KUTYA TANÍTÁSI TECHNIKÁK ALAPJAI – MAGYARÁZATOK 2. HÉT

  1. HELYSZÍN A GYAKORLÁSHOZ
    Érdemes otthoni környezetben gyakorolni a kutyával: ez biztonságot nyújt a számára és kevés a zavaró tényező, így a figyelme teljességgel a feladatra irányulhat, sok sikerélményhez jut kutya és ember is ezáltal (sikerélmény által épül a magabiztosság és a bizalom). Törekedjünk arra, hogy csúszásmentes talajon gyakoroljunk a kutyával, így elkerülve a sérüléseket. 
SÉRÜLÉSEK, BALESETEK MEGELŐZÉSE
A kutya tanításához az ideális talaj csúszásmentes. Kinti környezetben a beton és a füves talaj is ideális lehet. Ugyanakkor a betont érdemes a nyári hőségben kerülni és  télen akkor, ha fagyott, csúszós vagy épphogy ezek elkerülése végett sóval szórt. Füves terület esetében intenzívebben lehetnek jelen különböző szagok, amik a kutya figyelmét elvonhatják. Ezt vegyük figyelembe a tanítás során, ha a kutya még dekoncentrál, nehezen tud figyelni, akkor érdemes a füves terület helyett betonos talajon vagy bent a lakásban gyakorolni. Belső trében, lakásban gyakorlásnál parkettán, csúszós csempén nem tanítjuk a kutyát a balesetek elkerülése végett.
  1. KUTYA HELYÉNEK KIJELÖLÉSE
    A kutya helye egy fix pont, biztonságos pont a kutya számára. A biztonságos tér megteremtése elsődleges ahhoz, hogy a kutya hatékonyan és gyorsan tudjon tanulni, ezért is hívjuk segítségül a helyét, ami nem mellesleg kitűnő terepet kínál a szaglás “bekapcsolásához”, mellyel a kutya figyelmét és koncentrált állapotát könnyebb elérni. Emellett az ember számára is egy ad egy viszonyítási pontot a kutya kijelölt helye: innen indul, ide érkezik, itt vannak a feladatok. A tanulási folyamatot felgyorsítja a kutya helyének használata, bevonása a gyakorlásokba.

  2. SZIMATOLÁS, ÉTEL KERESÉSÉNEK TANÍTÁSA

A kutyák figyelmét étellel, az étel szagával el lehet nyerni. Az együttműködés tanításának egyik eszköze az étel keresésének tanítása (amolyan közös vadászat a kutyával): a kutya keresi az elrejtett falatot, de kézből kapja azt meg amikor jelzi. Egy idő után a kutya rájön, hogy az ember segít neki, megoldja helyette a nehezebb feladatot és könnyebben szedi ki az emberi kéz a megtalált ételt a rejtés helyéről, mint a “kutyaorr”. Idővel a kutya elkezdi rábízni magát az emberre. Ő jelez, az ember pedig kiveszi neki a talált ételt, majd oda is adja neki azt: a kutya könnyebben megtalálja az orrával, az ember pedig könnyebben szedi ki a kezével a találat helyéről a falatot. Ez egyfajta együttműködést indít be.
Mivel később a kontroll feladatok során a földön talált étellel tanítjuk majd a kutyának az önkontroll feladatok alapjait, ezért már most elkezdjük megtanítani neki, hogy hol- milyen helyzetben élheti meg az étel keresése iránti vágyát, ösztönét. Fontos momentum ez, hiszen a későbbiekben a tiltás pozitív tanításánál a határok kijelölése így lesz egyértelmű a kutya számára: a helyéhez kötötten kereshet (plusz más játékokhoz kötötten pl. jutalomfalatos labda, DE a földön random talált ételt kezdje el otthagyni kérésre).
Tehát az étel keresés kitűnő lehetőséget kínál az együttműködés tanítására és megfelelő lépések mentén haladva épp hogy csökkenteni fogja az étel utáni kutatást, a felevések számát.

4. KÉZ KÖVETÉSE ÉS FORDULÁS TANÍTÁSA

A pépes étel folyamatos kontaktust alakít ki az emberi kéz és a kutya  szaglása és íz érzékelése között. Ez a folyamatos kontakt, az étel nyalogatása, a kutya részéről egy koncentráltabb állapotot kíván, ha egy lassan mozgó kéz kínálja neki az ételt. Mivel a kutya ragadozó állat, ezért a gyors mozgás az ami izgatottá teszi, viszont a lassú mozgást követni számára sokkal nagyobb kihívás. A lassan mozgó kéz követésének tanításával egyrészt:
– a kutya figyelmét koncentráljuk egy pontra ( a kézre)
– a kutya gyors mozgását le tudjuk lassítani, egy lassabb és nyugodtabb állapotba tudjuk hozni a kutyát ezzel a feladattal
– folyamatos kapcsolatot tudunk kialakítani a kutyával (alom biztonsága, biztonság érzetének növelése)
– a kézjelekre, a lassú kézmozdulatokra a kutya jobban fog tudni koncentrálni
–  testhelyzeteket, pózókat, egyensúlyi gyakorlatokat tudunk tanítani a kutyának
– a kutya belső állapotáról következtetéseket tudunk levonni: minél izgatottabb a kutya annál gyorsabban szeretné elvenni a falatot, ekkor akár fájdalmat okoz  harapdálással. Ha nyugodt állapotba érkezik meg, akkor a kutya koncentráltabban, óvatosabban és finomabban tudja elvenni a falatot és nyalogatni a pépes ételt a kézből .
A kéz követésének tanítása sok feladat alapja pl. behívás, testhelyzetek, láb melletti séta, trükkök, egyensúlyi gyakorlatok…
A feladatsorban a kéz követésével a fordulást tanítjuk a kutyának, amit később akár szóhoz kapcsolva, a séta ideje alatt is tudunk kérni a kutyától, ezzel megelőzve a póráz húzását.

KÉZBŐL ETETÉS
során ügyeljünk arra, hogy a kezünkön lehetőleg ne legyenek mesterséges anyagok, illatok amik a kutya számára akár mérgezők is lehetnek.  A gyakorlás kezdete előtt öblítsük le a kezünket meleg vízzel, és kerüljük kézkrémek, olajok, illatos szappanok stb. használatát a kutya tanítása előtt.
Továbbá a vegyszerekkel történő szabadkézi takarítást, a kesztyű nélkül vegyszerhasználatot kerüljük, ha a kutyát intenzíven tanítjuk.

5. TESTPÓZOK TANÍTÁSA
A testpózok tanítása a helyben maradás tanításának alapja. Megmutatjuk a kutyának, hogy milyen pózokban tudja majd motiváltabban végrehajtani a “MARAD” kérést (“MARAD” = a kutya a kijelölt helyen marad kérésre, még akkor is ha az ember eltávolodik, majd visszatér hozzá). Eleinte itt is fontos a folyamatos kontakt az étellel és az, hogy a megfelelő pillanatban mondjuk ki a szót: “ÁLL”, “ÜL”, “FEKSZIK”, akkor amikor a kutya az adott pózt csinálja, amibe mi magunk vezetjük bele az “orránál fogva”. A testpózok tanítása segít abban, hogy a izmait erősítsük (lsd. később).

6. VÁRAKOZÁS, HELYBEN MARADÁS TANÍTÁSA
A helyben maradást több pózban is érdemes megtanítani a kutyának, hogy később élethelyzetekben is tudjon helyben maradni akár álló helyzetben is, hiszen így lesz meg a tudása és a motivációja is a feladat végrehajtásához.
A helyben maradás tanításánál nagy segítség a kutya kijelölt helye, mely egy konkrét határt jelöl ki a kutya számára. A kijelölt hely, mint egy sziget,segít abban, hogy a kutya kérésre ott maradjon, ne lépjen le róla, de testpózt nyugodtan változtasson amikor szükségét érzi. Így a kutya később akár 20-30 percen keresztül is kérésre szívesen, önszántából helyben tud majd maradni.

7. SZEMKONTAKTUS TANÍTÁSA
A szemkontaktus feladatnak több funkciója és pozitív hatása is van:
– figyelmet koncentrál
– kapcsolatot teremt
– a tiltás pozitív tanításában nagy szerepet játszik (habituáció, deszenzitizáció)
Első lépésként még az alapokat szilárdítják meg és a szóbeli dicsérettel kötjük össze ezt a feladatot, hogy a kutya megértse mit jelent a szóbeli dicséret (figyelem = szóbeli dicséret = jutalomfalat). Így a szóbeli dicséret koncentrált állapothoz fog kötődni, ami nem izgatja fel a kutyát, nem zökkenti ki a feladatból őt, hanem benne tartja abban.
A kutyák kommunikációjában alapvetően a szemkontaktus fenyegető jelzés. Azért is lényeges tanítani, olyan értelmet adni a “szemezésnek”, mely biztonságot és bizalmat ébreszt, kapcsolatot az emberrel. 

8. SORREND ÉS ISMÉTLÉSEK SZÁMA
A feladatokat a megadott sorrendben érdemes tanítani, a megadott ismétlésszámmal, hiszen a feladatok egy tanulási folyamatban egymásra épülnek, a kutya motivációját fokozatosan felépítve.
Ha sok a feladat és össze- vissza érkeznek azok, akkor a kutya nem fogja érteni, hamar elveszti a motivációját, sok kudarc közepette.
Viszont, ha a feladatok sorrendben úgy jönnek egymás után, hogy egymást támogatják, építik (pl. kéz követése→ lelassulás→ testpóz→ helyben maradás→ szemkontaktus…), akkor a kutya hamar megtanulja azokat. Az ismétlés pedig a tudás anyja, ahogy a mondás is tartja. Viszont, ha sok, akkor hamar unalmassá válik, ha kevés, akkor nem jut el a megértésig.. az arany középutat érdemes megtalálni. A 3 ismétlés se nem sok, se nem kevés, fokozatos terhelést biztosít a kutya számára és egy követhető tempót, melyben sikerélményhez jut és épülhet a motivációja, még kutya kölyökkorában is.

A kutyaoktatás során a feladatok 3 szinten épülnek:
– a kutya szintjén
– a kutya gazdájának szintjén
– a kutyaoktató szintjén
Lényeges, hogy egy-egy kutyaoktatási alkalmon a kutya számára is meglegyen a kellő minőségű és mennyiségű feladat, hogy a koncentrált állapot fennmaradjon. Másrészt lényeges, hogy a gazdája is kapjon feladatot pl. mit figyeljen, mire figyeljen, hogy a figyelem ne kalandozzon a gondolatok között. Ha a gazdi nem figyel, akkor a kutya sem fog, kilép a kapcsolatból, a tanítás nem lesz sikeres. Ezért a harmadik lényegi elem, hogy kutyaoktatóként folyamatosan megfigyelő állapotban legyünk a tanítás ideje alatt, a kutya és a gazdi határait felismerjük és ehhez igazítsuk a feladatokat, azok hosszát, tartalmát, nehézségi szintjét. (lsd. később)