fbpx

MAGYARÁZATOK 10. GYAKORLATI ALKALOM


EMLÉKEZTETŐ

A séta részekre bontása megkönnyíti a kutya és gazdája számára is tanulást. A kutyaoktatás során érdemes a következő szakaszok változtatásával a sétát fokozatosan felépíteni:

  • láb melletti séta
  • célzott tanítás ideje
  • kutya szabadideje (“MEHET” szóval a feladat feloldása: a kutya szabadideje)
  • közös játék ideje (pl. labdázás stb.)
  • ápolás (fésülés, masszázs stb.)

Ha szakaszokra bontjuk a sétát egy-egy kutyaoktatási folyamatot is könnyebben tudunk tervezni, és az adott élethelyzethez tudjuk igazítani a kutya tanítását. 


A sétát szakaszokra bontva hatékonyabban tudjuk tanítani a kutyának és az embernek is azt, hova koncentrálják a figyelmüket séta közben ahhoz, hogy a séta könnyed közös tevékenységgé váljon.

A kutyának kutyasétáltatás közben tanítjuk, hogy az embert figyelje, aki sétáltatja. Ő legyen a kutya számára egy biztos pont a térben, és maradjon vele kapcsolatban a külső hatások közepette is. 

Az embernek
, aki a kutyát sétáltatja, tanítjuk, hogy figyeljen:

  • a környezetre (legyen éber a hangokra / mozgásokra / szagokra, amik a kutya figyelmét elvonhatják és nem kívánatos reakciókat válthatnak ki a kutya viselkedésében) 
  • a kutyára (figyeljen a kutya jelzéseire: fül és – szem / fej mozgását, testbeszédet, és figyeljen arra, hogy mikor és milyen feladatot kérjen a kutyától: a megfelelő időzítéssel kért feladatok segítik, hogy a reakciók helyébe akciók lépjenek, avagy az ösztönös viselkedés ne “nőlje túl” a koncentrált mentális állapotot) 
  • önmagára (figyeljen önmagára: az érzéseire, a szükségleteire és a megérzéseire egyaránt és ezekhez is igazítsa a kutyától kért feladatot és a kért feladat fokozatát egyaránt)

A séta tanítása valójában nem más, mint a kutya figyelmének elnyerése mozgás közben. Azokat a figyelemkoncentrációs és önkontroll feladatokat, amiket helyben tanítottunk a kutyának, mozgás közben is elkezdhetjük tanítani. A kutya 6-7 hónapos korától kezdve már képessé válik befogadni a komplexebb feladatokat mozgás közben is (kivételek természetes vannak).

A kutyasétáltatás szakaszokra bontása mellett, az alábbiakra odafigyelve hatékonyabbá tehetjük a kutyasétáltatás tanítását: 

  1. EGYENES ÚT

Ahhoz, hogy az ember kizárólag a kutyára tudjon koncentrálni és fordítva is kialakulhasson a kellő figyelem, eleinte egyenes szakaszon tanítsuk a láb melletti sétát a kutyának, akár egy szemmel láthatóan jól követhető ösvényen.

  1. FIX PONTOK
    2.1. KEZDŐ- ÉS VÉGPONT KIJELÖLÉSE

A láb melletti séta kezdetét és végét egyaránt ki tudjuk jelölni a fizikai térben fix pontokkal. Fix pont lehet pl. egy villanyoszlop, a következő elágazás, valami tárgy az adott környezetben, ami szemmel jól láthat, de akár mi magunk is kijelölhetjük pl. egy-egy rongy / törölköző / bólya stb. a földön. 


2.2. FIGYELEM KONCENTRÁLÁSA

Embernek és kutyának egyaránt fix pontokat adunk meg, amit egymáson figyelhetnek a láb melletti séta tanulása közben. Ember számára a láb melletti séta közben pl. a szemkontaktus keresése a kutyával vagy a kutya orrának figyelése, ahogy a kézben tartott jutalomfalatot követi a kéz mozgatásával. A kutyának fix pont az emberen pl. emberi szem vagy arc figyelése, vagy a kéz figyelése (kézjelek, kézmozdulatok, kéz követése stb). 

  1. LÁB MELLETTI SÉTA KERETEZÉSE

Segítség kutyának és embernek is egyaránt, ha a láb melletti séta feladatot keretezzük: következetesen ugyanazzal a feladattal kezdjük és zárjuk. Például: a láb melletti séta kezdetét ideális a behívással kezdeni, a behívást követően szemkontaktussal elindulni, a végét megállással és a szabadidő kezdetét jelző szóval jelezni a kutya számára.

  1. TEMPÓVÁLTÁS/ IRÁNYVÁLTÁS

A kutya és ember számára izgalmasabbá tehető a séta, ha hirtelen tempóváltásokat vagy irányváltásokat iktatunk be. A lassú tempóból a gyorsba, majd a gyors tempóból hirtelen a lassú tempóba váltjuk a láb melletti sétát, vagy jobbra, balra irányt váltunk. Amikor viszont a kutya váltana tempót magától, akkor mindig az ellenkező tempóra kérjük őt pl. a kutya előresiet, akkor láb mellé visszavezetés után lassabb tempót kérünk tőle. Ugyanígy teszünk, akkor amikor a kutya irányt vált. Kezdetben lényeges, hogy vagy csak a tempót, vagy csak az irányt váltsuk, egyszerre a kettőt ne keverjük, hogy követhető legyen a feladat a kutya számára.
FONTOS: ezt kizárólag a kutya számára biztonságot jelentő környezetben tudjuk tanítani. Ha a kutya bizonytalan, fél/ menekül az adott helyzetből, akkor más irányba visszük a tanítást és nem alkalmazzuk ezt a technikát!

  1. “MEHET” SZÓ UTÁN IS FIGYELEM 

A kutya szabadidejét, feladatok végét jelző szó (“MEHET”) kimondása után is tartjuk a kapcsolatot a kutyával, és arra tanítjuk, hogy ő is így tegyen. Hosszú pórázra (10-15 méter) kapcsoljuk át vagy lekapcsoljuk a pórázról a kutyát (a kutya tudás szintjéhez és képességeihez mérten döntünk), és a “MEHET” szó kimondása után a kutya eltávolodhat, messzebb mehet. A kölcsönös figyemet a “MEHET” szó kimondását követően is tanítjuk a kutyának és embernek egyaránt. Ehhez pl. a korábban már tanított feladatok közül a szemkontaktus feladatot kiválaszthatjuk, és a fokozatokat tartva felépíthetjük, hogy a kutya önmagától, belső indíttatásból lépjen minél gyakrabban kapcsolatba az emberrel (nézzen vissza).

  1. MOTIVÁCIÓ FENNTARTÁSA

A láb melletti séta egy rövid szakasz a kutyasétáltatás teljes idejét tekintve. A környezeti ingerek mértékétől függően kérjük a kutyától a figyelem koncentrálását, ami mentálisan fárasztó feladat, ezért fokozatosan szoktatjuk hozzá a kutyát. A kutyasétáltatás megtervezésével, a séta útvonalának kiválasztásával és szakaszokra bontásával segítjük a kutyát fokozatos tanulásban. Az egyes szakaszok hosszát a kutya szükségleteihez és mentális képességeihez egyaránt igazítjuk. Emellett a kért feladatok nehézségi fokozatát is ehhez igazítjuk. A kutya motivációját segíti felépíteni:

  • a feladatok fokozatainak hullámoztatásával (több jutalomfalat és könnyebb feladat, amikor a kutya figyelme kifelé kezd irányulni → kevesebb jutalomfalat és összetettebb feladat, amikor a kutya figyelmét elnyertük → majd az összetettebb feladat után ismét egy egyszerű feladat több jutalomfalatért) 
  • az ösztönök játékos keretek közé terelése: felderítés (keresés tanítása), kergetés (pl. labdázás, frisbee tanítása), megragadás (pl. húzogatós játék tanítása)

Az oldal tartalmának másolása tilos!