A kutya szervezete (ahogy minden más élő szervezet) a működése során a belső egyensúly megtartására törekszik. Ezt biztosítja a homeosztázis, mely a kutya jólétéhez alapvetően hozzájárul.
A kutyaoktatás erőszak- és büntetésmentes szemléletmódjában a kutya tanítása során törekszünk arra, hogy támogassuk a kutya szervezetét abban, hogy a belső egyensúlyt fenn tudja tartani, még az erősebb ingerek jelenlétében is. Ehhez stabil alapokat biztosítunk számára a feladatok fokozatos tanításával, határok tanításával és szabályok kialakításával, így támogatva a szervezetét az új ismeretek befogadására, és a gyorsabb alkalmazkodásra az emberi környezetben.
Anatómia = Egy szervezet szerkezetének (struktúra és szerveződés) tanulmányozása.
Zootómia = Állatanatómia (élő szervezet struktúrája)
Fiziológia = Élettan (élő szervezet működése)
A kutyaoktatásban a zootómiát a fiziológiával, azaz az élettannal együtt szemléljük.Élettan (fiziológia): az élő szervezet működésével foglalkozó tudományág.
Ahhoz, hogy jobban megértsük a kutya viselkedését és a tanított feladatok szervezetre gyakorolt hatását, az alábbi szervrendszerek működését érdemes tanulmányoznunk:
SZERVRENDSZER
– idegrendszer,
– váz- izomrendszer,
– immunrendszer,
– kiválasztó szervrendszer,
– légzőszervrendszer,
– reproduktív szervrendszer,
– endokrin rendszer,
– vérkeringés szervrendszere,
– nyirokkeringés szervrendszere)
Továbbá a megértésben segít, ha ismerjük még az
– endokrin rendszer (hormonok),
– légzőszervrendszer,
– immunrendszer,
– kiválasztó szervrendszer és a
– reproduktív szervrendszer működési mechanizmusait is.
8-18. oldal
Egyensúly megteremtése a kutya tanításában
Holisztikus szemléletmód a kutyaoktatásban
Homeosztázis
Stressz
Fokozatosság a kutya tanításában
Ábra:
89. oldal
Az élő szervezet részei
Az oldal tartalmának másolása tilos!