0. lépés:
Jelöld ki a kutya helyét: ez bent a lakásban lehet a saját fekhelye (nagyobb biztonság), kinti környezetben egy rongy/ konyharuha/ törölköző stb. Ha a kutya bizonytalan, akkor kinti környezetben érdemes egy- a kutya számára már ismert- pokrócot/ törölközőt/ rongyot stb. használni, ami már hordozza az “otthon illatát”.
A feladatokat továbbra is érdemes:
EMLÉKEZTETŐ 1
A szóbeli dicséret szerepe később egyre jelentősebb lesz. Most még az alapok tanításánál a szemkontaktus feladaton keresztül mutatjuk meg a kutyának, hogy mit is jelent a szóbeli dicséret, hogy a nyugodt és koncentrált állapotot kösse a dicsérethez.
SZÓBELI DICSÉRET = “falat a gazditól, amikor koncentrálok, figyelek rá”.
És ez később nagy segítség lesz a tanítás során, mert a kutya nem fog kizökkenni, nem jön teljes izgalomba a szóbeli dicséretet hallva és sikeresebben tud végrehajtani különböző feladatokat.
Alapvetően nem cél az, hogy a kutya izgatott legyen a szóbeli dicséret hallatán, vagy felfokozott érzelmi állapotba kerüljön. Ezért már az alapok tanításánál elkezdjük a koncentrált állapothoz kötni a szóbeli dicséretet és ezzel megalapozni azt, hogy a későbbiekben a kutya az izgatott állapotból mihamarabb vissza tudjon térni a nyugodt és koncentrált állapotba. Ez lesz segítségünkre, hogy minél több élethelyzetben magabiztos tudjon maradni, akár az ember érzelmi állapotától függetlenül.
EMLÉKEZTETŐ 2
A pépes falatok segítségével a kutyával folyamatos kontaktust tudunk teremteni. A kézben tartott falathoz a kutya szája/ orra/ nyelve folyamatosan hozzáér és ezáltal a figyelme könnyebben koncentrálódik. Ezt a folyamatos kapcsolatot tartva különböző pózokba tudjuk vezetni a kutyát. Amikor az adott pózban van, több falatot kap, így tanulja meg:
– tartani az adott pózt (áll/ül/fekszik),
– követni az ember kezét, és ráhangolódni az emberi tempóra (lassú kézmozdulat figyelése, követése a kutya számára nagy kihívás)A kéz követése lehetővé teszi a “kutyát az orránál fogva vezetni”, ami annyit jelent, hogy a kutya koncentráltan képes követni az emberi kezet, annak tempóját és ezáltal finomodhat a kutya mozgása (testtudata: mélyizmok erősítése, lassabb és koncentráltabb mozdulatok), és kommunikáció is az ember és a kutya között. Mindezt a tanításban ki tudjuk használni például:
– láb melletti séta tanítása
– trükkök tanítása
– kutyafitnesz gyakorlatok tanítása (mélyizmok erősítése, testtudat)
– kézjelek tanítása
– szimat feladatok tanítása
– bizalom építése, traumatizált kutyák oldása
Az oldal tartalmának másolása tilos!