fbpx

MAGYARÁZATOK 1. GYAKORLATI ALKALOM

  1. HELYSZÍN A GYAKORLÁSHOZ
    Érdemes otthoni környezetben gyakorolni a kutyával: ez biztonságot nyújt a számára és kevés a zavaró tényező, így a figyelme teljességgel a feladatra irányulhat, sok sikerélményhez jut kutya és ember is ezáltal (sikerélmények által épül a magabiztosság és a bizalom). Törekedjünk arra, hogy csúszásmentes talajon gyakoroljunk a kutyával, így elkerülve a sérüléseket. 
SÉRÜLÉSEK, BALESETEK MEGELŐZÉSE
A kutya tanításához az ideális talaj csúszásmentes. Kinti környezetben a beton és a füves talaj is ideális lehet. Ugyanakkor a betont érdemes a nyári hőségben kerülni és  télen akkor, ha fagyott, csúszós vagy épphogy ezek elkerülése végett sóval szórt. Füves terület esetében intenzívebben lehetnek jelen különböző szagok, amik a kutya figyelmét elvonhatják. Ezt vegyük figyelembe a tanítás során, ha a kutya még dekoncentrál, nehezen tud figyelni, akkor érdemes a füves terület helyett betonos talajon vagy bent a lakásban gyakorolni. Belső trében, lakásban gyakorlásnál parkettán, csúszós csempén nem tanítjuk a kutyát a balesetek elkerülése végett.
  1. KUTYA HELYÉNEK KIJELÖLÉSE
    A kutya helye egy fix pont, biztonságos pont a kutya számára. A biztonságos tér megteremtése elsődleges ahhoz, hogy a kutya hatékonyan és gyorsan tudjon tanulni, ezért is hívjuk segítségül a helyét, ami nem mellesleg kitűnő terepet kínál a szaglás “bekapcsolásához”, mellyel a kutya figyelmét és koncentrált állapotát könnyebb elérni. Emellett az ember számára is ad egy viszonyítási pontot a kutya kijelölt helye: innen indul, ide érkezik, itt vannak a feladatok. A tanulási folyamatot felgyorsítja a kutya helyének használata, bevonása a gyakorlásban. Lásd jegyzet 115. oldal Bólyák/ kijelölt helyek.

  2. SZIMATOLÁS, ÉTEL KERESÉSÉNEK TANÍTÁSA

A kutyák figyelmét étellel, az étel szagával el lehet nyerni. Az együttműködés tanításának egyik eszköze az étel keresésének tanítása (amolyan közös vadászat a kutyával): a kutya keresi az elrejtett falatot, de kézből kapja azt meg amikor jelzi. Egy idő után a kutya rájön, hogy az ember segít neki, megoldja helyette a nehezebb feladatot; könnyebben szedi ki az emberi kéz a megtalált ételt a rejtés helyéről, mint a “kutyaorr”. Ezért a kutya elkezdi rábízni magát az emberre. Ő jelez, az ember pedig kiveszi neki a talált ételt, majd oda is adja neki azt: a kutya könnyebben megtalálja az orrával, az ember pedig könnyebben szedi ki a kezével a találat helyéről a falatot. Ez egyfajta együttműködés a kapcsolatban.
Mivel később a kontroll feladatok során a földön talált étellel tanítjuk majd a kutyának az önkontroll feladatok alapjait, ezért már most elkezdjük megtanítani neki, hogy hol- milyen helyzetben élheti meg az étel keresése iránti vágyát, ösztönét. Fontos momentum ez, hiszen a későbbiekben a tiltás pozitív tanításánál a határok kijelölése így lesz egyértelmű a kutya számára: a helyéhez kötötten kereshet és játékokhoz kötötten is pl. jutalomfalatos labda, DE a földön random talált ételt nem, azt kérésre hagyja ott.
Tehát az étel keresés kitűnő lehetőséget kínál az együttműködés tanítására és megfelelő lépések mentén haladva csökkenteni fogja az étel utáni kutatás vágyát, a felevések számát.

 

  1. KÉZ KÖVETÉSE ÉS FORDULÁS TANÍTÁSA

Az étel folyamatos kontaktust alakít ki az emberi kéz és a kutya szaglása és íz érzékelése között. Ez a folyamatos kontakt, az étel nyalogatásával erősebbé válhat (pl. pépes falt, vagy egy falat nyalogatása kézből hosszan leköti a kutya figyelmét), és a kutya részéről egy koncentráltabb állapotot kíván, ha egy lassan mozgó kéz kínálja neki az ételt. Mivel a kutya ragadozó állat, ezért a gyors mozgás az, ami izgatottá teszi, viszont a lassú mozgást követni számára sokkal nagyobb kihívás. A lassan mozgó kéz követésének tanításával egyrészt:
– a kutya figyelmét koncentráljuk egy pontra (a kézre)
– a kutya gyors mozgását le tudjuk lassítani, egy lassabb és nyugodtabb állapotba tudjuk hozni a kutyát ezzel a feladattal
– folyamatos kapcsolatot tudunk kialakítani a kutyával (alom biztonsága, biztonság érzetének növelése)
– a kézjelekre, a lassú kézmozdulatokra a kutya jobban fog tudni koncentrálni
– testhelyzeteket, pózókat, egyensúlyi gyakorlatokat tudunk tanítani a kutyának
– a kutya belső állapotáról következtetéseket tudunk levonni: pl. minél izgatottabb a kutya annál gyorsabban szeretné elvenni a falatot, ekkor akár fájdalmat okoz  harapdálással. Ha nyugodt állapotba érkezik, akkor a kutya koncentráltabban, óvatosabban és finomabban tudja elvenni a falatot és nyalogatni az ételt a kézből.
A kéz követésének tanítása sok feladat alapja pl. behívás, testhelyzetek, láb melletti séta, trükkök, egyensúlyi gyakorlatok…
A feladatsorban a kéz követésével a megfordulást tanítjuk a kutyának, amit később akár szóhoz kapcsolva, a séta ideje alatt is tudunk kérni a kutyától, ezzel megelőzve a póráz húzását.

KÉZBŐL ETETÉS
során ügyeljünk arra, hogy a kezünkön lehetőleg ne legyenek mesterséges anyagok, illatok amik a kutya számára akár mérgezők is lehetnek.  A gyakorlás kezdete előtt öblítsük le a kezünket meleg vízzel, és kerüljük kézkrémek, olajok, illatos szappanok stb. használatát a kutya tanítása előtt.
Továbbá a vegyszerekkel történő szabadkézi takarítást, a kesztyű nélküli vegyszerhasználatot kerüljük, ha a kutyát intenzíven tanítjuk.
  1. TESTPÓZOK TANÍTÁSA
    A testpózok tanítása a szocializációnak, a kutyasétáltatásnak, a helyben maradás tanításának egyaránt alapja. Az alló testhelyzet tanítása kifejezetten a kutyasétáltatásra felkészítést és a mozgó helyzetből megállás tanításának alapjait erősíti. A tanítás ideje alatt a kutyának akkor adjuk oda a falatot (vagy pépes falat esetében, akkor adunk neki több falatot), amikor a kutya az adott pózt csinálja, amibe mi magunk vezetjük a kezünkben tartott falattal. A testpózok tanítása segít abban is, hogy a kutya mélyizmait erősítsük.
  2. VÁRAKOZÁS, HELYBEN MARADÁS TANÍTÁSA
    A helyben maradás tanításánál nagy segítség a kutya kijelölt helye, mely egy konkrét határt jelöl ki a kutya számára. A kijelölt hely, mint egy sziget, segít abban, hogy a kutya kérésre ott maradjon, ne lépjen le róla. Így a kutya később akár 20-30 percen keresztül is kérésre szívesen, önszántából helyben tud majd maradni, (a kijelölt hely elhagyását követően is).
    A helyben maradást most még megalapozzuk:  a kijelölt helyen maradás megerősítésével. A cél, hogy a kutya a kijelölt helyen maradjon, és nem az, hogy egy adott testpózban maradjon. Tehát nem egy testpóz kitartását tanítjuk, hanem a helyhez kötött várakozást. Ennek alapja most, hogy több falatot kap a kutya (a felvett testpóztól függetlenül). A falatok odaadása gyorsan követik egymást, így lekötve a kutya figyelmét.
  1. SZEMKONTAKTUS TANÍTÁSA
    A szemkontaktus feladatnak több funkciója és pozitív hatása is van:
    – figyelmet koncentrál
    – kapcsolatot teremt
    – a tiltás pozitív tanításában is nagy szerepet játszik (lásd később)
    Első lépésként még az alapokat szilárdítjuk meg itt is. Nem cél még, hogy a kutya az ember szemébe nézzen, csak hogy az arcára nézzen. Amikor a kutya az emberi arcra néz, szóbeli dicsérettel erősítjük meg és jutalomfalatot adunk neki. Ezzel még a szóbeli dicséretet is egyértelműbbé tesszük: figyelem = szóbeli dicséret = jutalomfalat. Így a szóbeli dicséret koncentrált állapothoz fog kötődni a kutya fejében, ami lehetővé teszi, hogy könnyebben fog koncentrálni és nehezebben fog kizökkenti a feladatból.
    A kutyák kommunikációjában alapvetően a szemkontaktus fenyegető jelzés. Azért is lényeges tanítani, olyan értelmet adni a “szemezésnek”, mely biztonságot és bizalmat ébreszt, kapcsolatot teremt az emberrel. 

8. SORREND ÉS ISMÉTLÉSEK SZÁMA
A feladatokat a megadott sorrendben érdemes tanítani, a megadott ismétlésszámmal, hiszen a feladatok egy tanulási folyamatban egymásra épülnek a képzés során. Így építjük fokozatosan a kutya motivációját.
Ha sok a feladat és össze- vissza, naponta más sorrendben érkeznek, akkor a kutya nem fogja érteni, többet fog hibázni és hamar elveszti a motivációját a kudarcok közepette.
Viszont, ha a feladatok sorrendben úgy jönnek egymás után, hogy egymást támogatják, építik (pl. kéz követése→ lelassulás→ testpóz→ helyben maradás→ szemkontaktus…), akkor a kutya hamar megtanulja azokat. Az ismétlés pedig a tudás anyja, ahogy a mondás is tartja. Viszont, ha sok, akkor hamar unalmassá válik, ha kevés, akkor nem jut el a megértésig.. az arany középutat érdemes megtalálni. A 3 ismétlés a kutyák számára se nem sok, se nem kevés, fokozatos terhelést biztosít és egy követhető tempót, melyben sikerélményhez jut és épülhet a motiváció. Azonban a kutya 6-8. hetes korában még lehet sok a 3 ismétlés, ezt érdemes figyelembe venni és a kutya képességeihez igazítani az ismétlések számát.

Az oldal tartalmának másolása tilos!