MOTIVÁCIÓ FELÉPÍTÉSE A TILTÁS TANÍTÁSA SORÁN
A tiltás pozitív tanításánál a héten tovább haladunk a szemkontaktus feladattal:
1. FÜL – hallás
2. SZEM – látás
3. ORR- szaglás
Zavaró ingerek:
1. hallás: rövid hang, rövid ideig tart (sípoló játék megnyomása)
2. látás: elejtéssel a lehető legkisebb intenzitású mozgást idézzük elő (játék elejtése a földre, az ember háta mögött landol a játék)
3. szaglás: jutalomfalat elejtése a földre (az ember háta mögött landol a földön a falat és ugyanaz a szagú, ízű, minőségű falat amit ő jutalomként kap)
EMLÉKEZTETŐ
Kulcsingerek a kutyánál:
- látás: gyors mozgás
- hallás: prédaállat “sikítása”, magas hangok
- szaglás: étel szaga (öröklött ismeret, a kutyával veleszületett képesség: ha étel szagot érez → akkor meg akarja szerezni. Ez egy természetes jelenség → ahogy az is, hogy a lehető legrövidebb úton próbálja megszerezni azt, minimális energiabefektetéssel. Az étel felevésének, kutatásának tiltása ezért nagy kihívás, hiszen a kutya veleszületett ösztöneire építkezve szükséges önkontrollt tanítanunk, hogy minél több élethelyzetben kellő motivációja legyen a kutyának az együttműködésre.
Egyrészt koncentrált állapotot tanítunk a talált étel közelében, másrészt egy “plusz energiabefektetésre” tanítjuk őt, hogy ne a legrövidebb utat válassza, hanem tegyen kitérőt a falat megszerzéséért, és még gondolkozzon is érte. Harmadrészt a kutya motivációját építjük fel, hogy önmagától legyen belső késztetése arra, hogy mindezt végre hajtsa kérésre minél több helyzetben. Ezért lényeges egyben az ösztön megélését előbb tanítani a kutyának (pl. ebben az esetben a KERESÉS TANÍTÁSA), mint az ösztön visszafogását. Ha megtanítjuk a kutyának mikor, hogyan és milyen keretek között tudja megélni az emberrel együtt a zsákmány (pl. játéktárgy, jutalomfalat) felderítésének katarzisát, akkor kellő tanítás hatására nagyobb lesz a motivációja abbahagyni az önálló kutatást, amit egyre több élethelyzetre tudunk kiterjeszteni.