fbpx

14. nap – FELADAT NEKED és FELADAT A KUTYÁDNAK #lazapórázkihívás

FELADAT NEKED


“Ha egyik nap gyönyörű a világ, a másik nap barátságtalan, a különbség én vagyok.“

Rudolf Steiner filozófus szavaival találkozhattál korábban a Behívás- kihíváson is, ha tanultál már SzimatONline. Hasonló gondolatébresztő szerepe van most is, mely ezúttal abban segít, hogy a saját érzéseink és szükségleteink mentén tudjuk alakítani a kutyasétáltatási rutint.

Arra kérlek, hogy vedd elő az eddigi jegyzeteidet, ragadj tollat/ ceruzát és…

… 1. Nézd át a korábbi jegyzeteidben (vagy most gondold át ismét), és jegyezd fel az összes kutyasétáltatási útvonalat, amiket rendszeresen vagy időközönként felkeresel a kutyáddal együtt!

Például
1. ház körül
2. közeli parkban rövid séta
3. közeli parkban hosszú séta
4. séta közeli erdőben, túristaútvonalon, autóval megyünk oda
5. kirándulás ismeretlen helyre, erdőbe, túristaútvonalon, autóval vagy vonattal megyünk oda
6. séta a közeli szántóföld melletti földúton, autóval megyünk oda
7. séta a belvárosi forgatagban
8. séta folyóparton, tömegközlekedéssel megyünk oda
9. séta a közeli tóparton, autóval megyünk oda

…2. Az imént felsorolt útvonalakat, ha még nem számoztad be, ara kérlek ezt most tedd meg. Majd gondold át a saját szemszögedből, mely sétútvonalon sétálsz szívesen, ha … (töltsd ki a táblázatot)

Amikor fáradt vagyok, kevésbé tudok figyelni, ezt az útvonalat választom:Pl. 1, 2, 4
Amikor kicsattanok az energiától, teljes erőbedobással jelen tudok lenni, ezt az útvonalat választom:Pl. 7, 5, 8, 3
Amikor a családdal sétálok, és megoszlik a figyelem, ezt az útvonalat választom: Pl. 1, 2, 4
Amikor barátok is csatlakoznak a sétához, és megoszlik a figyelem, ezt az útvonalat választom:Pl. 6, 9



…3. Majd az imént felírtaktól elvontakoztatva gondold át a kutyád szemszögedből, mely sétútvonalon sétálna szívesen, ha … (töltsd ki a táblázatot)

Amikor a kutyám fáradt, ez az útvonal ideális a számára:Pl. 1, 2, 4
Amikor kutyám kicsattan az energiától, ez az útvonal ideális a számára:Pl. 3, 5, 6, 7, 8, 9



…4. És most vesd össze a két táblázatot és azokat az útvonalakat jegyezd fel, amik az alábbi táblázat szerint ideálisak lehetnek. 

Amikor fáradt vagyok és a kutyám is fáradt:Pl. 1, 2, 4 
Amikor energiától kicsattanok, de a kutyám fáradt: Pl. 1, 2, 4
Amikor fáradt vagyok, de a kutyám energiától kicsattan:Pl. 1, 2, 4
Amikor energiától kicsattanok és a kutyám is energiával teli:Pl. 3, 5, 7, 8


Majd tedd le a tollat, ceruzát. Helyezkedj el kényelmesen, majd hunyd le a szemeidet 1-2 percre, és időz el az érzéseiddel. Hogyan érzed most magad? Mire lenne most szükséged? Melyik útvonal lenne számodra most a legideálisabb? Ha teheted, ezt válaszd a mai sétához! Majd a “FELADAT A KUTYÁDDAL” részben a kutyád szükségleteihez is igazítsd az kutyasétáltatást.



FELADAT A KUTYÁDDAL

Attól függetlenül, hogy milyen útvonalat választottál ma a saját szükségletednek megfelelően, a kutyád oldalát is fontos figyelembe venni.  


1. ÚTVONAL SZAKASZAI
A kiválasztott útvonalat bontsd szakaszokra, a kutyád szükségleteit figyelembe véve. Figyeld meg mire van szüksége a kutyádnak és tudatosan figyelj a kutyasétáltatás idejében, hogy melyik szakaszban időztök ma hosszabban, és mely szakasz lesz az, amire akár otthon kerül majd sor (pl. ápolás, tanulás):
Pl.
– Ha a kutyád motivált, energikus, akkor a játék szakaszt és a tanítás szakaszt helyezd előtérbe. 
– Ha a kutyád fáradtabb, demotivált, akkor az ápolás/ regenerálódás szakaszt helyezd előtérbe, és a tanulás szakaszt rövidítsd le vagy akár hagyd ki, és otthon gyakorolj vele.
– Ha a kutyád dekoncentráltabb, akkor több kisebb szakaszban váltogasd a láb melletti séta és a szabadidő szakaszt.

2. GYAKORLÁS: A KUTYASÉTÁLTATÁS TANULÁS IDEJÉBEN

A feladatsor változatlan. Ezt a kijelölt tanítási időben és helyen a 12. nap útmutatásai szerint tudod gyakorolni a kutyáddal a kutyasétáltatás idejében. (Az instrukciókért kattints a 12. nap feladataihoz).


3. GYAKORLÁS: A KUTYASÉTÁLTATÁS LÁB MELLETTI SÉTA SZAKASZÁBAN

Változatlanul a tegnapi útmutatás szerint gyakorolj: az eddig tanult lépéseket, és azok fokozatait a felvázolt útvonal láb melletti séta szakaszaiban alkalmazd.

AMIKOR A KUTYÁD NEM HÚZZA A PÓRÁZT – MEGELŐZÉS:

1. Sétáltatás közben figyeld a környezetet és előzd meg a pórázhúzást azzal, hogy még azelőtt kiadod a figyelemfelkeltő hangot, mielőtt a kutyád észreveszi vagy túl közel sétáltok az izgalom a forrásához.
A figyelemfelkeltő hang kiadása után RANDOM gyakorolhatod a már tanultak szerint az alábbi lépések valamely feladatát:
– 2. lépés – kéz követése , fordulás
– 3. lépés – szimatolás , tenyér megérintése
– 4. lépés – egy helyben

2. Ha a választott lépés  (2. vagy  3. vagy 4.) sikeres volt, akkor az 5. lépések valamely feladatával folytasd a gyakorlást:

– 5. lépés – séta közben

3. Végül 3-5 lépés séta után állj meg a kutyáddal és jelezd neki, hogy vége a feladatnak: dicsérd, simítsd át ott ahol szereti, és szóban is jelezheted neki ilyenkor hogy vége a feladatnak, és a szabadidő szakasz következik. Ilyenkor engedd őt hosszabb pórázra. 

Ilyen apró 3-5 lépéses szakaszokkal gyakorold a láb melletti sétát. Mielőtt a kutyád elfáradna benne vagy megunná, már oldd fel a feladatból. Még mielőtt nagyon elkalandozna a figyelme és “beszippantaná a külvilág”, már add ki a hangot és kezdődhet a gyakorlás.

A 3-5 lépés helyett, akár egy fix pontot is kinézhetsz magadnak a környezetben pl. a következő villanyoszlopig gyakoroltok – a távolságot azonban még minimalizáld, hogy a kutyád számára sikeres legyen a gyakorlás és mentálisan az apróbb szakaszokkal szokjon hozzá a figyelem tartásához.



AMIKOR A KUTYÁD HÚZZA A PÓRÁZT – PÓRÁZ HÚZÁS ESETÉN:

A 6. lépés önkontroll feladat szerint gyakorolj: tartsd a távolságot és pórázt. Várj türelemmel. Amikor lazul: add ki a hangot és a fordulással folytasd a gyakorlást. Majd ezt követően az 5. lépést kövesd. Így távolodj el az izgalom forrásától a kutyával együtt, 5-10 lépésre, majd állj meg és jelezd, hogy vége a feladatnak, és a szabadidő szakasz következik. Ilyenkor engedd őt hosszabb pórázra. 


Ha valamely lépés nem sikeres, vagy nem tudod az élethelyzetet kezelni a tanult feladatokkal: kérj segítséget a csoportban.

Az oldal tartalmának másolása tilos!