SÉRÜLÉSEK, BALESETEK MEGELŐZÉSE A kutya tanításához az ideális talaj csúszásmentes. Kinti környezetben a beton és a füves talaj is ideális lehet. Ugyanakkor a betont érdemes a nyári hőségben kerülni és télen akkor, ha fagyott, csúszós vagy épphogy ezek elkerülése végett sóval szórt. Füves terület esetében intenzívebben lehetnek jelen különböző szagok, amik a kutya figyelmét elvonhatják. Ezt vegyük figyelembe a tanítás során, ha a kutya még dekoncentrál, nehezen tud figyelni, akkor érdemes a füves terület helyett betonos talajon vagy bent a lakásban gyakorolni. Belső trében, lakásban gyakorlásnál parkettán, csúszós csempén nem tanítjuk a kutyát a balesetek elkerülése végett. |
A kutyák figyelmét étellel, az étel szagával el lehet nyerni. Az együttműködés tanításának egyik eszköze az étel keresésének tanítása (amolyan közös vadászat a kutyával): a kutya keresi az elrejtett falatot, de kézből kapja azt meg amikor jelzi. Egy idő után a kutya rájön, hogy az ember segít neki, megoldja helyette a nehezebb feladatot; könnyebben szedi ki az emberi kéz a megtalált ételt a rejtés helyéről, mint a “kutyaorr”. Ezért a kutya elkezdi rábízni magát az emberre. Ő jelez, az ember pedig kiveszi neki a talált ételt, majd oda is adja neki azt: a kutya könnyebben megtalálja az orrával, az ember pedig könnyebben szedi ki a kezével a találat helyéről a falatot. Ez egyfajta együttműködés a kapcsolatban.
Mivel később a kontroll feladatok során a földön talált étellel tanítjuk majd a kutyának az önkontroll feladatok alapjait, ezért már most elkezdjük megtanítani neki, hogy hol- milyen helyzetben élheti meg az étel keresése iránti vágyát, ösztönét. Fontos momentum ez, hiszen a későbbiekben a tiltás pozitív tanításánál a határok kijelölése így lesz egyértelmű a kutya számára: a helyéhez kötötten kereshet és játékokhoz kötötten is pl. jutalomfalatos labda, DE a földön random talált ételt nem, azt kérésre hagyja ott.
Tehát az étel keresés kitűnő lehetőséget kínál az együttműködés tanítására és megfelelő lépések mentén haladva csökkenteni fogja az étel utáni kutatás vágyát, a felevések számát.
Az étel folyamatos kontaktust alakít ki az emberi kéz és a kutya szaglása és íz érzékelése között. Ez a folyamatos kontakt, az étel nyalogatásával erősebbé válhat (pl. pépes falt, vagy egy falat nyalogatása kézből hosszan leköti a kutya figyelmét), és a kutya részéről egy koncentráltabb állapotot kíván, ha egy lassan mozgó kéz kínálja neki az ételt. Mivel a kutya ragadozó állat, ezért a gyors mozgás az, ami izgatottá teszi, viszont a lassú mozgást követni számára sokkal nagyobb kihívás. A lassan mozgó kéz követésének tanításával egyrészt:
– a kutya figyelmét koncentráljuk egy pontra (a kézre)
– a kutya gyors mozgását le tudjuk lassítani, egy lassabb és nyugodtabb állapotba tudjuk hozni a kutyát ezzel a feladattal
– folyamatos kapcsolatot tudunk kialakítani a kutyával (alom biztonsága, biztonság érzetének növelése)
– a kézjelekre, a lassú kézmozdulatokra a kutya jobban fog tudni koncentrálni
– testhelyzeteket, pózókat, egyensúlyi gyakorlatokat tudunk tanítani a kutyának
– a kutya belső állapotáról következtetéseket tudunk levonni: pl. minél izgatottabb a kutya annál gyorsabban szeretné elvenni a falatot, ekkor akár fájdalmat okoz harapdálással. Ha nyugodt állapotba érkezik, akkor a kutya koncentráltabban, óvatosabban és finomabban tudja elvenni a falatot és nyalogatni az ételt a kézből.
A kéz követésének tanítása sok feladat alapja pl. behívás, testhelyzetek, láb melletti séta, trükkök, egyensúlyi gyakorlatok…
A feladatsorban a kéz követésével a megfordulást tanítjuk a kutyának, amit később akár szóhoz kapcsolva, a séta ideje alatt is tudunk kérni a kutyától, ezzel megelőzve a póráz húzását.
KÉZBŐL ETETÉS során ügyeljünk arra, hogy a kezünkön lehetőleg ne legyenek mesterséges anyagok, illatok amik a kutya számára akár mérgezők is lehetnek. A gyakorlás kezdete előtt öblítsük le a kezünket meleg vízzel, és kerüljük kézkrémek, olajok, illatos szappanok stb. használatát a kutya tanítása előtt. Továbbá a vegyszerekkel történő szabadkézi takarítást, a kesztyű nélküli vegyszerhasználatot kerüljük, ha a kutyát intenzíven tanítjuk. |
8. SORREND ÉS ISMÉTLÉSEK SZÁMA
A feladatokat a megadott sorrendben érdemes tanítani, a megadott ismétlésszámmal, hiszen a feladatok egy tanulási folyamatban egymásra épülnek a képzés során. Így építjük fokozatosan a kutya motivációját.
Ha sok a feladat és össze- vissza, naponta más sorrendben érkeznek, akkor a kutya nem fogja érteni, többet fog hibázni és hamar elveszti a motivációját a kudarcok közepette.
Viszont, ha a feladatok sorrendben úgy jönnek egymás után, hogy egymást támogatják, építik (pl. kéz követése→ lelassulás→ testpóz→ helyben maradás→ szemkontaktus…), akkor a kutya hamar megtanulja azokat. Az ismétlés pedig a tudás anyja, ahogy a mondás is tartja. Viszont, ha sok, akkor hamar unalmassá válik, ha kevés, akkor nem jut el a megértésig.. az arany középutat érdemes megtalálni. A 3 ismétlés a kutyák számára se nem sok, se nem kevés, fokozatos terhelést biztosít és egy követhető tempót, melyben sikerélményhez jut és épülhet a motiváció. Azonban a kutya 6-8. hetes korában még lehet sok a 3 ismétlés, ezt érdemes figyelembe venni és a kutya képességeihez igazítani az ismétlések számát.
Az oldal tartalmának másolása tilos!