A tiltás pozitív tanítása során konkrét határokat tudunk kijelölni a kutya számára:
A kutyát és az embert végig segítjük a tanulásban. Ezért a játékos, ösztönös állapotot eleinte élesen elválasztjuk a feladatot végrehajtó, koncentrált állapottól. Ebben segít a kutya kijelölt helye is a tanulás ideje alatt:
Viszont élethelyzetekben nem válik ennyire élesen ketté a kutya e két mentális állapota. Ezért a tanulási folyamat során fokozatosan ültetjük át a játékba a koncentrált állapotot és a figyelemkoncentrációt – szemkontaktus feladatot – a kutya egyik játékával is elkezdjük tanítani. Tesszük ezt azért, hogy a kutya a későbbiek során, akkor is képes legyen feladatokat végrehajtani, amikor az ösztönei megjelennek, akár az ösztöneinek megéléséről a figyelmét át tudja irányítani a kért feladatba, és gyakorlás hatására ezt minél gyorsabban legyen képes végrehajtani, akár később jutalomfalat nélkül is.
Ehhez a kutya motivációját fokozatosan építjük fel és törekszünk arra, hogy
A tiltás pozitív tanításánál a héten tovább haladunk a szemkontaktus feladattal:
1. FÜL – hallás
2. SZEM – látás
Zavaró ingerek:
1. hallás: rövid hang, rövid ideig tart (sípoló játék megnyomása)
2. látás: elejtéssel a lehető legkisebb intenzitású mozgást idézzük elő (játék elejtése a földre, az ember háta mögött landol a játék)
Mindezek a feladatok az ún. kulcsingerekhez kapcsolódnak- magas hang és gyors mozgás- melyek a kutyában veleszületett viselkedést váltanak ki: a kutya közeledni szeretne a hanghoz és a mozgáshoz. Hogy ezekre az ingerekre a kutya semlegesen kezdjen el reagálni, ahhoz a tanulási folyamatba beépítjük őket, ugyanakkor törekszünk a fokozatosságra: rövid ideig szól a hang, és a mozgás is rövid ideig tart. Mindkét zavarás az ember háta mögött történik.
Ismerve a kulcsingereket, nemcsak az önkontroll és figyelemkoncentráció során, de a játék során is alkalmazni tudjuk ezeket az ingereket, hogy a kutya motivációját növeljük és egyben megmutassuk neki: mikor élheti meg az ösztöneit, mikor reagáljon ezekre az ingerekre erősebben (játékban), és mikor fogja vissza az ösztöneit, mikor legyen koncentrált, amikor ezen ingerek hatnak az ösztöneire (feladatban).
Az önkontroll és figyelemkoncentráció tanításánál eleinte még a kulcsingerek “alatt” mozgunk, azaz a kutya ingerküszöbe alatt tartjuk a zavaró ingerek intenzitását és külön-külön vesszük az egyes érzékszervekre ható ingereket. Ez azt jelenti, hogy olyan mértékű zavarásokat (ingereket) építünk be a koncentrált állapot tanításába, amik a kutyában még nem, vagy csak alig váltják ki a reakciót és egy-egy érzékszervet érintenek csupán:
Épp annyira reagál a kutya, hogy a “NEM” szó hallatán még vissza tud nézni, tudja tartani a helyben maradást. Így haladva fokozatosan tudjuk növelni a kutya számára a kihívásokat, de mindig a kutya határain belül mozgunk és fokozatosan toljuk ki a határokat. Ez a habituáció alapja.
EMLÉKEZTETŐ
Habituáció: adott ingerre a válaszreakció csökken
Továbbra is fontos a szemkontaktus feladatnál, hogy:
Az ember mozdulatlan, hogy a kutyát ne zavarjuk össze.
Az ember háta mögött történnek a “zavarások”, hogy a kutya figyelmét könnyebben visszanyerjük.
A sorrendre ügyelj:
szemkontaktus→ szóbeli dicséret→ zavarás→ “NEM” (tiltószó) → jutalomfalat
FONTOS a kutya reakcióit figyelembe venni, a jelzésekre fokozottan figyelni.
játékra hívás, nagy játék, akár húzogatós játék és játék közben felszínes, kioldó érintések, a bunda átsimítása, ami a kutyát a bunda megrázásának pillanataira emlékeztetik.)
Érdemes megszakítani a gyakorlást, ha a kutya az alábbi jelek valamelyikét adja:
A tiltás pozitív tanítása éppúgy okozhat sérülést, lelki traumát a kutyának, ha a kutya határait átlépjük, mint bármely más büntetésen, negatív visszacsatoláson alapuló technika.
Ezért fontos, hogy a kutya jelzéseit figyeljük, a határait tiszteletben tartsuk és megszakítsuk a feladatot, ha a feszültség legkisebb jelét is érzékeljük a kutyán. A semleges állapot elérése idő. Időbe telik amíg a kutya megtanul semlegesen reagálni olyan ingerekre amik ösztön szinten váltanak ki belőle öröklött és egyben TERMÉSZETES reakciókat. A feladatok ismétlése, a kulcsingerek küszöbe alatti zavarások ebben segíti a kutyát.
Az oldal tartalmának másolása tilos!