fbpx

KUTYA TANÍTÁSI TECHNIKÁK ALAPJAI 4. rész – MAGYARÁZATOK 5. HÉT

  1. A TILTÁS POZITÍV TANÍTÁSA

    A tiltás (figyelemkoncentráció és önkontroll) tanítása egy folyamat. A tanulás folyamata alatt ismerjük meg a kutya “gyengepontjait”, azaz hogy mely érzékszerveit használja intenzívebben. Erre akár a kutya erősségeként is gondolhatunk, viszont a legtöbb esetben a gazdiknak a kutya erőssége az, ami gondot szokott okozni pl. túlzott érzékenység a hangokra vagy éppen a mozgásra, ami miatt a kutya pl. ugatva reagál egyes hangokra/ mozgásra.
    A tiltás tanításánál 
  • egyrész megmutatjuk a kutyának, hogy milyen játékban élheti meg az ösztöneit, EZÉRT FONTOS A JÁTÉK TANÍTÁSA A KUTYÁNAK. 
  • másrészt pedig, hogy hova koncentrálja a figyelmét akkor, amikor éppen az ösztönöket kiváltó ingerek a közelében megjelennek, és ekkor tudjon megfigyelő állapotban is jelen lenni, anélkül hogy megélné az ösztöneit. EZÉRT FONTOS AZ ÖNKONTROLL ÉS A FIGYELEMKONCENTRÁCIÓ TANÍTÁSA.

A tiltás pozitív tanítása során konkrét határokat tudunk kijelölni a kutya számára:

  • mikor és hogyan élheti meg az ösztöneit játékban a gazdájával együtt (zsákmány felderítése = “KERES” szimatolás tanítása, zsákmány üldözése és elejtése = labdázás stb., zsákmány marcangolása = húzogatós játék)
  • és mikor és hogyan fogja vissza az ösztöneit a feladatok során (figyelem koncentrálása = szemkontaktus különböző érzékszerveket érintő ingerek közepette, fix pont követése pl. étel lassan mozgó emberi kézben, önkontroll = nyugodt, megfigyelő állapot tanítása különböző érzékszerveket érintő ingerek közepette)


A kutyát és az embert végig segítjük a tanulásban. Ezért a játékos, ösztönös állapotot eleinte élesen elválasztjuk a feladatot végrehajtó, koncentrált állapottól. Ebben segít a kutya kijelölt helye is a tanulás ideje alatt:

  • játékos állapot ideje = szünet (a kutya kijelölt helyén kívül – kivétel a szimatolás, keresés, amit a kutya kijelölt helyén él meg)
  • koncentrált állapot ideje = feladatok (a kutya a kijelölt helyén kap feladatokat)
    váltakoznak egy-egy kutyaoktatási alkalom ideje alatt. 


Viszont élethelyzetekben nem válik ennyire élesen ketté a kutya e két mentális állapota. Ezért a tanulási folyamat során fokozatosan ültetjük át a játékba a koncentrált állapotot és a figyelemkoncentrációt – szemkontaktus feladatot – a kutya egyik játékával is elkezdjük tanítani. Tesszük ezt azért, hogy a kutya a későbbiek során, akkor is képes legyen feladatokat végrehajtani, amikor az ösztönei megjelennek, akár az ösztöneinek megéléséről a figyelmét át tudja irányítani a kért feladatba, és gyakorlás hatására ezt minél gyorsabban legyen képes végrehajtani, akár később jutalomfalat nélkül is.

Ehhez a kutya motivációját fokozatosan építjük fel és törekszünk arra, hogy

  • a kutya lelassuljon (ezáltal megnyugszik és befogadóképesebb lesz a koncentrációt igénylő feladatokra)
  • az idegrendszer készen álljon az összetettebb feladatok megoldására
  • a kutya és gazdája egyaránt sikerélményt kapjon, a feladatokat fokozatosan tudjuk nehezíteni és megismerni a kutya és a gazdájának határait egyaránt.
  1. SZEMKONTAKTUS, FIGYELEMKONCENTRÁCIÓ TANÍTÁSA+ ÖNKONRTOLL

A tiltás pozitív tanításánál a héten tovább haladunk a szemkontaktus feladattal:
1. FÜL – hallás
2. SZEM – látás

Zavaró ingerek:
1. hallás: rövid hang, rövid ideig tart (sípoló játék megnyomása)
2. látás: elejtéssel a lehető legkisebb intenzitású mozgást idézzük elő (játék elejtése a földre, az ember háta mögött landol a játék)

 
Mindezek a feladatok az ún. kulcsingerekhez kapcsolódnak- magas hang és gyors mozgás- melyek a kutyában veleszületett viselkedést váltanak ki: a kutya közeledni szeretne a hanghoz és a mozgáshoz. Hogy ezekre az ingerekre a kutya semlegesen kezdjen el reagálni, ahhoz a tanulási folyamatba beépítjük őket, ugyanakkor törekszünk a fokozatosságra: rövid ideig szól a hang, és a mozgás is rövid ideig tart. Mindkét zavarás az ember háta mögött történik. 

Ismerve a kulcsingereket, nemcsak az önkontroll és figyelemkoncentráció során, de a játék során is alkalmazni tudjuk ezeket az ingereket, hogy a kutya motivációját növeljük és egyben megmutassuk neki: mikor élheti meg az ösztöneit, mikor reagáljon ezekre az ingerekre erősebben (játékban), és mikor fogja vissza az ösztöneit, mikor legyen koncentrált, amikor ezen ingerek hatnak az ösztöneire (feladatban)

Az önkontroll és figyelemkoncentráció tanításánál eleinte még a kulcsingerek “alatt” mozgunk, azaz a kutya ingerküszöbe alatt tartjuk a zavaró ingerek intenzitását és külön-külön vesszük az egyes érzékszervekre ható ingereket. Ez azt jelenti, hogy olyan mértékű zavarásokat (ingereket) építünk be a koncentrált állapot tanításába, amik a kutyában még nem, vagy csak alig váltják ki a reakciót és egy-egy érzékszervet érintenek csupán:

  • épp csak megnyomjuk a sípoló játékot, nagyon rövid ideig
  • épp csak elejtjük a játékot a földre (nincs benne plusz lendület amit mi hozzá tudunk adni, hogy gyorsabban érjen a földre a játék)

Épp annyira reagál a kutya, hogy a “NEM” szó hallatán még vissza tud nézni, tudja tartani a helyben maradást. Így haladva fokozatosan tudjuk növelni a kutya számára a kihívásokat, de mindig a kutya határain belül mozgunk és fokozatosan toljuk ki a határokat. Ez a habituáció alapja.


EMLÉKEZTETŐ
Habituáció: adott ingerre a válaszreakció csökken

Továbbra is fontos a szemkontaktus feladatnál, hogy:
Az ember mozdulatlan, hogy a kutyát ne zavarjuk össze.
Az ember háta mögött történnek a “zavarások”, hogy a kutya figyelmét könnyebben visszanyerjük.

A sorrendre ügyelj:
szemkontaktus→ szóbeli dicséret→ zavarás→ “NEM” (tiltószó) → jutalomfalat

FONTOS a kutya reakcióit figyelembe venni, a jelzésekre fokozottan figyelni

  • Amelyik kutya nem ad “kioldó jelet” (ásítás, sóhajtás, bunda megrázása!, hempergés – fontos, hogy nem szólunk rá a kutyára!, nem kell helyben maradnia, akár el is mehet, kiléphet a feladatból, felállhat, pózt válthat! nagyon lényeges, hogy ezt mind hagyjuk!, hogy a kutyában ne okozzunk sérülést, ne lépjük át a határait), fokozottan segítjük, hogy könnyedén “le tudja rázni magáról” a feladat feszültségét. Vagyis feladat végén:

játékra hívás, nagy játék, akár húzogatós játék és játék közben felszínes, kioldó érintések, a bunda átsimítása, ami a kutyát a bunda megrázásának pillanataira emlékeztetik.) 

  • Amikor a kutya ad kioldó jelet, szóban dicsérjük, örülünk neki. 
  • A feladat végén minden esetben jön a játék: megmutatjuk a kutyának, hogy az a belső izgatottság most felszínre bukkanhat és játékban meg tudja élni, ki tudja adni azt az energiát amit kérésre visszafogott. 
  • Kioldó érintések: az érintések minősége itt válik nagyon lényegessé. A simogatás a kutya számára nem jutalom, mert az érintések különböző helyzetekben más-más minőségűek, más- más érzeteket váltanak ki (kellemes vagy kellemetlen). Egy minőséget tanítunk eleinte a gazdinak: a felszínes, borzolgató érintést, ami a kutyát a bunda megrázására emlékezteti. Ez egy feszültségoldó érintés.

Érdemes megszakítani a gyakorlást, ha a kutya az alábbi jelek valamelyikét adja:

  • orr váladékozása
  • mancsok izzadása
  • kutya merevsége, lefagyása, feszültsége
  • morgás, vicsorgás
  • kutya elmegy, kilép a feladatból, eltávolodik a helyzettől (ez azt jelenti, hogy a kiváltó ingerrel ellentétes irányba indul el)

A tiltás pozitív tanítása éppúgy okozhat sérülést, lelki traumát a kutyának, ha a kutya határait átlépjük, mint bármely más büntetésen, negatív visszacsatoláson alapuló technika.
Ezért fontos, hogy a kutya jelzéseit figyeljük, a határait tiszteletben tartsuk és megszakítsuk a feladatot, ha a feszültség legkisebb jelét is érzékeljük a kutyán. A semleges állapot elérése idő. Időbe telik amíg a kutya megtanul semlegesen reagálni olyan ingerekre amik ösztön szinten váltanak ki belőle öröklött és egyben TERMÉSZETES reakciókat. A feladatok ismétlése, a kulcsingerek küszöbe alatti zavarások ebben segíti a kutyát. 

Az oldal tartalmának másolása tilos!