)2. bent a lakásban, minimális inger3. egy helyben guggolva kutyával szemben | 1. kb. 1-2 méterre a kutyától (mozgással növeljük a távolságot, mi távolodunk a kutyától)2. bent a lakásban, minimális inger3. álló helyzetben a kutyával szemben , majd a kutyának hátat fordítva, majd mozgásban (→ kéz mozgatása → sétálás közben → kutya elől elfutás) 2-3 gyakorlás után már ingergazdagabb környezetben vagy kinti környezetben. |
FOKOZATOK ÉLETHELYZETBEN | Élethelyzettől függően változhat: 1. közvetlenül a kutyával szemben → 0,5 méterre a kutyától → 1-2 méterre a kutyától → … 2. bent a lakásban, minimális inger → bent a lakásban, tárgyból érkező inger (pl. nyitott ablakon keresztül beszűrődő zaj vagy zene háttérzaj vagy kapucsengő hangja stb.) → bent a lakásban, ismerős embertől érkező inger (pl. beszélgetés egy ismerős emberrel vagy ismerős ember mozgása) → … 3. egy helyben guggolva kutyával szemben → egy helyben a kutyával szemben állva álló helyzetben → majd mozgásban: kéz mozgatása → sétálás közben → kutya elől elfutás |
Tipp: Válassz ki egy általad ismert feladatot, amit korábban tanítottál a kutyádak. Gondold át, és bontsd lépésekre ezt a feladatot és töltsd ki a táblázat első két sorát (FELADAT LÉPÉSEI, ISMÉTLÉSEK SZÁMA). A fent megadottól el is térhetsz: ha úgy érzed 4 lépésnél több lépésre bontanád le a választott feladatot, egészítsd ki a táblázatot.
A kutya számára tanított alap testpózokra (“ÁLL”, “ÜL”, “FEKSZIK”) könnyebben lehet más feladatokat építeni pl. helyben maradás, szemkontaktus, mozgásból megállás. A testpózok tanításánál azonban érdemes figyelembe venni azt, hogy a túl gyakori ismétlés és egy-egy rosszul berögzült mozdulat az ízületekekre, izmokra és az idegrendszerre egyaránt negatív hatással lehet a kutya fejlődő szervezetében. A testpózok tanításánál törekszünk a szimmetrikus mozgást megerősíteni a pózok felvételében és a pózváltásnál is. Ezért tanítás közben figyelünk az alábbiakra:
A témában bővebben elmélyülhetsz (NEM TARTOZIK A KÉPZÉS VIZSGAANYAGÁHOZ)
Julia Robertson- How to build a puppy into a healthy adult dog
(Ebben gyakorlati feladatok is megtalálhatók, melyek otthoni és erdei környezetben könnyen kivitelezhetők.)
Anna Lee Sanders facebook csoportja, blogja és kölyökkutya programja:
https://www.facebook.com/groups/CanineConditioning.BodyAwareness
(Itt rengeteg példát találsz, és tippeket is.)
(A blogon számtalan cikket olvashatsz a kutya helyes és helytelenül berögzült testtartásáról és annak egészségügyi következményeiről. – akár google fordító segítségével is érdemes böngészni.
https://canineconditioningcoach.com/program/puppy/
(Kölyökkutyáknak fejlesztett program.)
Az oldal tartalmának másolása tilos!