fbpx

ELŐKÉSZÜLETEK A GYAKORLÁSHOZ- GYAKORLATI FELADATOK 3. HÉT

0. lépés:
Jelöld ki a kutya helyét: ez bent a lakásban lehet a saját fekhelye (nagyobb biztonság), kinti környezetben egy rongy/ konyharuha/ törölköző stb. Ha a kutya bizonytalan, akkor kinti környezetben érdemes egy- a kutya számára már ismert- pokrócot/ törölközőt/ rongyot stb. használni, ami már hordozza az “otthon illatát”.

A feladatokat továbbra is érdemes: 

  • még bent a lakásban gyakorolni, ahol kevés a zavaró tényező
  • a megadott sorrendben gyakorolva a feladatokat, mintha egy koreográfia lenne
  • a megadott ismétlésszámmal
  • ideális naponta egyszer, a kutya számára kijelölt tanulási időben gyakorolni (a legideálisabb etetési idő előtt, ekkor a kutya napi étel adagjának egy részét lehet a tanításra szánni, majd a tanulás végén az etetési idővel zárni a közös gyakorlást)
  • a feladatok ideje alatt a kutya lehet pórázon vagy akár anélkül is, érdemes változtakoztatni, hogy a kutya szokja meg: póráz=feladat, de tudja később azt is, hogy anélkül is lehet feladata, hogy pórázra lenne kapcsolva
    Viszont az önkontroll feladatnál minden esetben legyen a kutya pórázon, hiszen a póráz az ami megtartja, ha az ösztönök erősebbnek bizonyulnak a feladat ideje alatt. 
  • a kutya számára legyen elérhető a ivóvíz a közelben, kínáljuk vízzel a feladatok között tartott szünetekben
  • a tanulási idő alatt: feladat-szünet váltakozik, a szünetekben hagyjuk, hogy a kutya eltávolodjon, de akár játszani is hívhatjuk. Intenzív játékot a tanulás elejére tervezzük, a tanulás végén a játék (a kutya emésztése miatt) visszafogottabb. A szünet ideje szubjektív, most még érdemes rövidebb szünetet tartani max. 1 perc, hogy a kutyát könnyebben vissza lehessen hívni a gyakorlásba. 
  • a szavak másodlagosak, most még a kutyát “az orránál fogva vezetni tanuljuk”. Próbáljunk meg csendben maradni, a kérések szavain (szavak amiket egy-egy feladathoz kapcsolunk) kívül ne mondjunk ki más szavakat, hogy a kutya könnyebben tanulja meg mit  jelent egy adott szó.
Egy-egy FELADAT VÉGÉT jelezzük a kutya számára, ehhez kézjelet is kitalálhatunk és egy szót pl. “MEHETSZ”. A feladat vége nem jelenti a gyakorlás végét, ugyanakkor jelzi a kutya számára, hogy eltávolodhat.
A GYAKORLÁS VÉGÉT jelezzük a kutya számára, ehhez kézjelet is kitalálhatunk és egy szót is kapcsolhatunk hozzá pl. “VÉGE”. A gyakorlás vége jelzi a kutya számára a kijelölt tanulási idő végét. Ekkor több falatot kap, vagy ideális az etetési idővel zárni a gyakorlást.

EMLÉKEZTETŐ 1
A szóbeli dicséret szerepe később egyre jelentősebb lesz. Most még az alapok tanításánál a szemkontaktus feladaton keresztül mutatjuk meg a kutyának, hogy mit is jelent a szóbeli dicséret, hogy a nyugodt és koncentrált állapotot kösse a dicsérethez.

SZÓBELI DICSÉRET = “falat a gazditól, amikor koncentrálok, figyelek rá”.
És ez később nagy segítség lesz a tanítás során, mert a kutya nem fog kizökkenni, nem jön teljes izgalomba a szóbeli dicséretet hallva és sikeresebben tud végrehajtani különböző feladatokat.
Alapvetően nem cél az, hogy a kutya izgatott legyen a szóbeli dicséret hallatán, vagy felfokozott érzelmi állapotba kerüljön. Ezért már az alapok tanításánál elkezdjük a koncentrált állapothoz kötni a szóbeli dicséretet és ezzel megalapozni azt, hogy a későbbiekben a kutya az izgatott állapotból mihamarabb vissza tudjon térni a nyugodt és koncentrált állapotba. Ez lesz segítségünkre, hogy minél több élethelyzetben magabiztos tudjon maradni, akár az ember érzelmi állapotától függetlenül.

EMLÉKEZTETŐ 2
A pépes falatok segítségével a kutyával folyamatos kontaktust tudunk teremteni. A kézben tartott falathoz a kutya szája/ orra/ nyelve folyamatosan hozzáér és ezáltal a figyelme könnyebben koncentrálódik. Ezt a folyamatos kapcsolatot tartva különböző pózokba tudjuk vezetni a kutyát. Amikor az adott pózban van, több falatot kap, így tanulja meg:
– tartani az adott pózt (áll/ül/fekszik),

– követni az ember kezét, és ráhangolódni az emberi tempóra (lassú kézmozdulat figyelése, követése a kutya számára nagy kihívás)

A kéz követése lehetővé teszi a “kutyát az orránál fogva vezetni”, ami annyit jelent, hogy a kutya koncentráltan képes követni az emberi kezet, annak tempóját és ezáltal finomodhat a kutya mozgása (testtudata: mélyizmok erősítése, lassabb és koncentráltabb mozdulatok), és kommunikáció is az ember és a kutya között. Mindezt a tanításban ki tudjuk használni például:
– láb melletti séta tanítása
– trükkök tanítása
– kutyafitnesz gyakorlatok tanítása (mélyizmok erősítése, testtudat)
– kézjelek tanítása
– szimat feladatok tanítása
– bizalom építése, traumatizált kutyák oldása

Az oldal tartalmának másolása tilos!