Amikor elszántad magad, hogy az idődet rászánod a mindennapi gyakorlásokra, gondoltad volna, hogy a behívás- ez az egy feladat-, ennyi összetevőből áll?
Ahhoz, hogy a kutyád ténylegesen megértse mit jelent a “GYERE” szó (a behívás szava), napról napra nemcsak őt tanítjuk, de Téged is, hiszen általad tanul a kutyád. 🙂 A kutyád tanításában fokról fokra tapasztalhatod, hogy ha megfigyelőként is jelen vagy, akkor elvárások nélkül láthatod a kutyádat olyannak, amilyen ő maga valójában:
Olykor hibázik, olykor nem érti mi a feladat, van amikor türelmesebb, van amikor gyorsan szeretne mindent… Egyik nap könnyebb, másik nap kihívásokkal teli… de Te minden nap kitartóan tanítod a kutyádat, hívod magadhoz, hogy az élet hullámzó tengerén megtanulj vele egy csónakban evezni.
EGYÜTTműködni.
Ez a törekvés hozza magával az eredményeket, a sok kis részlet a 14. nap végére majd összeáll, s tudni fogod mikor és hogyan hívd magadhoz a kutyádat úgy, hogy az mindkettőtök javát szolgálja. 😉
A testhelyzetünk és mozdulataink tudatosítása a kutya tanítási folyamatában kiemelkedő szereppel bír. A kutyák könnyen hozzászoknak ahhoz, hogy az ember a legtöbb esetben álló testhelyzetben tanítja és kéri a feladatokat, sőt alig vagy csak nagyon lassan mozog. Pedig számtalan élethelyzetben mi emberek is mozgunk, különböző testhelyzeteket veszünk fel, s tudatosítva mindezt a kutyánk tanulási folyamatát fel tudjuk gyorsítani, ha a tréning időbe aktívan alkalmazzuk a megfelelő kulcs mozzanatokat.
A mai napon arra kérlek, hogy figyeld meg magad: eddig milyen testhelyzete(ke)t vettél fel, amikor a kutyádat magadhoz hívtad az élethelyzetekben, és milyen mozdulatokat végeztél közben?
Ezt vizsgáld meg önmagadban. És nézz rá arra is, hogy kutyasétáltatás közben hogyan mozogsz, milyen teshelyzet(ek)ben hívod leggyakrabban a kutyádat és ez mennyire fed át azzal, ahogyan gyakorolsz vele?
Majd arra kérlek, hogy a mai alkalommal próbálj ki a felsoroltak közül 2-3 olyan testhelyzetet, amit a kutyasétáltatás kijelölt tanítási idejében, a behívás tanítása során felveszel. Természetesen az időjárás és a környezet függvényében válaszd ki azt a 2-3 testhelyzetet, amit a gyakorlásba be tudsz építeni. A választott testhelyzetekhez mozdulatot, mozgást is kapcsolhatsz, hogy a kutyád figyelmét még inkább fel tudd kelteni pl. széttárhatod a karjaidat is, ugrálhatsz, futhatsz stb.
A cél az lesz, hogy szavak nélkül érd el, hogy a kutyád elinduljon feléd.
Tehát első körben, válassz ki 2-3 testpózt:
1. A kutyádat hívd a megszokott módón, abban a testhelyzetben amiben a leggyakrabban szoktad (pl. álló testhelyzet).
2. A kutyádat hívd ülő testhelyzetben (nyáron pl. padon ülve, vagy egy fűbe leterített pokrócon ülve, télen ezt hagyd ki).
3. A kutyádat hívd guggoló testhelyzetben.
4. A kutyádat hívd úgy, hogy Te magad fekszel (nyáron pl. egy fűbe leterített pokrócon fekve, vagy hintaágyban fekve, télen ezt hagyd ki) .
Majd válassz egy-egy mozgást, mozdulatot is hozzá:
1. széttárt karok
2. integetés, karok lendítése
2. ugrálás
3. futás … stb.
1. Nézd meg ismét a 2. hét feladatsorát.
2. Gondold át: mi az amitől a kutyád és Te magad is motivált leszel a mai napon gyakorolni? Mostanra már van ehhez tapasztalatod. Lehet, hogy a megadott feladatok ismétlésszámot csökkented, lehet, hogy több játékos szünetet is belecsempészel a feladatok közé.
Egy dolgot tarts meg mindenképpen: a feladatok sorrendjét!
3. Gyakorolj a kutyáddal a kutyasétáltatás idejében, egy csendes környezetben. Még mindig használd a két kijelölt helyet, ami segít a tanulásban.
4. A kiválasztott 2-3 testhelyzetben, amit színesíthetsz egy-egy mozdulattal, mozgással is (pl. széttárhatod a karjaidat, ugrálhatsz, futhatsz stb.) a behívást a harmadik feladat után gyakorold, még a tanulás lezárása előtt:
1. Fogj a kezedbe több jutalomfalatot.
2. Vedd fel az adott testhelyzetet, és kapcsolj hozzá mozgást, mozdulatot. Érd el szavak nélkül, hogy a kutyád felfigyeljen rád. És amint ez megtörtént add ki a figyelemfelkeltő hangot.
4. Mondd “GYERE”, amikor közelít feléd. A mozgás intenzitását csökkentsd, ahogy közeledik feléd, ha lankad a figyelme, akkor ismét kezdj el mozogni.
5. Jutalmazd amikor odajött a kutyád: egy falattal vagy közös játékkal.
6. Tarts egy falatot az orrához és azzal vezesd vissza őt a kijelölt helyéhez, ahol elrejtheted, és ő megkeresheti. Majd jelezd neki, hogy eltávolodhat tőled.
5. Zárd le a gyakorlást a 2. heti útmutató szerint.
8. Fogd meg a kutyusod tálját, add ki a figyelemfelkeltő hangot és tartsd az orrához a tálat. Így vezesd el a helyéig vagy ahhoz a helyhez ahol etetni szoktad. Amikor követ: mondd: “GYERE”.
Végül rakd le neki a tálat és hagyd, hogy megegye az ételt.
Itt meg is állhatsz, vagy a 7. napon felvázoltak szerint gyakorolhatod a behívást még egyszer, miután a kutyád megette az ételét.
EMLÉKEZTETŐ
Fontos: ha van etetési rutinotok, akkor azt meg tudod hagyni. A lényeges, hogy az etetés idejét jelezze a behívás, és hogy tudatosan erősítsd meg, hogy a a figyelemfelkeltő hang = étel a gazdimtól (+ ebben az esetben már etetési idő is egyben), és hogy a “GYERE” szó azt jelenti “közelíts felém”: a behívás vége ezzel pozitív töltetet nyer és egyértelmű jelzés a kutya számára, hogy az alapokban megerősödjön a tudása.
A távolság után a testhelyzeteket vesszük gorcső alá. A behívás sikerességét növelni tudod, ha a teshelyzeteket és a mozdulataidat is tudatosítod és megismered azt, hogy a Te kutyád milyen mozdulatodra, testhelyzetedre reagál közeledéssel. Emellett a behívás sikerességét növeli az is, ha a hétköznapi életben leggyakrabban felvett testhelyzetben tanítod a kutyádat a kijelölt tanítási időben is: ez a kutyasétáltatás közben az álló testhelyzet. A második héten már az álló testhelyzethez kapcsoljuk a feladatokat, és van, hogy mozgunk is, sétálunk a kutya tanítása közben, hogy megszokja a mozgásunkat, mozdulatainkat, amikkel a kutyasétáltatás közben is találkozhat. Ezért fontos, hogy figyelj oda a trsthelyzetedre és a mozdulataidra, hogy a tanítási időben úgy tanítsd a kutyádat, ahogy kutyasétáltatás közben is mozogsz.
1. Ez lehet számodra egy “Jolly Joker” azokban a helyzetekben, amikor a behívás valóban kihívás, pl. ha a kutyád messzebbre ment tőled, de látóhatáron belül vagy számára (amit természetesen a biztonságos távolság kijelölésével igyekezz megelőzni, de ha mégis előfordul) vagy nagyon leköti a figyelmét valami más dolog. Ezekben a helyzetekben, ha olyan testhelyzetet veszel fel, és úgy mozdulsz, hogy az a kutyádban kíváncsiságot kelt, akkor szívesebben fog visszamenni hozzád hívásra.
2. Egyben a kutyád “gyenge pontját” is megismered. 🙂 Avagy azt, hogy milyen mozgás / mozdulat/ testhelyzet az ami könnyen elvonja az ő figyelmét. Ezekre pedig előre felkészülve, amikor meglát egy-egy ilyen mozdulatot / mozgást stb., akkor időben tudsz cselekedni, feladatot kérni tőle, amivel a behívás sikerességét is növelheted.
Ne feledd azt sem, hogy a kutyád számára könnyebb egy feladatot végrehajtani, ha szembe fordulsz vele, ha lát Téged közvetlen közelről, azonban a behíváskor nem mindig vagyunk a kutyával szemben, sokszor a háta mögött vagyunk. Emiatt jobb, ha több eszköz is van a kezedben (nemcsak egy-egy mozdulat /mozgás /testhelyzet), amivel magadra tudod vonni a figyelmét, és a figyelemfelkeltő hang és a “GYERE” szóhoz kapcsolt mögöttes tartalom is ilyen eszközök számodra.
Az oldal tartalmának másolása tilos!