fbpx

KUTYAOKTATÁS A GYAKORLATBAN – FELADAT TANÍTÁSÁNAK FELÉPÍTÉSE – GYAKORLATI FELADAT 7. HÉT

Az alábbiakat megtalálod az írásos jegyzetkönyvben is: 63-65. oldalon.

  1. HOGYAN ÉPÍTJÜK FEL EGY FELADAT TANÍTÁSÁT?


Családi, hobbi kutyák tanításánál törekszünk elérni, hogy a kutya tudjon minél több élethelyzetben figyelni és együttműködni a gazdájával, kommunikálni és a vadászösztönét megélni anélkül, hogy kárt tenne a környezetében, fajtársaiban, más állatokban vagy emberekben. Mindezek elérését támogatja a feladatok tanítása, melyek a figyelemkoncentráció és az önkontroll tanítása köré épülnek, – álló helyzetben és mozgásban is megtanítva– segítik a kutyát eligazodni az emberi világban.

Egy-egy feladat tanítása is részekre bontható, és általánosságban elmondható, hogy egy-egy feladat tanításának megfelelő kiindulási alapja, hogy a kutya kezdje el követni az emberi mozdulatokat. Ezt étellel (a tanításban ún. jutalomfalattal) és anélkül is el lehet érni.

A legtöbb kutya kölyökkorában motiválható a leginkább étellel, és ezt az érzékeny időszakot és egyben motivációt a kutya részéről, érdemes felhasználni a tanítás során. A kutya felnőtt korában a tanítás kiindulási alapja lehet a kézből etetés (kézből étel elfogadása). Miután a kutya elfogadja emberi kézből az ételt, az emberi kéz mozgatásával különböző pózokba tudjuk őt vezetni, és el tudjuk érni azt is, hogy kövesse az emberi kezet. Így tudunk fokozatokra építkezve egyszerűen tanítani. Például az alábbi fokozatokat követve: 

  1. állandó étel kontaktussal fenntartani a koncentrációt, majd
  2. szavakat kapcsolni az adott feladathoz, abban a pillanatban amikor a kutya azt csinálja, amit mi az adott szó alatt értünk
  3. előre kérni a feladatot és azt követően adni falatot a kutyának
  4. összekapcsolni egymással két feladatot
  5. fokozatosan csökkenteni a falatok számát
    Ez a felsorolás egy minta, a teljesség igénye nélkül. A felsorolt fokozatok irányadók, sablonosan nem használhatók. 

Egy példa: láb melletti séta feladat tanítása 4 lépésben

Minta feladat felépítése:

1. lépés2. lépés3. lépés4. lépés
FELADAT LÉPÉSEI
(feladat részfeladatokra bontása)
falat elfogadása kézből (kutya figyelmének felkeltése – emberi kézre irányuló figyelem több érzékszervvel: szem- látás, orr- szaglás, nyelv- ízlelés)kézben tartott falat követése (kutya koncentrációjának fejlesztése – folyamatos étel kontaktussal fenntartott figyelem, kézmozdulat követése)kézben tartott falat követése séta közben (kutya mozog és ember is mozog: séta)kézben tartott falat követése és emberi mozgás követése (kézben tartott falat követéséről a figyelem átvezetése az emberi mozgásra)
ISMÉTLÉSEK SZÁMA3x- mozdulatlan kézből kapja a falatot, amit rögtön megehet (pépes étel vagy egy falat a kézben)3x- kéz követése állandó étel kontaktussal (pépes étel vagy egy falat a kézben)3x- séta közben kéz követése állandó étel kontaktussal (pépes étel vagy egy falat a kézben)3x- séta közben kéz követése megszakított étel kontaktussal (pépes étel vagy egy falat a kézben)
FOKOZATOK A TANÍTÁSBAN
emberi mozgás és mozdulatok :
a. ember nem mozog – ember lassan sétál – ember tempósan sétál – ember fut
b. emberi kéz kutya orrának magasságában – emberi kéz zsebre rakva vagy kutya orrától eltartvac. emberi kéz mozdulatlan – kéz lassú mozgása időtartam: feladat kérése 30 mp – feladat kérése 60 mp – feladat kérése 3 perc – …falatok odaadása: folyamatos étel kontaktus – falat odaadása megszakítással lépésenként – falat odaadása megszakítással 3 lépésenként – falat odaadása megszakítással 5 lépésenként – … távolság emberhez viszonyítva: közvetlen közelről (láb melletti sétánál nincs ebben fokozat)nyakörv/ hám és póráz használata: nyakörv/ hám és póráz nélkül – nyakörvvel/ hámmal –  nyakörvvel/ hámmal és pórázzal gyakorolvakörnyezet / ingerek: bent a lakásban – ismerős csendes kinti környezetben – ismerős közepesen zajos/ mozgalmas kinti környezetben – ismeretlen csendes kinti környezetben – ismeretlen közepesen zajos/ mozgalmas kinti környezetben – ismeretlen zajos/ mozgalmas kinti környezetbenfalat minősége: pépes nedvesebb falatokkal – nedvesebb darabos falatokkal – száraz darabos falatokkalszavak használata: nincs szó a feladathoz kapcsolva, csak a mozgás és mozdulatokat követi a kutya  – szó a feladathoz kapcsolva amikor a kutya csinálja a feladatot, követi a mozgást és a mozdulatokat  –  szó feladathoz kapcsolva, szó kimondásával előre kérni a feladatot a kutyától … …
FOKOZATOK A LÉPÉSEKBENegy helyben állva, kutyával szemben, kéz mozdulatlan, kutya eszi belőle a falatot – egy helyben állva, kutya mellett/ picit előrébb tőle, kéz mozdulatlan, kutya eszi belőle a falatot egy helyben állva, kutyával szemben, kutya orrának magasságában a kéz, kéz lassan mozog, kutya nyalogatja/ eszi belőle a falatot miközben követi a kézmozdulatot, ami a láb mellé/ mögé vezeti őt – egy helyben állva, kutya mögött, kutya orrának magasságában a kéz, kéz lassan mozog, kutya nyalogatja/ eszi belőle a falatot miközben követi a kézmozdulatot, ami a láb mellé/ mögé vezeti őtlassan mozogva (sétálva), kutya orrának magasságában a kéz, kéz a láb mellett követi a test mozgását, kutya nyalogatja/ eszi belőle a falatot miközben követi a séta tempóját – gyorsabban  mozogva (sétálva), kutya orrának magasságában a kéz, kéz a láb mellett követi a test mozgását, kutya nyalogatja/ eszi belőle a falatot miközben követi a séta tempóját – gyorsan  mozogva (kocogva), kutya orrának magasságában a kéz, kéz a láb mellett követi a test mozgását, kutya nyalogatja/ eszi belőle a falatot miközben követi a séta tempójátlassan mozogva (sétálva), kutya orrának magasságában a kéz, kéz a láb mellett követi a test mozgását, kutya  lépésenként eszi belőle a falatot miközben követi a séta tempóját – gyorsabban  mozogva (sétálva), kutya orrának magasságában a kéz, kéz a láb mellett követi a test mozgását, kutya 3 lépésenként eszi belőle a falatot miközben követi a séta tempóját – gyorsan  mozogva (kocogva), kutya orrának magasságában a kéz, kéz a láb mellett követi a test mozgását, kutya 5 lépésenként eszi belőle a falatot miközben követi a séta tempóját
FOKOZATOK ÉLETHELYZETBENkihívást jelentő élethelyzetben több falat érkezik, pépesebb/ nedvesebb falat, nyakörvvel/ hámmal és pórázzal gyakorolvakihívást jelentő élethelyzetben több falat érkezik, pépesebb/ nedvesebb falat, lassabb kézmozdulattal, a zavaró ingertől távolabb, nyakörvvel/ hámmal és pórázzal gyakorolvakihívást jelentő élethelyzetben több falat érkezik, pépesebb/ nedvesebb falat, a zavaró ingertől távolabb, nyakörvvel/ hámmal és pórázzal gyakorolva, intenzíven lekötve a kutya figyelmét, a séta tempóját gyorsítva vagy lassítva a helyzethez igazítani, időtartam hosszabb vagy rövidebb a helyzethez igazítvakihívást jelentő élethelyzetben a 3. lépést követjük, ha az sikeres, akkor lépünk a 4. lépésre és a fokozatokat követjük a lépésekben
A fentiek alapján a jegyzetkönyv 65. oldalán található táblázatot töltsd ki egy szabadon választott feladatot alapul véve!
Tipp 1: ez a feladat lehet a beadandó projekted témájához választott feladat, amit a projekted tárgy részében fejtesz ki.
Tipp 2: küldd el a hello@virtualiskutyaiskola.hu e-mail címre a kitöltött táblázatodat, és kérd a beadandó projektedhez a véleményezést/ javítást!  

Kölyökkutya modul Írásos projekt beadási határideje: április 15. 18:00-ig e-mailben elküldve.

Az oldal tartalmának másolása tilos!